خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیر شبکه مستند مطرح شد:

آثار مستندسازان قدیمی نیاز به ممیزی خاصی ندارد

مدیر شبکه مستند اعلام کرد: آثار و مستندهایی که پیش از انقلاب ساخته شد و ما قرار است پخش کنیم؛ نیازی به ممیزی زیاد ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر تاجیک صبح امروز در نشست خبری خود  با اشاره به رونمایی از اولین گنجینه تصاویر دفاع مقدس در فرمت hd گفت: در 8 ماه گذشته توسط آرشیو صداوسیما بخشی از فیلم‌های دفاع مقدس جمع‌آوری و ترمیم شده است و امروز بیش از 25 ساعت از تصاویر و فیلم‌های آن زمان آماده نمایش است و در قالب 7 مستند 30 دقیقه‌ای در هفته دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید.

تاجیک با اشاره به اینکه قصد داریم این روند را ادامه دهیم؛ گفت: امروز کیفیت پخش در تلویزن‌ها بسیار مهم است و ما به همین دلیل ضمن ارتقای کیفیت فیلم‌ها در شبکه مستند سیستم پخش را از حالت سنتی به عریض ارتقا داده‌ایم.

وی  در پاسخ به سوال ایلنا درباره پخش آثاری که پیش از انقلاب ساخته شده و احتمالا نیاز به ممیزی دارد؛ گفت: در زمان گذشته و دوران حکومت پهلوی به دلیل نظارت شدیدی که روی فیلم‌ها بود بسیاری از مستندها به مسائلی غیرسیاسی پرداختند. امروز نیز که ما می‌خواهیم این مستندها را پخش کنیم نیازی به ممیزی خاصی ندارد.

وی ادامه داد: مستندسازانی همچون ناصر تقوایی از این مساله استقبال کردند و حتی تقوایی در دیداری که با من داشت؛ گفت من به دلیل اینکه جایی برای نگهداری فیلم‌هایم نداشتم آن را به تلویزیون دادم و ما نیز از چنین رفتارهای استقبال می‌کنیم.

وی نیروی انسانی و آرشیو را دو عنصر مهم و اساسی در تمامی رسانه‌ها و به خصوص شبکه مستند دانست و افزود: در دور جدید توجه به آرشیو در صداوسیما بسیار مهم است و ما قصد داریم براساس این آرشیو فیلم‌های مستند مهمی درباره تاریخ معاصر نمایش دهیم.

تاجیک افزود: پخش فیلم‌های مستندی درباره حزب توده، خاطرات ارتشبد فردوست، دادگاه سینما رکس آبادان، کودتای نوژه، دادگاه گروهک فرقان با کیفیت خوب آماده شده و به زودی آنها را پخش می‌کنیم.

وی ادامه داد: مستندهایی درباره دهه 40 و 50 در حال آماده‌سازی است که پخش می‌شود.

مهندس انبارلویی مدیرکل آرشیو صداوسیما نیز گفت: در دهه 60 و پیش از آن فیلمی‌هایی به صورت 16 و 8 میلیمتری ضبط شدند که امروز هر چند کیفیت خوبی ندارند اما به عنوان سند تاریخی بسیار ارزشمند هستند. لذا ما آنها را ترمیم کرده و قصد داریم با فرمت HD به نمایش دربیاوریم.

وی ادامه داد: برخی فیلم‌ها 30 سال است در آرشیو نگه داشته شده و برای بازسازی آنها زحمت زیادی باید کشیده شود و برآورد ما این است که می‌توانیم 10 هزار دقیقه تصویر را بازسازی و اصلاح کنیم. البته با دستگاه‌های فعلی هر ثانیه ترمیم یک فیلم 5 ثانیه به طول می‌کشد اما با دستگاه‌های جدیدی که قصد خریداری آن را داریم هر یک ثانیه ترمیم فقط به اندازه یک ثانیه طول می‌کشد.

 وی ادامه داد: همچنین آرشیو صداوسیما گسترش پیدا کرده و ما امروز تا ده سال آینده هر فیلمی که تولید شود را می‌توانیم نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین افراد حقیقی و حقوقی زیادی به ما مراجعه می‌کنند که تقاضای تصاویر آرشیوی دارند و ما این تصاویر را به صورت اصلاح شده به آنها عرضه می‌کنیم.

انبارلویی افزود: بسیاری از افراد به صورت 8 میلیمتری فیلم‌هایی دارند که ما آنها را ترمیم کرده‌ایم همچنین در کشور عراق نیز تصاویری از جنگ هشت ساله علیه ایران ضبط شده بود که قصد داریم از راهکارهایی آنها را به دست بیاوریم و ترمیم کرده و نمایش دهیم.

در پایان این نشست گنجینه آثار سینمای دفاع مقدس رونمایی شد.

کد خبر : ۳۰۶۱۶۹