خبرگزاری کار ایران

اردیبهشت تئاتر ایران تمام شد؛

تئاترشهر برای جشن نمایش برنامه نداشت

اردیبهشت تئاتر ایران درحالی فردا به پایان می‌رسد که مجموعه تئاتر شهر به انفعال چند سال اخیر خود در جشن تئاتر کشور ادامه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردیبهشت تئاتر استان گیلان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر هماهنگی امور استان‌ها، مسئولان گیلان و هنرمندان پیشکسوت خطه سرسبز شمال در سالنی نیمه‌کاره برگزار شد. فیروز فاضلی، مدیرکل ارشاد استان گیلان در جشن اردیبهشت تئاتر که در مجتمع فرهنگی – هنری نیمه تمام سردار جنگل برگزار شد، بیان کرد: «گاهی تنها ساختن کارساز نیست بلکه خراب نکردن نیز مهم است.»

در همین روزها بود که تفاهم‌نامه همکاری بین مسئولان کرمان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید تا شش پلاتوی تخصصی تئاتر برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در این استان احداث شود. بر این اساس شش شهردار شهرهای رفسنجان، سیرجان، زرند، بم، جیرفت و کرمان با حضور در مجموعه پردیس تئا‌تر خاوران و سالن نمایش‌های آئینی صبا در خیابان شریعتی تهران بازدید کاملی از این دو مجموعه داشتند تا بتوانند با ایجاد شناخت، کسب تجربیات و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی زمینه تاسیس شش پلاتو نمایش در شش شهر استان کرمان را فراهم کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در این دیدار اظهار کرد: «از ابتدای سال طرحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شد که براساس آن چهارمیلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی تالارهای نمایشی استان‌ها اختصاص داده شود. تاکنون هشت استان کشور اعلام آمادگی کردند تا مجتمع‌های فرهنگی‌شان در اختیار انجمن‌های هنرهای نمایشی قرار گیرد و به برنامه‌های تئاتری اختصاص یابد. ما در حوزه تجهیز این سالن‌ها کارهای لازم را انجام خواهیم داد.»

کمبود سالن‌های نمایش در تمام استان‌های کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما نکته دیگر اینجاست که چگونه از داشته‌های موجود بهره می‌بریم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در مشهد مقدس ضمن اشاره به توانایی‌های  هنرمندان این استان به نکته موردنظر اشاره‌ای کرد و گفت: «تا پایان سال 94 برای تاسیس و تجهیز و تکمیل 8 سالن تئاترشهر حمایت می‌کنیم.»

اشاره به وضعیت بناهای موجود (به عنوان تئاتر شهر) ‌در شهرهای دیگر کشور که سالها از داشتن آنچه بیش از چهار دهه قبل در پایتخت و چهارراه ولیعصر تاسیس شد محروم بودند؛ اما اینطور به نظر می‌رسد مسئولان عزم خود را برای برطرف شدن این کمبود و البته نیاز اساسی جزم کرده‌اند.

اردیبهشت تئاتر ایران با روز جهانی تئاتر - روز 27 مارس - پیوند دارد اما در ایران با یک ماه تاخیر برگزار می‌شود. یکی از انتقادهای اهل رسانه‌ در طول سالیان گذشته این بود که چرا وقتی به دلیل تعطیلات نوروز، پاسداشت شایسته‌ای برای این روز درنظر نمی‌گیریم – که بهانه‌ منطقی به نظر نمی‌رسد – حداقل روزهای منتسب به تئاتر در اردیبهشت ماه می‌تواند شایسته‌تر برگزار شود و در این میان تئاتر شهر پایتخت می‌تواند و باید نقش ویژه‌ ایفا کند.

گرچه اداره کل ارشاد استان‌ها و اداره کل هنرهای نمایشی مسئول برگزاری این جشن‌ها هستند اما آیا باید به انتظار برنامه‌ریزی مدیران دولت یا دستور از بالا باشیم؟

 امیرحسین شفیعی، مدیر اجرایی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در همین رابطه گفت: جشن اردیبهشت تئاتر بهترین فرصت برای آشتی و آشنایی مردم و تئاتر است. ما این فرصت را هفت سال از دست دادیم و این سوال به‌میان می‌آید که این جشن‌ها را برای چه افرادی برگزار می‌کنیم؟ به واقع ما این جشن را برای هنرمندان برگزار کردیم و یکی از مهمترین ارکان هنر نمایش یعنی مخاطب را نادیده گرفتیم.

او با تاکید بر اینکه جایگاه مردم را در این جریان فراموش کردیم؛ ادامه داد: اینطور به نظر می‌رسد که جایگاه مردم در جریان کلی تئاتر کشور نیز به فراموشی سپرده شده درحالیکه ما می‌توانستیم با بهره‌گیری از توانایی‌های تئاتر محیطی و تئاتر خیابانی جشن‌های درونی و خانوادگی اردیبهشت تئاتر را به رویدادی آگاهی‌بخش و بیرونی برای آشنایی بیشتر مردم تبدیل کنیم.

شفیعی در پاسخ به این سوال که ظرفیت تئاترشهر چگونه می‌توانست برای رسیدن به این هدف فعال شود؛ بیان کرد: به نظرم علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در هر جایگاه مدریتی یا تئاتری وظیفه دارند برنامه‌هایی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم و هنر نمایش درنظر بگیرند. چه برسد به تئاترشهر که می‌توانست در سی روز جشن اردیبهشت تئاتر ایران برنامه‌های متعددی طراحی کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این روزها وقتی از محوطه تئاتر شهر عبور می‌کنم بیشتر از گذشته به جولانگاه معتادان و افراد بی‌کار تبدیل شده در حالیکه حتی پیرامون این بنا باید جایگاه نشر اندیشه باشد. اما وقتی ما این فضا را خالی می‌کنیم افراد بی‌کار آن را پرمی‌کنند. بعضی مردم و مخاطبان عام حتی جرات نمی‌کنند به تئاترشهر نزدیک شوند.

مدیر اجرایی انجمن هنرهای نمایشی استان تهران گفت: پیشنهاد می‌کنم امروز که دوستان در فکر هویت بخشیدن به سالن‌های تئاتر شهر هستند؛ هویت بیرونی این مجموعه را فراموش نکنند چون این هویت‌بخشی  باید بیرون از سالن‌های مجموعه هم حس شود. الان مشخص نیست اینجا محوطه تئاتر شهر است یا میدان شوش!

شاید بهتر باشد برای تکمیل جمله مدیرکل ارشاد استان گیلان، عبارات دیگری نیز عنوان شود. مانند آنکه وقتی سالن یا سالن‌هایی به منظور بازسازی تخریب می‌‌شوند لطفا در ساختن آن کوشا باشید و در برابر دیرکرد پیمانکار و مسئول پروژه مهر سکوت بر لب نزنید. مجموعه تئاترشهر به‌رغم ظرفیت‌های موجود امسال هم راه چند سال اخیر خود را ادامه داد و نتوانست ردی در اردیبهشت تئاتر ایران بر جای بگذارد و حتی در حد تئاتر شهر نیم‌ساخته استان گیلان نیز نقش ایفا نکرد.

کد خبر : ۲۷۸۴۲۸