خبرگزاری کار ایران

در پی تاکیدهای وزیر ارشاد بررسی شد؛

اختلاف‌نظر عمیق در اعلام یک تاریخ ساده/ پایانِ بازِ قصهِ بازسازی تئاترشهر

در شرایطی که مدیران ارشد بر لزوم اعلام زمان‌بندی دقیق تاکید می‌کنند؛ اظهارات ماه‌های اخیر مسئولان بازسازی تئاتر شهر از اختلاف نظر عمیق در اعلام تاریخ مشخص حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)؛ روز شنبه (۲۲ فروردین ماه) در محل خانه سینما و در پاسخ به سوالی درباره بازسازی مجموعه تئاترشهر گفت: «در حال حاضر بازسازی تئاترشهر درحال انجام است و تعدادی از سالن‌ها در این مجموعه به زودی تکمیل می‌شود. البته با سالن اصلی کاری نداریم اما بازسازی محل‌های تمرین و سالن‌های پایین مجموعه را آغاز کرده‌اند و من هم شخصا بازسازی تئاترشهر را دنبال می‌کنم. در سال‌جاری یک توجه ویژه‌ای به تئاتر خواهیم داشت و به معاون هنری نیز توصیه کرده‌ام که در بین همه کارهایی که دارد؛ تئاتر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، چراکه مشکلات تئاتر نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر است.»

جنتی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا زمان بازسازی تئاترشهر طول کشیده است؟ بیان کرد: «در برخی از مقاطع برای بازسازی تئاترشهر سه شیفته کار می‌شد، اما تعطیلی‌های نوروز باعث شد که در این بازسازی وقفه ایجاد شود، اما درحال حاضر کار دوباره آغاز شده است و من تاکید کرده‌ام که هرچه سریع‌تر بازسازی ادامه پیدا کند تا تمرین‌های گروه‌های نمایشی در بخش‌های پایین آغاز شود.»

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلا نیز در جریان برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و هنگام بازدید از مراحل مختلف بازسازی، مسئولان را به توجه ویژه فراخواند و حالا بعد از گذشت حدود سه ماه از آن زمان بار دیگر تاکید کرده؛ مدیران باید بین همه کارهایی که دارند(!) تئاتر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

مهدی شفیعی(مدیرکل هنرهای نمایشی) یک روز پس از اظهارات وزیر ارشاد به بازدید مجموعه رفت و در این بازدید؛ بر فعال کردن تمام ظرفیت‌های کاری برای تسریع در تکمیل و تحویل تالارهای قشقایی و سایه تأکید ویژه کرد.

در پایان این دیدار نیز مقرر شد دفتر طرح‌های عمرانی و پیمانکار پروژه براساس کارهای باقیمانده و مدت زمان لازم برای نصب تجهیزات خریداری شده نسبت به ارائه برنامه دقیق زمانبندی پروژه در چند روز آینده اقدام کند.

معمار: فاز اول بازسازی تیر ماه به پایان می‌رسد/ مقتدی: اردیبهشت و خرداد کار تمام است

در شرایطی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی بر مواردی همچون لزوم اعلام زمان‌بندی مشخص برای تحویل پروژه و تسریع در اجرای تعهدات تاکید می‌کنند؛ مسعود معمار(مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفتگو با خبرگزاری کار ایران؛ درباره شرایط امروز بازسازی مجموعه گفت: فاز اول بازسازی مجموعه مربوط به پلاتوهای تمرین و سالن سایه تقریبا به پایان رسیده و حتی سال قبل یک اجرای آزمایشی نیز در سالن سایه داشتیم که به دلیل آماده نبودن وسایل نوری جدید مثل پرژکتورها و امکان اتاق فرمان؛ ابزار موردنیاز گروه را از دیگر محل‌ها تامین کردیم و نمایش روی صحنه رفت.

معمار خاطرنشان کرد: باتوجه به مکاتبات انجام شده منتظر دریافت وسایل سفارش داده شده به خارج از کشور هستیم که متاسفانه دریافت آنها به دلیل تحریم‌ها با تاخیر مواجه شد. اما سالن "سایه"، تمام پلاتوهای تمرین و 90 درصد از سالن "قشقایی" آماده بهره‌برداری است که تاخیر در تکمیل سالن قشقایی بعد از اعتراض انجمن طراحان خانه تئاتر رخ داد و باتوجه به نظر معاون امور هنری در حال مطالعه و بررسی رفع مسئله هستیم.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی در حالی اطلاعات گذشته را بار دیگر تکرار کرد که مسئولان ارشد بر لزوم تسریع در امور تاکید می‌کنند. مسعود معمار در پاسخ به سوالی درباره تاریخ دقیق بهره‌برداری از سالن‌ها گفت: با توجه به مسائل بوجود آمده برای دریافت وسایل سفارش داده شده به خارج از کشور، پیش‌بینی می‌کنم پلاتوهای تمرین و سالن سایه به همراه سالن قشقایی تا دو ماه دیگر افتتاح شوند.

او با بیان اینکه به محض تحویل این وسایل از کشور آلمان نسبت به نصب و راه‌اندازی آنها اقدام خواهد شد؛ درباره زمان آغاز فاز دوم بازسازی گفت: تاکید ما این است که بعد از آغاز فعالیت در سالن‌های پایین، کار بازسازی سالن اصلی آغاز شود.

معمار همچنین درباره "کارگاه نمایش" اظهار کرد: دیگر بحث سالنی باعنوان کارگاه نمایش مطرح نیست چون بخشی از آن برای دو سویه شدن تالار قشقایی به این فضا اضافه شده و فضای باقی‌مانده به پلای تمرین بدل شده که امکان اجرا نیز در آن وجود دارد.

مسئول دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی تیرماه را به عنوان زمان پایان بازسازی فاز اول اعلام کرد که پریسا مقتدی، رییس مجموعه تئاترشهر در آخرین نشست رسانه‌ای خود عنوان کرد: در سال جدید 25 روز دیگر کاری برای اتمام بازسازی سالن «سایه» زمان نیاز است. طبق اعلام دفتر توسعه طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد نیمه اردیبهشت ماه زمان افتتاح کامل سالن «سایه» خواهد بود. درباره سالن «قشقایی» هم رفع اندک اختلاف‌ها نیازمند مطالعه جدید بود که بعد از آن قول فعال شدن سالن در نیمه خردادماه مطرح شد.

به نظر می‌رسد مسئولان برای اعلام تاریخ دقیق پایان فاز نخست بازسازی مجموعه تئاتر شهر دچار اختلاف نظرهایی هستند. اختلافاتی که نگرانی بیش از پیش علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی را درپی دارد و البته این نگرانی‌ها به دلیل تلاش مسئولان برای خودداری از درز اطلاعات دقیق درباره آنچه در جریان است بیشتر نیز خواهد شد.

بابک احمدی

کد خبر : ۲۷۲۱۱۵