خبرگزاری کار ایران

چهار کتاب تازه از نشر ققنوس

گفت‌و‌گو با سیدحسین نصر؛ تحلیل شخصیت‌های اصلی آثار کافکا و دو ترجمه از آثار جان آرمسترانگ با عنوان "قدرت پنهان زیبایی" و "شرایط عشق" تازه‌های ققنوس هستند که به بازار نشر راه یافته‌اند.

شخصیت‌های اصلی در آثار کافکا به بررسی و تحلیل شخصیت‌های اصلی آثار کافکا می‌پردازد. شخصیت‌هایی که‌گاه دچار برداشت‌های فرعی یا کلیشه شده‌اند و در مواردی، به این دلیل که ما شخصیت‌ها را دوست داریم، دچار اسطوره‌سازی شده‌اند و این ممکن است خواننده یا منتقد را از درک درست آثار کافکا و تنوع فضاهای داستانی او بازدارد. به گفته نویسنده کتاب، دوست نزدیک کافکا(ماکس برود) نیز ناخواسته در اسطوره ساختن او نقشی عمده داشته است.

بهروز حاجی محمدی(نویسنده کتاب) سه رمان(گمشده، محاکمه و قصر) به همراه چند داستان کوتاه و تمثیلات از کافکا را برگزیده و به دسته‌بندی و تحلیل شخصیت‌های این آثار می‌پردازد.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم:

امبرتو اکو، منتقد و نشانه‌شناس معاصر ایتالیایی، به درستی معتقد است که هر اثر هنری، و ازجمله هر متن ادبی، مجموعه‌ای از نشانه‌هاست که به دلیل روابط درونی خود تاویل پذیرند. او در اشاره مستقیم به آثار کافکا می‌گوید: آثار کافکا همچون نمونه‌ای از اثر گشوده جلوه می‌کنند: محاکمه، قصر، انتظار، محکومیت، بیماری، مسخ، و شکنجه در این آثار تنها به دلالت‌های ادبی خود خلاصه نمی‌شوند. در آثار کافکا، برخلاف آنچه در حکایت‌های تمثیلی در سده‌های میانه معمول بود، معناهای پنهان به کارهای بسیار می‌آیند اما هیچ دانشنامه‌ای تضمین آن‌ها نیست و با هیچ نظم زمینی شکل نگرفته‌اند.

این کتاب در ۱۵۹صفحه، ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۰۰۰ تومان به بازار نشر راه یافته است.

شرایط عشق: فلسفه صمیمیت

این کتاب حکایت مواجهه‌ای دیگر است با یکی از دیرینه‌ترین و بحث‌انگیز‌ترین تجربه‌های بشری؛ تجربه عاشق شدن و عشق ورزیدن. آرمسترانگ(نویسنده کتاب) می‌کوشد از منظری فلسفی و با بهره جستن از پاره‌های اثار تامل برانگیز ادبی، زوایای مهمی از عشق را بررسی کند و ضمن برشمردن خاستگاه‌ها، پیچ و تاب‌ها و صورت‌های گوناگون تجربهٔ عاشقی، ظرایف پیدا و پنهان را روشن سازد تا آنچه را بلوغ و پختگی می‌نامد با تجربه عشق ورزیدن خویش همراه سازیم.

از متن کتاب می‌خوانیم:

باید در آغاز بکوشیم ماهیت عشق را در قالب یک جملهٔ دقیق خلاصه کنیم؛ در واقع نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است برای آنکه بگویند عشق چیست. دامنه این تلاش‌ها از این تعریف بی‌‌‌نهایت شاعرانه که «عشق بال درآوردن روح است» تا این تعریف بدبینانه که «عشق خواب و خیالی بیش نیست» گسترده است. از این تعریف خوش‌بینانه که «عشق حلال عمیق‌ترین مشکلات زندگی است» تا این تعریف دلسرد کننده که «عشق عبارت است از دوستی به علاوه رابطه جنسی».

تعدادی از عناونین اصلی کتاب عبارتنداز: نظرگاه رمانتیک؛ چرا عشق تاریخی دارد؟؛ داشتن؛ تخیل؛ شیدایی؛ خیر دیگری؛ محبت؛ گسترش عشق؛ بلوغ.

شرایط عشق؛ نوشتهٔ جان آرمسترانگ با ترجمه مسعود علیا؛ مترجم و پژوهشگر ایرانی حوزهٔ فلسفه؛ در ۱۹۲ صفحه، ۱۶۵۰ نسخه و با قیمت ۹۵۰۰ تومان به تازه‌گی روانهٔ کتابفروشی‌ها شده است.

قدرت پنهان زیبایی؛ چرا خوشبختی در نگاه تماشاگر نهفته است

زیبایی چیست؟ ایا کیفیتی در اشیاست یا در نگاه تماشاگر؟ چرا کسی در شیئی زیبایی می‌بیند و دیگری در‌‌ همان شی‌ء زیبایی نمی‌یابد؟ چه قدرت مرموزی در زیبایی نهفته است؟ آیا درک زیبایی تربیتی خاص می‌طلبد؟ زیبایی چگونه به زندگی ما غنا می‌بخشد؟

جان آرمسترانگ در این کتاب به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگری از این دست می‌پردازد. او در این کتاب مصور، به زبانی خودمانی و روشن و با کمک گرفتن از مثال‌های گویا، اهمیت و جایگاه زیبایی را در زندگی ما عیان می‌کند و ما را به دقت در جهان پیرامون و بازنگری در آن چیزهایی که از کنارشان می‌گذریم فرا می‌خواند.

در بخش «چرا زیبایی چشمانمان را‌تر می‌کند» می‌خوانیم:

یکی از غریب‌ترین ویژگی‌های تجربه زیبایی قدرت آن است که گهگاه ما را به گریه وامی‌دارد. نه به دلیل روبه‌رو شدن با تصویری دردناک یا هراسناک، بلکه به دلیل وجود چیزی زیبا و جذاب که ممکن است یک دم تاثرانگیز و سوزناک باشد. این چیز ممکن است مجسمهٔ عاجی و کوچک قرن سیزدهمی چهره مریم عذزا در سنت – شاپل در پاریس باشد؛ آنچه برانگیزننده این احساس غریب است، ممکن است کانتاتی از باخ باشد. در این‌گونه لحظات خاص که واکنش ما نسبت به زیبایی فوق‌العاده شدید است به راستی چه رخ می‌دهد؟

این کتاب در چهار فصل کلی نوشته شده که هرکدام دارای بخش‌هایی مجزاست. عناونین فصل‌ها عبارتنداز: راز؛ قدرت؛ رد و انکار؛ کشف. کتاب با ۲۱۶ صفحه، ۱۶۵۰نسخه و قیمت ۱۱۰۰۰ تومان منتشر شده است.

آفاق حکمت در سپهر سنت؛ گفتگوی حامد زارع با سید حسین نصر

سیدحسین نصر از شخصیت‌های برجسته دوران معاصر جهان اسلام به‌شمار می‌آید. گرچه وی را به خاطر آثارش در حیطهٔ علوم اسلامی، فلسفه اسلامی و عرفان می‌شناسند، آثار او گستره وسیع‌تری دارد. نصر از دید بسیاری دانشمندان و پیروان اسلام مدافع حکمت جاویدان و اسلام سنتی قلمداد می‌شود که دربرابر مدرنیسم سیاسی و فلسفی و بنیادگرایی مذهبی قرار می‌گیرد؛ چنانکه به گفته خودش، نه هر آنچه در جهان اسلام رخ می‌دهد اسلامی است (حتی اگر اسلامی خوانده شود) و نه هر آنچه در آن گوشه از جهان متولد می‌شود خبر از وقوع رنسانسی اسلامی دارد در جهانی که عملا امکان استفاده و سواستفاده از هرچیز در راستای اهداف قدرت‌ها وجود دارد باید به هویت اسلامی هر آنچه اسلامی نامیده می‌شود توجهی دقیق کرد.

این کتاب دربرگیرندهٔ نوزده گفت‌و‌گوی حامد زارع با سیدحسین نصر در پنج سال اخیر است که می‌تواند مدخل مناسبی باشد برای آشنایی با اندیشمندی که نقشی انکارنشدنی در تعلیم، تبیین و ترویج تفکر اسلامی و فرهنگ ایرانی در دنیای معاصر دارد.

نکتهٔ دیگر اینکه کتاب شامل پنج فصل مطالب مختلف – از فلسفه اسلامی گرفته تا وقایع سیاسی ایران قبل از انقلاب – را دربردارد و ظاهر امر چنین می‌نماید که وحدتی در آن وجود ندارد، ولی اگر دقت شود ارتباطی بین همه فصول وجود دارد که از وحدت دید سنت‌گرای نویسنده سرچشمه می‌گیرد. فصل اول و دوم به فلسفه اسلامی و حکمت سنت‌گرایانه اختصاص دارد. فصل سوم موضوعی ظاهرا متفارت را دربرمی‌گیرد و با فعالیت‌های علمی و سیاسی و فرهنگی نصر در ایران سر و کار دارد. فصل چهارم نیز به فصل سوم مرتبط می‌شود و در فصل آخر نیز به علم و دین و سیاست‌های جمهوری اسلامی در این زمینه اختصاص دارد.

این کتاب در ۳۵۹ صفحه، ۱۶۵۰ نسخه و با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.

کد خبر : ۲۶۳۱۰۹