خبرگزاری کار ایران

تازه‌های نشر ققنوس در بازار کتاب

بوی برف؛ در هزارتوی نیچه، بازدم و ظهور ژاپن مدرن چهار کتاب تازه‌ی نشر ققنوس هستند که جز فضای داستانی؛ برخوردار از آموزه‌های فلسفی نیز هستند.

در میان آثار منتشر شده‌ی ققنوس؛ باید سراغ چند کتاب تازه را گرفت:

"در هزار توی نیچه"

در این اثر؛ تبیینی روشن از برخی آموزه‌های بنیادی زرتشت به دست داده‌ شده. کتاب به سه بخش تقسیم شده است. الن وایت(نویسنده کتاب) با تمرکز بر سه کتاب "اراده معطوف به قدرت"، "زایش تراژدی" و "تبارشناسی اخلاق"، به بررسی دیدگاه‌های نیچه درباره موضوعاتی چون هیچ‌انگاری، تراژدی و تبار‌شناسی می‌پردازد. سپس با تمرکز بر  کتاب"چنین گفت زرتشت"، سیر تحول روان زرتشت را از شوق به ابرانسان تا آری‌گویی به بازگشت جاودان شرح می‌دهد. در ادامه نیز با نظر به آرای الکساندر نهاماس(نویسنده‌ی کتاب نیچه: زندگی به منزله ادبیات)، مارسل پروست(نویسنده‌ی در جستجوی زمان از دست رفته) و میلان کوندرا(نویسنده‌ی کتاب سبکی تحمل ناپذیر هستی یا همان بار هستی) به ارزیابی استلزامات اخلاقی و سیاسی این آموزه و وجه آری‌گویانه آن می‌پردازد.

در کتاب می‌خوانیم:

نیچه طی یکصد سال گذشه الهام‌بخش تصنیفات دست‌کم دویست و نوزده موسیقی‌دان بوده است. شاید این واقعیت ثابت نکند که او فیلسوفی برجسته است، ولی نشان می‌دهد که او فیلسوفی استثنایی است: استثنایی بر این قاعده عام است که فیلسوفان الهام‌بخش موسیقی‌دانان نیستند.

نیچه نمی‌خواهد بگوید چگونه می‌توانیم جهان را نجات دهیم بلکه می‌کوشد نشان دهد که چگونه می‌توانیم خودمان را نجات دهیم – چگونه می‌توانیم از تن دادن به زندگی‌ای بپرهیزیم که نه تنها نمی‌توانیم به آن افتخار کنیم، بلکه بر آن تاسف نیز می‌خوریم. وی می‌آموزاند که برای رسیدن به این مقصود لزومی ندارد ابرانسانی شویم که زیردستان خود را سرخوشانه زیر پاهایش له می‌کند.

"در هزار توی نیچه" با ترجمه‌ی مسعود حسینی در 344 صفحه، 1650 نسخه و قیمت 16000 تومان به بازار نشر راه یافته است.

"ظهور ژاپن مدرن"؛ نگاهی به مشروطه ژاپنی

کتاب حاضر به تاریخ 150 سال اخیر ژاپن می‌پردازد: کشوری متشکل از چهار جزیره که تا نیمه قرن نوزدهم زیر سایه سنگین تاریخی و تمدنی همسایه بزرگ خود چین مانده بود و در تاریخ روابط شرق و غرب از عهد باستان تا سده‌های میانه و حتی عصر جدید کمتر نامی از آن برده می‌شد. ژاپن در کمتر از پنج دهه توانست به یک قدرت بزرگ آسیایی تبدیل شود تا آن جا که در آغاز قرن بیستم امپراتوری قدرتمند روسیه را در نبردی برق‌آسا شکست داد و پس از چند دهه به یک قدرت صنعتی و نظامی قاره‌ای و حتی جهانی تبدیل شد.

در کتاب می‌خوانیم:

 ژاپن چگونه در کمتر از یک نسل از جامعه‌ای پسافئودالی به اشکال آغازین تولید صنعتی گام گذاشت؛ تجربه‌ای دردناک برای ژاپنی‌ها که ناچار از پشت سر گذاشن سنت و رفتن به‌سوی مدرنیته و غرب‌گرایی شدند. کتاب سپس به دهه پرآشوب 1930 و امپراتوری‌ای می‌پردازد که در کمتر از هشت سال (1937 – 1945) سربرآورد و فروریخت و آن‌گاه تحولات عمده پس از جنگ جهانی دوم ازجمله دست یافتن به رشد خیره‌کننده اقتصادی را تحلیل می‌کند و در پایان رکوداقتصادی و ناآرامی‌های سیاسی گسترده دهه 1990 تا قرن بیستم را بررسی می‌کند.

در مقدمه مترجم می‌خوانیم: سرگذشت ژاپن و روند تحول و پیشرفت تقریبا پیوسته آن در 150 سال گذشته از بسیاری جهات برای ما ایرانیان تامل برانگیز و عبرت‌آموز است.

یکی از بانوان اهل علم در دوران مشروطه، در نامه‌ای به سیدمحمد طباطبایی (از رهبران روحانی انقلاب مشروطه)، درباره دلیل متجدد نشدن و توسعه نیافتگی ایران می‌پرسد: "ملت ایران و اسلام زودتر از ملت ژاپن با اروپا مراوده پیدا کرده، اما چرا مثل آن‌ها ترقیات عصر جدید را فرانگرفتند و هر کدام که خواستند مملکت خود را اصلاح کنند کاری از پیش نبردند؟"

داریوش آشوری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران، که در میانه دهه 1340 به ژاپن سفر کرده بود، این پرسش را پیش می‌کشد که "این ملت مودب ِ آرام ِ با انضباط در پشت این ادب و نظم چه چیزی را مخفی کرده است. به هر حال واقعیت این نمی‌تواند باشد." سپس می‌گوید که " ژاپنی‌ها لابد هرچه به صورت فرد، متواضع و محجوب باشند، به‌صورت جمع باید مهاجم و پرخاشگر باشند".

عناوین اصلی این مجموعه عبارتنداز: میراث توکوگاوا؛ چالش غرب، پاسخ ژاپن؛ سرنگونی توکوگاوا 1860-1868؛ برپایی یک دولت مدرن؛ امپراتور میجی و قانون اساسی میجی؛ استقراض فرهنگی؛ صنعتی شدن: مرحله نخست؛ سرمایه داری و سیاست‌های داخلی؛ استقلال و امپراتوری؛ سربازان و میهن پرستان؛ نظم نوین در ژاپن؛ یک امپراتوری مفتوح و مغلوب؛ اشغال نظامی؛ دموکراسی محافظه کار و اتحاد با آمریکا؛ معجزه اقتصادی؛ پایان عصر شوا؛ فروپاشی الگوی پساجنگی.

"ظهور ژاپن مدرن" نوشته‌ی ویلیام جی. بیزلی با ترجمه‌ی شهریار خواجیان، در 406 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 18000 تومان در بازار کتاب موجود است.

"بوی برف"

رمان بوی برف تازه‌ترین اثری‌ست که از شهلا شهابیان منتشر شده. این رمان با تاثیر از وقایع تاریخی اشغال رشت از سوی ارتش روس، در زمان حکومت پهلوی اول، به سرگذشت سه نسل از یک خانواده می‌پردازد.

از متن کتاب است:

"راز رویای مشترک بین آدم‌هاست؛ بین دو دوست، بین یک زن و یک مرد، بین دو نفر که باشد، تا وقتی که آن را برای کسی فاش نکنند رویای مشترک آن دو نفر است و حتما روزی دوباره آن‌ها را به هم پیوند خواهد داد." این را یحیی جایی در فصل کتابش نوشته، چیزی که حالا معنی‌اش را می‌فهمم.

برخی فصل‌های رمان؛ کابوس‌های بی‌صاحب؛ یادداشت‌های بی‌صاحب؛ داستان بی‌صاحب؛ بوی چای از دهن افتاده؛ رازهای تو کابوس‌های من هستند؛ بوی خون و بوی زمستان نام دارند.

این کتاب در 191 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 8000 تومان در پیشخوان کتاب فروشی‌ها موجود است.

"بازدم"

"بازدم" آخرین نوشته آنیتا یارمحمدی‌ست که پیش‌تر چند داستان و ترجمه از او منتشر شده. کتاب به نوعی تشریح موقعیت "کسری" است. پسری 32 ساله که قصد رفتن از ایران دارد. کل داستان در یک صبح تا بعد از ظهر اتفاق می‌افتد و خواننده در همین برش کوتاه با کسری و زندگی و گذشته‌اش آشنا می‌شود.

از متن کتاب است:

از خودش بدش می‌آمد، از ضعفش، از عشقش به آن چشم‌ها و آن لبخند که در کنارش بود و قد می‌کشید ولی حالا دیگر غریبه بود. نگاهی که تمام شب خودش را از کسری می‌دزدید. از سکوت همیشگی خودش نفرت داشت، حتی از عشقش، از تمام آهنگ‌های شش و هشت دنیا، که "بگو تو رو به خدا، تو دلت مال کیه؟ تو حواست جای دیگه‌س تو خودت نمی دونی به خدا". از عکس‌های توی دوربین که با حال مرگ از ژست‌های عروس و دامادی گرفته بود که حالا به اندازه یک دنیا دور بودند و با خودش می‌گفت نمی‌شناسدشان.

این کتاب در 152 صفحه، 1650 نسخه و قیمت 7000 تومان به بازار نشر راه یافته است.

کد خبر : ۲۶۰۳۵۴