خبرگزاری کار ایران

"عکس‌های فوری" و "روژی یار" در پیشخوان

سومین اثر فریده خرمیاز سال 87 منتظر دریافت مجوز بوده و عکس‌های فوری شامل مجموعه‌ای از تصاویر تک‌چهره‌هاست.

آنچه در عکس های فوری آمده مجموعه‌ای از تصاویر تک‌چهره‌هاست که در کادری در یک لحظه و بر یک زمینه ثابت شده‌اند.

سهیلا بسکی(رمان نویس، داستان نویس و مترجم) در آخرین مجموعه داستانی خود به شرح مجموعه تصاویری از چهره‌ها، محیط شهری، منظره و یا جاده‌ای که احتمالا با آن مواجه بوده؛ پرداخته است. بسکی در مقدمه کتاب می‌نویسد: "آنچه می‌خوانید مجموعه‌ای از تصاویر تک‌چهره‌هاست که در کادری در یک لحظه و بر یک زمینه ثابت شده‌اند؛ گاهی هم تصویرهای جمعی است با چهره‌هایی که دیگر نیستند، در حاصل جمع ناپدید شده‌اند؛ و گاه نیز فقط طبیعت و منظره است، در یک لحظه، که چهره انسانی هم در آن جزئی از زمینه، طبیعت است".

بخشی از داستان خدمتکار:

از شکافی در میان حصار مغازه‌ها به عمق بیش‌تری می‌روید: به سوی جنوب تهران بزرگ، جنوب سنتی پایتخت، حریم راه آهن؛ به خانه زنی که نمی‌توانید به آسانی عنوانی برای او بیابید؛ از آن‌هایی که که در کودکی، در شش‌ سالگی، با موهای وزکرده زیر روسری، نحیف و قوزکرده در لباس‌های بی‌قواره گل و گشاد و شلوارهای چیت، ترس فروخورده و بهت‌زده، دایه کودکان فربه و زیبا با فکل‌های رنگین بر موهای براق فرفری و دامن های کوتاه چیندار می شدند... .

برخی از عنوان‌های دیگر داستان‌های این مجموعه عبارتند از: قاضی؛ گربه؛ ماشین‌پا؛ نقاش؛ خیابان منوچهری؛ پلاژ گل سرخ؛ منجیل؛ جاده تهران – رشت.

از آثار دیگر این نویسنده نیز می‌توان به بی‌بی پیک؛ در حکایت ساختن مبال در بم؛ در محاق؛ ترجمه های: زندگینامه ویرجینیا وولف؛ و خود زندگینامه اما گلدمن؛ اشاره کرد.

عکس‌های فوری در 135 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان به پیشخوان کتابفروشی‌های کشور راه یافته است.

روژی یار سرانجام چاپ شد

این کتاب؛ سومین اثر فریده خرمی است که توسط نشر هیلا منتشر شده و درباره شخصیت زنی‌ست که پدرش نام او را "روژی یار" گذاشته است. روژی یار در زبان کردی به معنای روزگار است. خرمی از سال 87 منتظر دریافت مجوز برای این اثر بود.

از متن کتاب می‌خوانیم:

پدرم کلک زده بود. اسمم را روژی یار گذاشته بود تا غذاب وجدان نداشته باشد. آخر پدرم از آنهایی بود که خیال می‌کنند فقط عشقی قیق است که ماندگار باشد؛ آنهایی که زمان براشان مثل پول مهم است. حتی مهم تر از پول. حسابش را هر روز نگه می‌دارند؛ مثل پول شمردن از شمردن زمان لذت می‌برند. پدر خیال می‌کرد اگر روژی یار را فراموش کند گناه بزرگی کرده است. نمی‌دانستم از چه می‌ترسد. شاید از این می‌ترسید که بخت یا فرصت تجربه عشقی همان قدر بزرگ و شورانگیز را نداشته باشد، برای همین دودستی چسبیده بود به آن گذشته‌ی مرده.

کتاب حاضر در 128 صفحه، 1100 نسخه و قیمت 6000 تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر : ۲۵۹۶۸۶