خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

شهرداری همدان برای ثبت جهانی هگمتانه ۲ کیلومتر از بازار همدان را ساماندهی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۳۶۲

شهرداری همدان اقداماتی در راستای پرونده ثبت جهانی هگمتانه انجام داده است که به اعتقاد برخی کارشناسان میراث فرهنگی در زمره اقدامات خوب در هماهنگی فرادستگاهی با هدف ثبت جهانی پرونده هگمتانه – همدان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از دستگاه‌هایی که فعالیت‌های آن به دلیل نگاه توسعه شهرسازی با مقوله میراث‌فرهنگی در تضاد است و با الگوی توسعه شهری در برخی نقاط کشور، بافت‌های تاریخی را نیز فرسوده تلقی می‌کند، مدیریت شهری و شهرداری در برخی شهرهای کشور است. اما شهرداری همدان بزعم ناظران و فعالان میراث فرهنگی این شهر توانسته است با تغییر این رویکرد حفاظت از داشته‌های فرهنگی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد. 

به اعتقاد برخی کارشناسان، شهرداری همدان با ورود به بحث جداره‌سازی خانه‌های تاریخی و احیای مسیرهای گردشگری اقدامات مثبتی برای رونق گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری در این شهر صورت داده است که می‌تواند به عنوان الگویی در همکاری بین دستگاهی در موضوعات میراث فرهنگی در دیگر نقاط کشور باشد. 

«سید مسعود حسینی»، شهردار همدان در گفتگو با ایلنا، درخصوص تغییر رویکرد شهرداری همدان به نظام مدیریت شهری با تکیه بر موضوع میراث فرهنگی گفت: شهرداری همدان از سالهای قبل در راستای ثبت جهانی هگمتانه اقدامات قابل توجهی انجام داده است به طوری‌که جداره‌سازی خیابان بوعلی و ساماندهی۲ کیلومتر از بازار همدان از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای حفظ میراث‌فرهنگی و ثبت جهانی هگمتانه صورت گرفته است. 

شهردار همدان در رابطه با ساماندهی بافت تاریخی این شهر در راستای جهانی شدن هگمتانه افزود: در خصوص اقدامات شهرداری همدان در راستای ثبت جهانی هگمتانه، شهرداری همدان از سال‌ها قبل، اقدام به جداره‌سازی خیابان بوعلی کرده بود. در این دوره نیز شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری با تاکید بر همین رویکرد به فعالیت پرداختند و ساماندهی و جداره‌سازی خیابان بوعلی با جدیت آغاز شد و در حال حاضر جداره‌سازی خیابان بوعلی، میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان انجام شده که دقیقاً در راستای ثبت جهانی هگمتانه است. 

شهردار همدان گفت: همچنین مسیر ۲ کیلومتری بازار همدان که در مسیر ثبت جهانی هگمتانه است و از سال گذشته شهرداری همدان در خصوص جداره‌سازی و ساماندهی بازار همدان شروع به فعالیت کرده است و هم‌اکنون نیز پیمانکار در حال انجام اقدامات مرمتی است. به طوری‌که این اقدامات از راسته سمسار خانه با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار از سال گذشته شروع شده و امسال نیز برای بازار همدان اعتباراتی برای مرمت و بازسازی در نظر گرفته شد. 

حسینی به احیای خانه‌های تاریخی شهر همدان که توسط شهرداری این شهر مرمت شده اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها و اقدامات ضروری شهرداری همدان مرمت و بازسازی و احیای خانه‌های تاریخی بود و در حال حاضر بازسازی خانه پوستی زاده با بودجه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است. کار مربوط به نمای این ساختمان تاریخی تقریبا تمام شده و اقدامات مربوط به تاسیسات آن نیز در حال انجام است. 

او تاکید کرد: در ادامه این اقدامات در خصوص مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش تاریخی، اقدام به پیش بینی بودجه برای خرید یکی از سراهای قدیمی همدان کردیم و امسال بودجه‌ای بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه تملک، مرمت و بازسازی و تبدیل آن به مرکز گردشگری پیش بینی شده و این سرا در مسیر ثبت جهانی هگمتانه واقع شده و امید می‌رود با افتتاح این مجموعه کمک بزرگی به ثبت مسیر جهانی هگمتانه شود. 

شهردار همدان همچنین به برگزاری رویدادهای تاریخی و حفاظت از داشته‌های فرهنگی تاکید کرد و افزود: نامگذاری روز باباطاهر از مدت‌ها پیش توسط فعالان فرهنگی پیشنهاد شد و شخصیت باباطاهر با توجه به شهرت ادبی، فرهنگی، عرفانی و شاعری و شهرت جهانی جایگاه ویژه‌ای در بین شعرا و عرفا و ادبیات داشته و تصمیم بر این شد که یک روز ویژه برای بزرگداشت این شاعر اختصاص یابد. 

حسینی گفت: با توجه به اینکه شهر همدان زادگاه و محل دفن این شخصیت ادبی برجسته است این موضوع مورد مطالبه فعالان فرهنگی بود و از چند ماه قبل این ایده در مجموعه شهرداری همدان و سازمان‌ها و معاونت‌ها از جمله معاون خدمات شهری، سازمان سیما منظر، روابط عمومی و سازمان فرهنگی شهرداری همدان پیگیری و اقدامات لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت فعالان فرهنگی با توجه به پیگیری‌هایی که داشتند صورت گرفت. طرح‌ها و پیشنهادات و مستندات نیز ارایه و توافق شد روز ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز باباطاهر به شورای فرهنگ عمومی استان و سپس به شورای فرهنگی کشور پیشنهاد شود تا این روز در تقویم رسمی و فرهنگی کشور ثبت شود. 

به گفته شهردار همدان، انجام این کار اتفاقات مهمی را در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری شهر همدان رقم خواهد زد و با توجه به برنامه‌های فرهنگی و گردشگری که شهرداری همدان دارد باعث بیشتر شناخته شدن این شخصیت بزرگ می‌شود و برگزاری همایش‌ها، سمینارها و جشنواره‌های ادبی امتیاز مضاعفی را برای همدان به همراه خواهد داشت و باعث تقویت بعد گردشگری و واجد ارزش شدن شهر همدان با معرفی شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی به ویژه باباطاهر می‌شود. 

حسینی تاکید کرد: در خصوص برگزاری رویداد باباطاهر، شهرداری همدان از دو سال قبل پیگیر این موضوع بود و با توجه به ضرورت شناخت و معرفی باباطاهر در قالب طراحی و ساخت یک المان فرهنگی تصمیمی در شهرداری همدان مبنی بر ساخت تندیس باباطاهر اتخاذ شد و همکاران ما پس از بررسی‌های تخصصی و فنی و دقیق فراخوانی برای هنرمندان کشور ارسال کردند تا این افراد بتوانند بر اساس شاخص‌های مد نظر تندیسی را طبق شاخص‌ها و استانداردها طراحی و بسازند. 

او افزود: در نهایت پس از داوری نهایی و با توجه به کسب امتیازات بالا، طرح استاد هادی ضیاءالدینی از اساتید بنام سنندجی برای ساخت تندیس انتخاب شد. با توجه به ارادت قلبی و ویژه استاد ضیاءالدینی به شخصیت باباطاهر، این موضوع خود امتیاز ویژه‌ای به شمار می‌رفت و به همین دلیل کار طراحی و ساخت تندیس آغاز شد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته امسال طراحی و ساخت تندیس باباطاهر به اتمام رسید و این موضوع بهانه‌ای شد که همزمان با روز ۳۱ اردیبهشت این تندیس در جوار آرامگاه باباطاهر رونمایی شود. 

شهردار همدان گفت: شهرداری همدان تلاش کرد در کنار رونمایی از تندیس باباطاهر، با توجه به پیشنهادات و محتواهایی که ارایه و جمع‌بندی شده یک گردهمایی، رویداد و برنامه فرهنگی خوبی با حضور فرهیختگان و فعالان فرهنگی و مردم برگزار کند تا مردم شهر همدان و ایران و جهان بهتر و بیشتر با این شخصیت بزرگ ادبی آشنا شوند. 

به گفته این مسئول مدیریت شهری همدان، در راستای برگزاری این رویداد فرهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، بنیاد ایران شناسی، اداره کل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز همراهی و همکاری خوبی با شهرداری داشتند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز