خبرگزاری کار ایران

دارابی و غسان شمالی دیدار کردند

معاون میراث‌فرهنگی: هگمتانه روایتگر ادوار تاریخی ایران است/ ارزیاب یونسکو: همدان ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۷۶۸

در دیدار قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با ارزیاب یونسکو، بر ظرفیت‌های «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» برای ثبت جهانی تأکید شد.

به‌گزارش ایلنا، غسان شمالی (کارشناس ارزیاب یونسکو) که برای ارزیابی پرونده «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» در ایران حضور دارد، پس از بازدید از این سایت تاریخی به تهران سفر کرده و با علی دارابی (قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور) دیدار و گفت‌وگو کرد.

دارابی در این دیدار، ضمن خوش‌آمدگویی به ارزیاب یونسکو و با اشاره به ملیت لبنانی او گفت: ایران و لبنان، تاریخ دوستی و تمدن کهنی با یکدیگر دارند.

وی افزود: لبنان سرزمین تنوع فرهنگی و همزیستی ادیان است در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رشته دوستی و مودت این کشور و ایران مستحکم‌تر شده است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: همدان نشانه تاریخی ما از دوران مادهاست، اهمیت ثبت جهانی همدان و هگمتانه به این دلیل است که ادوار تاریخی مختلف کشور ما را روایت می‌کند.

دارابی گفت: اگرچه آرامگاه حکیم و طبیب بزرگ ایران، بوعلی سینا در همدان و هگمتانه قرار دارد اما این شهر نمادی از تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گفت: چشم انتظار ثبت جهانی هگمتانه هستیم و مردم ایران قدردان افرادی هستند که حافظ فرهنگ و تمدن‌شان باشند.

دارابی با اشاره به بخشی از سرود ملی لبنان که یادآور اهمیت میهن، شکوه آن و قداست پرچمش است، گفت: ما هم در ایران برای اعتلای اسلام، ایران و حفاظت از میراث‌فرهنگی تلاش می‌کنیم که تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در تمامی سطوح، انجمن خیران میراث‌فرهنگی و برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از جمله آن‌هاست.

یکی از موارد مهم پرونده هگمتانه، انسان‌محور بودن است

شمالی، ارزیاب یونسکو در ادامه بیان کرد: خوشحالم به ایران سفر کردم و از مهمان‌نوازی ایرانیان تشکر می‌کنم. در چند روزی که در همدان بودم، گروه پاسخگویی همراه من بود و با توجه به اینکه هگمتانه عرصه بزرگی دارد، آثار زیادی دیدم و اطلاعات خوبی درباره پرونده به من ارائه شد.

او ادامه داد: من قبل از سفرم به همدان، پرونده را مطالعه کردم و معتقدم ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد و بر اساس مشاهده‌ای که داشتم، ثبت جهانی آن شدنی است.

ارزیاب یونسکو تصریح کرد: یکی از موارد مهم این پرونده، انسان محور بودن آن است، مثلا در بازار دیدم که مردم، سنت‌های قدیم خودش را حفظ کرده‌اند و زندگی در جریان است. همچنین یکی از موارد مهم این بود که نمایندگان اصناف، بازار و نماینده سمن‌ها راضی بودند و هماهنگی خوبی با سازمان‌های دولتی به شکل روزانه دارند که مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز