خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

از رویکرد جدید گردشگری ادبی تا توجیه اقتصادی برای فعالیت کروز/ جزیره ابوموسی به محورهای گردشگری دریایی افزوده می‌شود/ صدور مجوز ورود گردشگر به ۷ معدن/ هنوز جای خالی برای ثبت جهانی آشپزی ایرانی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۶۸۰

مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری از آخرین فعالیت‌ها و پروژه‌های اجرایی میزهای تخصصی گردشگری خبر داد و از رویکردهای جدید گردشگری ادبی در سال ۱۴۰۲ و توجیه اقتصادی که باید برای فعالیت کروز در حوزه گردشگری دریایی تعریف شود، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از پروژه‌های بزرگ حوزه گردشگری راه‌اندازی میزهای تخصصی گردشگری است که براساس گفته‌های مسئولان در قالب ۴۹ میز تخصصی در زیرمجموعه ۱۳ کمیته ملی قرار است حوزه گردشگری را به صورت تخصصی پیش برده، توسعه دهد و موانع و مشکلات پیش روی آن را رفع کند. 

مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری) با اشاره به آنکه بیشتر میزهای تخصصی حوزه گردشگری راه افتاده‌اند، در خصوص عملیاتی شدن برنامه‌های این میزهای تخصصی در سال ۱۴۰۲ گفت: امیدوار هستیم گردشگری ادبی در سال ۱۴۰۲ بتواند رویکرد جدیدی داشته باشد. محورهای این حوزه در حال تعریف است و در برخی از شهرها تعریف شده و نیاز است برای بهسازی این محورها در شهرهای مدنظر اقداماتی صورت گیرد. به زودی در شیراز نشستی در حوزه گردشگری ادبی خواهیم داشت و احصاء المان‌های ادبی را در برنامه کاری ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌ایم. احیای نوابق و المان‌های ادبی را خواهیم داشت. انجمن آثار و مفاخر ملی در حال احیا است. 

او ادامه داد: همچنین در حوزه گردشگری معدن و ژئوتوریست چند برنامه خواهیم داشت چنانکه به زودی در زنجان نشست گردشگری معدن برگزار می‌شود. در سال ۱۴۰۲ تعداد معادنی که به عنوان معدن گردشگری مجوز دریافت خواهند کرد چراکه درحال حاضر تنها یک معدن مجوز فعالیت در حوزه گردشگری معدن را دارد اما به زودی ۷ معدن دیگر مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت خواهند کرد. 

فاطمی همچنین با اشاره به فعالیت‌های میز طبیعت‌گردی گفت: محورهای فعالیت در حوزه طبیعت‌گردی در این میز در حال احصاء است. همچنین آیین نامه پارک‌های طبیعت‌گردی امسال منتشر خواهد شد. مباحث مرتبط با قرق‌گاه‌ها و حیات وحش نیز گسترش خواهد یافت. اکنون حدود ۴ قرقگاه در حوزه گردشگری فعال است و قصد داریم تعداد آن‌ها را افزایش دهیم. البته خانه‌های طبیعت‌گری نیز به زودی فعال خواهند شد. مراکز تفریحی و نحوه آشنایی با حیوانات نیز از دیگر برنامه‌های میز گردشگری حیات وحش است. 

او درخصوص فعالیت‌های میز گردشگری عشایر نیز گفت: به زودی نشستی در این خصوص در شیراز خواهیم داشت. ضمن آنکه اولین محور گردشگری عشایر سال گذشته در نمایشگاه گردشگری رونمایی شد و محورهای دیگر نیز در حال تعریف است. تورهای داخلی فروش رفته و در حال برگزاری است و درصدد آن هستیم که بتوانیم در سال ۱۴۰۲ تور تخصصی گردشگری عشایر برای گردشگران خارجی برگزار کنیم. 

به گفته مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری در حوزه گردشگری کشاورزی نیز تعداد مجوزها در سال گذشته از صد مجوز بیشتر شد. همچنین نیاز است تا تامل بیشتری درخصوص توسعه کمی داشته باشیم و به توسعه کیفی بیشتر توجه کنیم چراکه مزارع کشاورزی و همچنین واحدهای بومگردی باید تبدیل به مقاصد گردشگری شوند. بیشترین تعداد مجوز در حوزه گردشگری کشاورزی را استان گلستان، همدان، قزوین، سمنان، مرکزی، خوزستان و لرستان دارند. 

فاطمی همچنین درخصوص فعالیت‌های میز گردشگری خوراک، گفت: قبل از نوروز برنامه‌های سال ۱۴۰۲ معرفی شد. تیم ملی گردشگری خوراک تشکیل و سرمربی آن انتخاب و برای حضور در رویدادهای بین‌المللی آماده شد. بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای اروپایی برای شرکت در رویدادها و مسابقات آشپزی، تیم‌های ملی دارند این درحالی است که عموما از ایران به صورت فردی شرکت می‌کردند اما اکنون تیم ملی گردشگری خوراک داریم. همچنین خانه‌های خلاق خوراک برای پرداختن به آیین‌های پخت و خوردن غذای ایرانی در نظر گرفته شده‌اند. 

او در پاسخ به این سئوال که این روزها اخبار از دورخیز ایتالیا برای ثبت جهانی سبک آشپزی ایتالیایی در فهرست میراث جهانی حکایت دارند، آیا ایران نیز برنامه‌ای برای ثبت جهانی سبک آشپزی ایرانی یا آیین‌های پخت و پز دارد، گفت: ما نیز باید در این حوزه ورود کنیم. البته پروژه ثبت خوراک‌ها را با همکاری دفتر ثبت آثار آغاز کرده‌ایم و تعدادی از خوراک‌های ایرانی که قابلیت ثبت جهانی دارند را ابتدا باید در فهرست ملی ثبت و سپس درصدد جهانی ثبت کنیم. نباید فراموش کرد که سبک آشپزی ایرانی به عنوان میراث ناملموس باید در معاونت میراث ثبت شود اما از آنجا که تعداد پرونده‌های ثبت میراث ناملموس ما بسیار زیاد است حداقل طی یک یا دو سال آینده نمی‌توانیم این پرونده را معرفی کنیم. اما قطعا یکی از پروژه‌هایی است که قصد داریم در اولویت ثبت قرارش دهیم. 

مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری با اشاره به فعالیت‌های خوبی که در حوزه گردشگری مقاومت انجام شده، گفت: اواخر سال گذشته نشست بوشهر را داشتیم که بخشی از محورهای گردشگری مقاومت را معرفی کرد. این نشست در سایر شهرها نیز برگزار خواهد شد چراکه گردشگری مقاومت صرفا مربوط به انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیست بلکه در طول تاریخ ایران، افراد شجاع متعددی بودند که رشادت‌های زیادی داشتند و در مقابل هجوم بیگانگان به پا خواستند و قهرمانان ملی ما از ستارخان و باقرخان گرفته تا رییسعلی دلواری و… را شامل می‌شوند. 

او همچنین از برگزاری تورهای گردشگری معنوی در سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری محرم برنامه‌هایی برای تورهای خارجی داریم تا همچون سال‌های گذشته شاهد توسعه گردشگری معنوی باشیم. در حوزه گردشگری مذهبی و زیارت نیز کشور غنی هستیم و شورای عالی زیارت نیز تشکیل شده و برنامه‌های تورهای زیارتی برگزار می‌شود. میز گردشگری ادیان نیز در سال ۱۴۰۲ راه اندازی می‌شود. 

فاطمی با اشاره به فعالیت میز گردشگری آبی نیز گفت: در حوزه فعالیت کروز و شناورهای آبی کماکان در حال تسهیل امور هستیم. محور گردشگری دریایی معرفی شده و تعداد شناورهای بزرگی که وارد کشور قابل توجه است. مسائل سوخت را حل کردیم و توسعه مراکز گردشگری ساحلی و تفریحی را خواهیم داشت و نخستین مارینا در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 

او در پاسخ به این مهم که آیا شاهد آغاز فعالیت کوروز در ایران خواهیم بود؟ آیا این ظرفیت در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: درحال حاضر شناور بزرگ در ایران داریم که قابلیت جابجایی ۳۸۰۰ مسافر را دارد اما مباحثی درخصوص پهلوگیری و خطی که توجیه اقتصادی داشته باشد، مطرح است. یکی از این مباحث راه اندازی مسیر گردشگری آبی بین ایران و عمان است. تنها بحث تعامل بین دو کشور و دولت‌ها نیست بلکه توجیه اقتصادی پروژه اهمیت دارد. در هر حرکت کروز نیاز است تا ۳۸۰۰ مسافر در بندر بوشهر حضور داشته باشند که رسیدن به این آمار یعنی حداقل ۲۰ پرواز که قطعا در یک روز امکان‌پذیر نیست ضمن آنکه پرواز نمی‌تواند خالی بازگردد. تمام این مسائل موضوعاتی هستند که باید بررسی و رفع شوند. محورهای دریایی داخلی را نیز در نظر گرفتیم و در جزیره هنگام مسیر جدید در نظر گرفتیم و قرار شد دو جزیره دیگر به این محور افزوده شود که شاید یکی از آن‌ها ابوموسی باشد. 

مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری همچنین از ورود کافه هنرها و خانه‌های گردشگری هنری به حوزه گردشگری هنری خبر داد و گفت: تاکنون هیچیک از این واحدها فعالیت ندارند و کار خاصی در این خصوص انجام نشده. در حوزه گردشگری فراجهان (متاورس) نیز تولید محتوا انجام داده‌ایم و نیاز است تا کسب و کارهای گردشگری در بستر الکترونیک سامان داده شود که تاکنون کاری انجام نشده. 

او ادامه داد: در حوزه گردشگری نجوم نیز بحث ثبت پارک‌های آسمان تاریک و مراکز گردشگری فضایی و نجوم را داریم. ۵ نقطه در کشور انتخاب شده که قابلیت پرداختن به این حوزه را دارند. همچنین تورهای گردشگری کودک در سال جاری رونق دیگری می‌گیرد و مجوز تردد کمپر کاروان‌ها به عنوان خودرو گردشگری خانواده در دست اقدام است. در حوزه گردشگری دسترس‌پذیر نیز شهر شیراز و ماکو کاندید برای شهرهای پذیرای کم توان‌ها خواهند بود. مناسب‌سازی مراکز گردشگری صورت می‌گیرد و در آیین نامه ساخت و بهره‌برداری مراکز گردشگری، مناسب‌سازی نیز در حوزه زیرساخت‌ها در کنار آب و برق و گاز و… قرار می‌گیرد. صدور کارت راهنمایان گردشگری ویژه معلولان را نیز در نظر داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز