خبرگزاری کار ایران

«مولانا در برابر معمای جبر و اختیار» در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۵۹۳

نظریات مولانا در بابِ جبر و اختیار به تفصیل و با استناد به شواهدِ متعددِ مستخرج از: مثنوی معنوی، فیه مافیه و دیوان شمس در کتاب «مولانا در برابر معمای جبر و اختیار» بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «مولانا در برابر معمای جبر و اختیار» نوشته احمد کتابی به همت نشر مروارید با قیمت ۱۶۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است. 

جبر و اختیار از زمرۀ موضوعات بغرنجی است که از روزگاران کهن، کنجکاوی آدمیان را جلب کرده و پیوسته، محلِ مناقشه و مجادلۀ صاحب‌نظران گوناگون بوده است. شگفتا! که طیّ قرون متمادی که به بشریت گذشته کمتر اندیشمندی توانسته است برای این مسألۀ پیچیده پاسخی قطعی و پذیرفتنی بیابد و از این شبِ تاریک راهی به روز ببرد؛ تا آنجا که شاید بتوان گفت: انسان‌ها در نخستین ربعِ سدۀ بیست‌ویکم، در مقامِ جوابگویی و رهیابی به معضلِ جبر و اختیار، به تقریب، در همان مرحله و نقطه‌ای باقی مانده‌اند که هزاران سال قرار داشتند. 

در کتابی که پیش روی دارید، نظریات مولانا در بابِ جبر و اختیار به تفصیل و با استناد به شواهدِ متعددِ مستخرج از: مثنوی معنوی، فیه مافیه و دیوان شمس بررسی شده است. 

کتاب شامل چهار بخش با عنوان‌های زیر است: رویکرد جبرگرایانۀ مولانا، رویکرد اختیارگرایانۀ مولانا و رویکرد میانه‌گرایانۀ (امر بین‌الامرین) مولانا و سرانجام نقد نظریات مولانا. 

ضمناً، در بخش مقدمات کتاب دانشنامۀ توصیفی نسبتاً مفصلی دربارۀ اصطلاحات مربوط به جبر و اختیار همراه با اصطلاح‌شناسی انگلیسی – فارسی تنظیم و ارائه شد، که حاوی افزون بر ۷۰ مدخل است. 

احمد کتابی (متولد ۱۳۱۹ش -اصفهان)، نویسنده و پژوهشگر در حوزه‌های علوم اجتماعی، اقتصاد، تاریخ، ادبیات و عضو هیئت علمی و استاد تمام پژوهشکده علوم اجتماعی که در سال ۱۳۵۷ش، از دانشگاه تهران دکترا گرفت. جوایز علمی متعدد و نگارش کتب و مقالات فراوان در کارنامه علمی او وجود دارد. در سال ۱۳۴۰ برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی به تهران آمد. در دانشکده حقوق آن زمان تا سال سوم، خواندن سه رشته قضایی، اقتصاد و علوم سیاسی برای همه دانشجویان مشترک بود و از سال سوم هر یک از این رشته‌ها مستقل می‌شدند. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز