خبرگزاری کار ایران

تجدید چاپ «گزینه اشعار نصرت رحمانی» و «در غروبی ابدی»

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۹۵۶

نشر مروارید در صدد تجدید چاپ دو جلد از کتاب‌های خود برآمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب‌های «گزینه اشعار نصرت رحمانی» و در «غروبی ابدی» توسط نشر مروارید تجدید چاپ شدند. 

گزینه اشعار نصرت رحمانی

نصرت رحمانی، شاعر تلخی‌ها و سرخوردگی‌ها، زخم‌ها و خستگی‌ها و نومیدی‌ها و آرمان‌های از دست رفته بود. در شعر او شهد با زهر آمیخته است و لذت همواره رنگی از تیرگی و ناکامی‌ای زهرآلود دارد. راوی شعرهای نصرت رحمانی انسان شهرنشین سرخورده‌ای است که از فرط یأس به دامن خوشی‌های گذرا پناه برده اما در انتهای این خوشی‌ها نیز جز تیرگی و ملال نمی‌بیند. شعر او شعری است که نشانی از شَرّ و تباهی دارد و شکست، خشونت و ویرانی روح و جسم را تصویر می‌کند و از شوری آمیخته به رنج و جنون سخن می‌گوید. 

«گزینه اشعار نصرت رحمانی» منتخبی است از دفترهای شعری مختلف این شاعر به همراه تعدادی از آخرین شعرهای او. در آغاز این کتاب نوشته‌ای کوتاه از نصرت رحمانی آمده که او در آن از چگونگی شاعر شدنِ خود سخن گفته است. شعرهای کتاب به ترتیب تاریخی و بر اساس زمان انتشار دفترهای شعری که شعرها از میان‌شان انتخاب شده‌اند، کنار هم قرار گرفته‌اند. بنا بر این مخاطبان شعر معاصر با خواندن این کتاب می‌توانند سیر تحول شعر نصرت رحمانی را دنبال کنند. 

این مجموعه شامل سیزده شعر از کتاب‌های «کوچ» و «کویر»، یازده شعر از کتاب «ترمه»، سیزده شعر از کتاب «میعاد در لجن»، نُه شعر از کتاب «حریق باد»، نُه شعر از کتاب «شمشیر معشوقه قلم»، چهارده شعر از کتاب «پیاله دور دگر زد» و هشت شعر از شعرهای تازه‌تری است که در دفترهای شعر نصرت رحمانی نیامده بوده‌اند. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

هشدار

نوک پرنده را

هرگز مبند

با بال‌هایش آواز خواهد خواند

پر و بالش را در هم مشکن

با آوازش خواهد پرید تا اوج کهکشان

لبان شاعر را مبند…

در غروبی ابدی

کتاب «در غروبی ابدی» به کوشش بهروز جلالی به همراه یادداشتی از سیمین دانشور به ویراست دوم رسید و با شمارگان ۳۳۰ نسخه در تابستان ۱۴۰۲ با قیمت ۲۵۰ هزار تومان روانه بازار شد. 

اندیشه‌های هر شاعر معمولا از آثار منثور او، بر کنار از پرده و همناکی‌های شعر اوست. به همین سبب، مطالعه و بررسی آثار منثور شاعران، از راه‌هایی است که می‌توان از آن در توضیح و تفسیر اشعار شاعران و یا روشن کردن بسیاری از موارد ابهام شعر آن‌ها یاری جست. از این رو جمع آوری نامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شاعران از کارهایی است که هرچند ظاهران نشانه‌ای از خلاقیت در آن به چشم نمی‌آید اما درواقع می‌تواند شناخت سلایق و آرمان‌های شاعران را آسان‌تر نماید. 

«در غروبی ابدی» مجموعه آثار منثور فروغ فرخزاد است که نگارنده‌ی آن امید دارد خوانندگان با رویارویی با این کتاب با نگاهی تازه به اشعار فروغ بنگرند. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

از فروغ فرخزاد در عمر کوتاه خود علاوه بر شعرهای بسیار ماندگار نامه‌ها مصاحبه‌ها مقالات و خاطراتی هم به یادگار مانده است که در شناخت سروده‌ها و شخصیت ادبی او بسیار مفید است. در کتاب حاضر مجموعه خواندنی و کاملی از آثار منثور این شاعر از منابع و مآخذ مختلف گردآوری شده است. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز