خبرگزاری کار ایران

«سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۷۶۰

کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» تصویر جامع و کاملی از ترانه در ایران در دیدگان مخاطب قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز» نوشته محمدامین محمدپور و علی اصغر باباصفری در حدود ۳۷۰ صفحه و در دو بخش کلی تدوین شده است و در تیراژ ۳۳۰ نسخه با قیمت ۲۵۰ هزار تومان به همت نشر مروارید روانه بازار شده است.

کسی که این کتاب را مطالعه کند، به طور کامل با ترانه و ترانه‌سرایی آشنا خواهد شد و تصویر جامع و کاملی از ترانه در ایران خواهد داشت.

تصنیف و موسیقی از روزگاران باستان در میان ایرانیان رواج داشته است و یکی از برجسته‌ترین بخش‌های شکل‌دهندۀ فرهنگ معاصر ایران نیز محسوب می‌شود. کتاب سیری در ترانه سرایی فارسی از آغاز تا امروز جست‌وجو و شناختی روشمند و خواندنی از سیر ترانه‌سرایی و ترانه سرایان در ایران است. در این پژوهش، علاوه بر بحث عمومی درباره این موضوع، ترانه‌سرایی و تصنیف‌سرایی در ادوار مختلف از همدیگر تفکیک و انواع ترانه از نظر درون‌مایه در دوازده بخش طبقه‌بندی شده است: عاشقانه (با بیشترین سهم)، شادی، کودکانه، سوگ، کار، عرفانی، دینی، آداب و رسوم، سیاسی، سرگرمی، تبلیغاتی، و ورزشی.

این کتاب، منبعی در حوزه ترانه و ترانه‌سرایی فارسی است که در آن انواع ترانه‌ها از آغاز پیدایش زبان و ادبیات فارسی تا اکنون، همراه با تحلیل‌های تاریخی، ساختاری و محتواییِ اشعار و موسیقی‌ها بررسی‌شده است.

ضمن اینکه در گردآوری این کتاب، منابع گوناگون شامل کتاب و مقاله و منابع صوتی از چشم دور نمانده و مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش با مقاله‌ای که سال ۱۳۹۲ در مجله بوستان ادب دانشگاه شیراز چاپ شد، آغاز شد. کتاب «سیری در ترانه‌سرایی فارسی» کتابی فراگیر در زمینه ترانه و ترانه‌سرایی است.

ترانه و ترانه‌سرایی، یکی از بحث‌های جداناپذیر از فرهنگ و سنت ایرانی است و پیشینه آن به قبل از اسلام برمی‌گردد، در کتاب «سیری در ترانه‌سرایی فارسی از آغاز تا امروز» معرفی و تقسیم‌بندی ترانه‌ها از آغاز تا زمان حاضر، انجام شده و سیر تاریخی، ویژگی‌ها، تحلیل ساختاری و محتوایی ترانه‌ها در این کتاب مورد توجه بوده است.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز