خبرگزاری کار ایران

چاپ چهارم کتاب «از شهر خدا تا شهر انسان»

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۴۲۱

کتاب «از شهر خدا تا شهر انسان (در نقد و بررسی ادبیات کلاسیک و معاصر)» به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «از شهر خدا تا شهر انسان (در نقد و بررسی ادبیات کلاسیک و معاصر)» اثر محمد دهقانی به همت نشر مروارید به چاپ چهارم رسید و با قیمت۲۲۰ هزار تومان روانه بازار شد. 

بخش یکم عمدتا به ادبیات کلاسیک ایران اختصاص دارد. این بخش با نگاهی به تاریخ ادبی ایران آغاز می‌شود که مروری است بسیار موجز بر سیر تحول ادبیات فارسی از طلیعه آن یعنی نیمه قرن سوم هجری قمری تا امروز. بخش دوم مختص شعر و بویژه شعر معاصر است. با بزرگترین داستان نویسان ایران در قرن بیستم، بخش دیگری از کتاب آغاز می‌شود که ویژه نثر و داستان‌نویسی است. رابطه هنر و امنیت در تاریخ ادبیات نیز سرآغاز بخش پایانی کتاب است. 

در پشت جلد کتاب آمده: 

محمد دهقانی، پژوهشگر خبره ادبیات فارسی، در مجموعه حاضر به تحلیل بخشی از آثار ادبی کهن زبان فارسی مانند شاهنامه، تاریخ بیهقی، گلستان و تحلیل شماری از آثار ادبی معاصر، اعم از شعر و داستان و نثر غیرداستانی می‌پردازد. او در نوشته‌های خواندنی خود کوشیده است چشم‌اندازی امروزین از ادبیات کهن، و تحلیل‌هایی فرهنگی و اجتماعی و روان‌شناختی از آثار معاصر به دست دهد. دهقانی از جمله به پرسش‌هایی از این دست پاسخ می‌دهد که چرا ادبیات معاصر ما جهانی نمی‌شود؟ بینش سیاسی در نقد ادبی ایران چه تأثیرهایی بر جای گذاشته است و نگرش الهی شاعران و نویسندگان کهن چگونه به جهان‌بینی انسانیِ شاعران و نویسندگان عصر ما تبدیل شده است. 

محمد دهقانی در پیشگفتار، درباره انتخاب عنوان کتاب گفته است: 

نام کتاب گویای فاصله‌ای است که ادبیات کلاسیک فارسی را از ادبیات مدرن یا به اصطلاح معاصر جدا کرده است. نگرش شاعران و نویسندگان کهن ما به انسان و جهان عمدتا نگرشی الاهی بوده است؛ از نگاه آن‌ها تنها در سایه خداست که انسان پدیدار می‌شود و معنا می‌یابد. اما مرکز ثقل ادبیات معاصر خودِ انسان و مسائل آنی و عینیِ اوست. «شهر خدا» به جهان آسمانی یا آرمانی ادبیات کهن و «شهر انسان» به دنیای ادبیات معاصر اشاره دارد. این را هم گفته باشم که ادبیات در نهایت آرمان‌شهری دوردست است که هیچ‌کس ساکن آن نخواهد شد. اما آروزی رسیدن به این آرمان‌شهر می‌تواند به زندگی ما معنا و سامان دهد و تلخی‌های آن را اگر از میان نمی‌برد دست‌کم تحمل‌پذیر است. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز