خبرگزاری کار ایران

در نشست دوسالانه ملی خوشنویسی ایران مطرح شد؛

۷۹۴ اثر کیفی ارسال شده/ حضور بهترین‌های خوشنویسی ایران در داوری آثار

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۸۵۶

نشست خبری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد؛ در این نشست اعلام شد که بخش نقاشی‌خط از این دوره از دوسالانه حذف شده است و بر حضوری‌نویسی تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفتمین دوسالانه خوشنویسی ایران با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رییس شورای سیاست‌گذاری این رویداد)، سیداشرف صندوق آبادی (عضو شورای سیاست‌گذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران)، حسین براتی (دبیر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی) و امیر ملاحسنی (معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین) برگزار شد.

خراسانی‌زاده در این نشست گفت: ارتقای آثار از اولین تاکیدهای ما در شورای سیاست‌گذاری بوده است و باید بگویم این اتفاق به برخی تغییرات و اعمال سخت‌گیری‌هایی نیاز دارد که این تصمیم در نهایت در رابطه با تعدادی از آثار نهایی دوسالانه اتخاذ شده است. 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بیان کرد: یکی دیگر از موارد تاکید شورای سیاست‌گذاری بر کاهش تعداد آثار بوده است. ما می‌خواستیم طی این روند به نقطه‌ای برسیم که با افزایش کیفیت، دوسالانه برای هنرمندان به آرزو و هدفی جدی‌تر تبدیل شود. تاکید مهم دیگر تفاوت قائل شدن میان دوسالانه‌ها و جشنواره‌هاست که باید به آن توجه داشته باشیم. 

وی افزود: باید قبول کنیم که بینال‌ها جشنواره نیستند، اما گاه پیش آمده که دوسالانه‌ها رویدادهایی بوده‌اند که صرفا دوسال یک بار برگزار شده‌اند. بر همین اساس نیز سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفت و سعی شد ساز و کارهایی مدنظر قرار گیرد.

خراسانی‌زاده بیان کرد: یکی دیگر از تفاوت‌ها هم فرق میان داوری و نوع جریان‌سازی‌هاست. در این زمینه باید بگویم که نحوه پرداختن به خط به صورت حضوری‌نویسی شده و تاکید این است که این نگرش بر روح زنده خوشنویسی تاثیر دارد. 

او گفت: به واسطه هنر خوشنویسی است که می‌توان همواره از بداهه‌نویسی استفاده کرد؛ به این دلیل که هنرمند می‌تواند در لحظه به خلق اثر بپردازد و طی این فرایند هنرمند از خط‌سازی نیز دور خواهد شد.  

خراسانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: در دوره فعلی با نقاشیخط‌هایی هستیم که مبنا و پایه آنها خوشنویسی نیست و اغلب بر معانی گرافیکی تاکید دارند. به همین دلیل باید گفت نقاشیخط پدیده‌ای مستقل است که نقاشی و خوشنویسی را نمی‌توان اساس آن دانست. 

او گفت: این احتمال وجود دارد که نقاشیخط در رشته‌ای تازه و مستقل مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه برنامه حسین براتی (دبیر اجرایی هفتمین دوره دوسالانه) نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت. او گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری و اجرای هفتمین دوسالانه از شهریور ماه آغاز شد و ما با همکاری مرکز هنرهای تجسمی و انجمن خوشنویسان ایران کارها را پیش بردیم. 

او افزود: در رویداد امسال با توجه به تاکید شورای سیاست‌گذاری بر حضوری‌نویسی  شاهد افزایش کیفیت آثار بوده‌ایم. 

براتی در ادامه زمان برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان را جمعه بیست و نهم دی‌ماه عنوان کرد و گفت: مقامات کشوری و استانی نیز در این رویداد حضور خواهند یافت و از پیشکسوتان و استادان تجلیل خواهد شد. 

او بیان کرد: همایشی تخصصی هم داریم که برای معرفی استاد علاالدین تبریزی (هنرمند عرصه نسخ) برگزار خواهد شد و هفتمین دوره به نام ایشان بوده است. در مجموعه هم هفتصد ونود و چهار اثر برای ما ارسال شد که به لحاظ کیفی قابل قبول بودند. 

دبیر اجرایی هفتمین دوره دوسالانه یادآور شد: بر اساس دیگر تصمیمات صورت گرفته بخش نقاشی‌خط از این دوره دوسالانه حذف شده است اما برخلاف تصور از تعداد آثار ارسالی کاسته نشده است. 

در ادامه مراسم سیداشرف صندوق‌آبادی گفت: این دوسالانه را باید رویدادی بزرگ تلقی کرد که فرهنگی و هنری است. 

او با تاکید بر اینکه خوشنویسی هنری اصیل و تاریخی است، افزود: این هنر از هویت‌های فرهنگی ماست و با ادبیات و احادیث و کتاب آسمانی قرآن مانوس است. 

عضو شورای سیاست‌گذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران در ادامه توضیحاتش گفت: هنرمندان خوشنویس تلاششان این بوده اشعار و حکمت و احادیث را به زیبایی مکتوب کنند. 

او بیان کرد: در دوسالانه امسال سعی کردیم به قالب‌های تخصصی‌تری فکر کنیم و قالب‌های مختلف رشته‌ای را دقیق‌تر ببینم تا به این واسطه بستری برای کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر ایجاد شود.

صندوق‌آبادی در ادامه توضیحاتش گفت: در بخش نستعلیق سه زیرمجموعه را مدنظر داشته‌ایم؛ داوری‌ها جداسازی شده و زیرمجموعه‌ها را جداگانه مورد بررسی قرار داده‌ایم. بر همین اساس سیاه مشق، چلیپا و قطعات آزاد به صورت جداگانه لحاظ شده‌اند.

او ضمن ابراز امیدواری برای ادامه روند ایجاد شده،‌ گفت: مورد دیگری که در دوسالانه امسال به آن توجه داشته‌ایم بخش بانوان است. به هرحال بانوان بخش مهمی از تاثیرگذاران حوزه خوشنویسی محسوب می‌شوند.

قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران گفت: به ظن ما خانم‌ها می‌توانند در بخش‌هایی چون نسخ و ثلث با دیگر هنرمندان رقابت کنند اما خب طی این سال‌ها فرصت مناسبی به آنها داده نشده بود. 

علی‌اشرف صندوق‌آبادی تاکید کرد: در رویداد امسال برای اولین‌بار یک نفر بانو نفر اول خط شکسته شده است که گویای بستر مناسب و ارزشمند برای دیگر بانوان خوشنویس است. در بحث داوری سعی شده از بهترین‌های ایران استفاده شود؛ کسانی که در شیوه‌های مختلف خطاطی توانمندی دارند. سعی شده برای ایجاد اعتدال از حضور همه دوستان در داوری استفاده شود. 

گفتنی است بودجه این دوسالانه حدود یک و نیم میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نیمی به ظرفیت‌های استانی و نیمی به سطح ملی تخصیص خواهد یافت.

همچنین ١۶۵ اثر شرکت کرده در جشنواره به مدت پانزده روز در سرای بهشتیان سرای سعدالسلطنه قزوین نمایش داده خواهد شد. ۴۶ اثر منتخب نیز جایزه دریافت می‌کنند. در رشته‌های مختلف انتخاب شده که جوایزی به آنان تعلق خواهد گرفت. به سه برگزیده هر بخش نیز  ٢۵ ، ٢٠ و ١۵ میلیون جوایز اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز