خبرگزاری کار ایران

بقایای آرد باستانی در یک نانوایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۲۸۴

باستان‌شناسان در ارمنستان بقایای یک نانوایی ۳۰۰۰ساله را کشف کردند که هنوز حاوی انبوهی از آرد گندم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، چندی پیش یک تیم باستان‌شناس لهستانی-ارمنی هنگام کار در یک سایت باستان‌شناسی در شهر متسامور، در غرب ارمنستان، موفق به کشف انبوهی از یک ماده پودری سفید رنگ مرموز شد که در داخل ویرانه‌های یک ساختمان ۳۰۰۰ساله در ارمنستان بود. 

در نهایت، با شناسایی آرد و حفاری چندین کوره، تیم باستان‌شناسان متوجه شد که این سازه باستانی زمانی به عنوان یک نانوایی بزرگ عمل می‌کرد. گفته می‌شود، گرد و غبار آرد باستانی در سرتاسر خرابه‌های پوشیده از خاک، از جمله روی چندین کوره پاشیده شده بود. 

کریستوف یاکوبیاک (استاد باستان‌شناسی در دانشگاه ورشو و سرپرست کاوش) در اینباره گفت: در نگاه اول این پودر سفیدرنگ (آرد) مانند خاکستر به نظر می‌رسید. ما می‌دانستیم که این ماده‌ای ارگانیک است و حدود چهار تا پنج کیسه از مواد را جمع آوری کردیم. پس از انجام تجزیه و تحلیل شیمیایی، تیم تشخیص داد که این ماده آرد گندم است که برای پخت نان استفاده می‌شود. آن‌ها تخمین زدند که در دوره‌ای تقریباً ۳.۵ تن آرد در داخل ساختمانی حدود ۸۲ فوت (۲۵ در ۲۵ متر) ذخیره می‌شد که شامل دو ردیف از ۱۸ ستون چوبی و سقفی با تیرهای چوبی بود. محققان تخمین می‌زنند که این نانوایی بین قرن‌های ۱۱ و ۹ قبل از میلاد در اوایل عصر آهن فعال بوده است. 

بقایای آرد باستانی در یک نانوایی

جاکوبیاک گفت: این یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های شناخته شده در نوع خود در متسامور است. از آنجایی که سقف سازه در هنگام آتش سوزی فرو ریخته همه همچون سپر بر روی آنچه باقی مانده عمل کرده و توانسته از آردهای باستانی محافظت کند. قبل از اینکه این ساختمان تبدیل به نانوایی شود، احتمالاً برای برگزاری مراسم یا جلسات استفاده می‌شد و سپس به انبار تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز