خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی:

اماکن میراثی قابل واگذاری به‌غیر نیست/ برپایی نمایشگاه مشترک با چین و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۰۵۹

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست. به بیان دیگر، موضوع تملک در میان نیست، مرمت و بهره‌برداری از آن‌ها مطرح است.

به‌گزارش ایلنا، علی دارابی (قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در مراسم معارفه و تکریم مدیران عامل جدید و پیشین صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، که امروز -شنبه ۱۶ اردیبهشت- در عمارت مسعودیه برگزار شد، گفت: امروز گنجینه‌دار و حافظان و امانتداران نیاکان خود هستیم و وقتی از «ایران فرهنگی» صحبت می‌کنیم، از ۷ هزار سال تاریخ و کشوری با ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده صحبت می‌کنیم. 

دارابی ادامه داد: پاییز امسال نمایشگاه موزه‌ای مشترکی میان ایران و عربستان و چین، در چین برگزار خواهد شد و موضوع آن، نقش فرهنگ و تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و چین است. 

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مزایده ۱۹ بنای تاریخی که در هفته گذشته رسانه‌ای شد، گفت: ما نیازمند حفاظت، مرمت، نگهداری و بهره‌برداری از آثار و بناهای تاریخی هستیم. تأسیس صندوق احیاء هم به همین منظور است. 

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: بر اساس اصل ۸۳ قانون اساسی، تمام بناهای تاریخی و نفایس در اختیار و تحت تملک دولت است و این بناها قابل واگذاری به غیر نیست. پس بحث تملک در میان نیست، موضوع بهره‌برداری است. باید در این امر، سرعت عمل داشته باشیم، چرا که ابنیه و اماکن تاریخی در معرض خطر و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارند. نهادی مثل صندوق احیاء امروز برای مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی به کمک آمده است. 

وی خاطرنشان کرد: اگر صندوق را نداشتیم، امروز تکلیف مضاعف بود که صندوق را ایجاد کنیم؛ چون فقط برای مرمت ۵ هزار میلیارد تومان و برای تملک، ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، در حالی‌که این ارقام از بودجه وزارتخانه بیشتر است. 

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر روایتگری و جهاد تبیین گفت: باید تشکل‌های مردمی را ایجاد و تقویت کنیم تا بتوانیم بناها را حفظ کنیم. بعد از ثبت، حفظ و مرمت و بهره‌برداری و آموزش و… را داریم که اگر این اتفاق نیفتد، نقض غرض است. 

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مدیران پیشین و کنونی صندوق احیاء گفت: آقای ساری در یک دوره صندوق احیاء توانستند ثبات را حاکم کنند و طی این مدت برای ارتقاء کمّی و کیفی صندوق تلاش کردند. از آقای طلایی هم که قبول مسئولیت کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم مسئولیت‌های جدیدی را که بر عهده صندوق است، عملیاتی کند. 

 «فروش» یا «حراج» اماکن تاریخی، اطلاقی جعلی و انحرافی است

حسین ساری (مدیرعامل سابق احیاء) در ابتدای این مراسم گفت: وقتی بناها به‌صورت اصولی مرمت می‌شوند، دهه‌ها و شاید سده‌ها به عمرشان اضافه می‌شود. پس واگذاری مرمت و البته بهره‌برداری بصورت موقت، رویکرد درستی است و کسانی را که نسبت به آن ابهام دارند، باید توجیه کنیم. نمونه‌اش همین عمارت مسعودیه که یک دهه است مسکوت مانده و تخریب آن بیشتر شده است. 

وی افزود: اکنون ۱۹ بنا برای مرمت و بهره‌برداری مدت‌دار به مزایده گذاشته شده‌اند. اطلاق «فروش» یا «حراج»، جعلی و انحرافی است. مزایده‌های مذکور به صورت الکترونیکی است و همه به آن دسترسی دارند و جای ابهام ندارد. قراردادها هم سه طرفه است؛ صندوق احیاء، سرمایه‌گذار و استان به عنوان ناظر. 

شهاب طلایی شکری (مدیرعامل جدید) هم اظهار داشت: صندوق احیاء در شهریور ۸۳ تأسیس شده و عناوینی همچون «شناسایی، ثبت، مرمت و بهره‌برداری» در اهداف آن قید شده است. در سال ۹۶، موضوع صنایع دستی هم به عناوین صندوق اضافه شده است. 

وی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه و احیاء را می‌توان بخش «اقتصاد فرهنگ» وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز