خبرگزاری کار ایران

سفر به "حراج" گذاشته می‌شود/ ایرانی‌ها سفرهای نوروزی را از بهمن آغاز می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۴۲۴

مسئولان گردشگری کشور از به حراج گذاشتن سفر و آغاز سفرها قبل از فرا رسیدن نوروز خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر و به نوعی تعطیلی سفر و گردشگری، فعالان گردشگری بیش از سایر حوزه‌ها با آسیب روبه رو شدند. با این وجود تمام تلاش‌ها برای پابرجا ماندن حوزه گردشگری صورت گرفت و به دوران پسا کرونا و رونق گردشگری دل بسته شد. اما این روزها جامعه با اتفاقاتی روبه‌رو شده که بازهم گردشگری را به کما برده است. صنعت گردشگری این روزها حال و روزی خوبی ندارد و بسیاری از سفرهای گردشگران خارجی حتا سفرهای داخلی لغو و کنسل شده‌اند. 

با این وجود فعالان صنعت گردشگری به رونق این حوزه در ماه‌های آینده امید بسته‌اند. با توجه به آنکه پیک سفرها را در نوروز خواهیم داشت اما آغاز ماه مبارک رمضان در نخستین روزهای فروردین سال ۱۴۰۲ نوید دهنده کاهش میزان سفر در هفته دوم تعطیلات نوروزی است. از این رو این احتمال وجود دارد که بیشترین حجم سفر را در هفته نخست تعطیلات نوروزی داشته باشیم. از این‌رو مسئولان گردشگری درصدد ارائه طرحی برآمدند تا گردشگران را برای انجام سفر در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ ترغیب کنند. 

سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری) در این خصوص به ایلنا گفت: طرح «حراجی سفر» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با همراهی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، به عنوان محرک جدی برای آغاز دوباره سفرهای داخلی کلید خورده است. شاید بتوانیم با اجرایی ساختن این طرح، سفرهای نوروزی را زودتر از زمان موعد و از بهمن ماه شروع کنیم. با توجه به آنکه ممکن است تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی به دلیل روزه‌داری نتوانند در نوروز به سفر بروند، از این رو قصد داریم امکان سفر آن‌ها را قبل از آغاز فروردین و در بهمن و اسفند ماه سال جاری فراهم کنیم. تعطیلات بهمن و اسفند ماه می‌تواند فرصت خوبی برای سفر باشد. 

او با تاکید بر آنکه طرح حراجی سفر از ۱۵ دی ماه تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ در آژانس‌های منتخب اجرایی می‌شود، یادآور شد: درخصوص این طرح به همه استان‌ها اعلام کردیم البته باتوجه به شرایط هر استان، برخی تخفیف بیشتری ارائه می‌دهند و برخی دیگر تخفیفات کمتری خواهند داشت. نکته قابل توجه آن است که طرح «حراجی سفر» در خصوص بسته‌های سفر و تورها ارائه خواهد شد و از ۱۰ تا ۶۰ درصد تخفیف را دربرمی‌گیرد. استان‌های غربی و مرکزی و خراسان رضوی تخفیفات بیشتری ارائه خواهند داد چراکه فصل سفر آن‌ها نیست و استان‌های جنوبی کشور تخفیفات کمتری ارائه خواهند داد. البته تخفیفات مراکز اقامتی نیز جداگانه و خارج از این طرح ارائه می‌شود چنانکه هر استان و مراکز اقامتی و هتل‌ها به روال سال‌های گذشته و با توجه به بازار عرضه و تقاضا، تخفیف مد نظر را اعمال می‌کند. 

با وجود آنکه تاکید معاون گردشگری بر ایجاد رونق سفر در شهرها و استان‌هایی است که پیک سفر ندارند اما گفته می‌شود که جزیره کیش از این طرح استقبال کرده و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر، خراسان رضوی و حتی استان‌های شمالی هم درگیر این طرح خواهند شد. 

«حراجی سفر» از کیش و اصفهان تا چابهار و قشم و…

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) نیز درخصوص طرح «حراجی سفر» گفت: چند سالی است که برخی از آژانس‌های گردشگری در راستای اجرای بلک فرایدی، جمعی نارنجی را در حوزه گردشگری برگزار می‌کنند و از اجرای این طرح راضی هستند. چندی پیش نیز دولت اجرای طرح «حراجی سفر» را پیشنهاد داد که با توجه به شرایط موجود درصدد ارائه بسته‌های سفر در بازار برآییم که بیشتر اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. این بسته‌های سفر در حوزه سفرهای داخلی و خارجی فعال خواهد شد و در این راستا با بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و… وارد مذاکره شدیم. 

او ادامه داد: «حراجی سفر» در زمان‌های غیر پیک سفر شکل می‌گیرد و به نظر می‌رسد که از دو هفته آینده کار خود را شروع کند و ثبت نام‌ها آغاز شود. با توجه به شرایط بد چند ماه اخیر امیدواریم با اجرای این طرح، گردشگری و فعالان این حوزه تا حدودی بتوانند به جایگاه گذشته خود بازگردند. 

رفیعی درخصوص نرخ تورهای گردشگری که در «حراجی سفر» ارائه خواهند شد نیز گفت: پیش بینی ما آن است که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف برای نرخ هر بسته سفر که در شرایط طبیعی نرخ خود را دارد در نظر گرفته شود. برای مثال اگر ۳ شب اقامت در کیش یا اصفهان حدود ۵ میلیون تومان می‌شود، با در نظر گرفتن تخفیفی حدود یک و نیم میلیون تومان، این اقامت ۳ روزه در کیش در این حراجی حدود ۳ و نیم میلیون تومان می‌شود. 

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: درحال حاضر بسیاری از هتل‌های کیش و اصفهان خالی هستند و حتا ضریب اشغال اقامت در کیش حدود ۴۵ درصد است بنابراین اکنون شرایط خوبی برای سفر است. مقاصدی که صندلی پروازهای آن پر نیست و حتا ضریب اقامت آن‌ها پایین است می‌توانند بهترین گزینه برای سفر در ایام فعلی باشند. اصفهان، شیراز، قشم و سایر مناطق آزاد همچون چابهار از این امر مستثنی نیستند و گردشگران می‌توانند از این فرصت برای سفر به این مناطق استفاده کنند. البته این حراجی ادامه دارد و به غیر از ایام ۲۲ بهمن که به نوعی زمان پر مسافر به حساب می‌آید، در سایر زمان‌ها می‌توان از این حراجی بهره جست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز