خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فقط یک پنجم آثار مکران ضوابط عرصه و حریم دارند/ سال‌هاست کاوش باستان‌شناسی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۱۹۰

رییس پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکُران حوزه (چابهار) با اشاره به آنکه درحال حاضر تنها ۵ تا ۶ اثر از ۲۶ اثر ثبت شده در این منطقه ضوابط عرصه و حریم دارند، گفت: باتوجه به نگاه توسعه‌ای که در منطقه وجود دارد بیم آن می‌رود که در آینده شاهد تخریب میراث باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عدنان حسینی (رییس پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکُران حوزه (چابهار) با اشاره به آنکه این پایگاه دارای ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است، گفت: در این بخش ۱۵ نقطه جاذبه طبیعی و ۲۶ اثر ثبت شده وجود دارد که معروف‌ترین آن دمب کوه مربوط به دوره اشکانیان است. طی چند دوره بررسی باستان‌شناسی در این محوطه انجام شده و آثار شاخص و بسیار خوبی دارد، با این وجود محور و تمرکز بیشتر بر روی جاذبه‌های طبیعی و ثبت آن‌هاست که از آن جمله می‌توان به ثبت تالاب صورتی اشاره کرد. 

او ادامه داد: با توجه به آثاری که در منظر ساحلی این منطقه به ثبت رسیده‌اند، امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک پرونده ثبت جهانی آن را تهیه و به یونسکو ارائه دهیم. البته چالش‌های زیادی پیش روی محوطه مکران است و مهم‌ترین دلیل برای ثبت جهانی، حفاظت از آثار موجود است. 

به گفته حسینی، باتوجه به نگاه توسعه‌ای که دولت دارد، دسترسی به آبهای آزاد از این منطقه و امکان حضور زوار پاکستانی از مرزهای این منطقه، سبب شده تا نگرانی‌هایی بابت‌ عدم امکانات لازم برای حفاظت از آثار ایجاد شود. البته نمی‌توان از فعالیت صنایع سنگین، فولاد و پتروشیمی نیز چشم پوشی کرد. از این رو سعی ما برآن است تا بتوانیم ضوابط عرصه و حریم آثار ثبتی را مصوب و به قول معروف محکم کاری کنیم تا بتوانیم گام‌های اولیه برای حفاظت و حراست از آثار را برداریم. سپس می‌توان نگاه جهانی را به آن سو معطوف کرد تا محافظت شوند. 

فقط یک پنجم آثار مکران ضوابط عرصه و حریم دارند/ سال‌هاست کاوش باستان‌شناسی نداریم

رییس پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکُران حوزه (چابهار) با اشاره به آنکه سال‌هاست کاوش در این منطقه انجام نشده است، گفت: این منطقه بکر است و می‌توان پرونده ثبت منظر طبیعی آنرا تهیه کرد. البته انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه می‌تواند به نتایج جالبی دست پیدا کند. این درحالی است که تاکنون فقط بررسی‌های سطحی در دمب کوه انجام شد که آن هم در سال ۱۳۹۶ بود. در آن بررسی‌ها آثاری از هزاره سوم قبل از میلاد بدست آمد. اکنون نیاز است تا اعتبارات لازم و بودجه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی اختصاص یابد. درخواست‌های خود را برای این مهم ارائه داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر با آن موافقت شود. 

حسینی تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های ما در این منطقه، انجام کاوش‌های باستان‌شناسی است و با توجه به آنکه مهم‌ترین محوطه‌های باستانی در این نوار ساحلی قرار دارد اما کاوش‌های باستان‌شناسی انجام نشده است. 

او درخصوص وضعیت حفاظت و حراست از آثار ثبت میراث‌فرهنگی منطقه نیز گفت: حفاظت‌ها انجام می‌شود اما نکته مهم آن است که انجام حفاظت کامل نیازمند به ثمر رسیدن ثبت عرصه و حریم آثار است. این درحالی است که تنها تعداد اندکی از آثار ثبتی که در شهر قرار دارد، تا حدودی دارای عرصه و حریم است و درواقع می‌توان گفت بیشتر آثار ثبت شده عرصه و حریم ندارند. به جرات می‌توان گفت شاید حدود ۵ تا ۶ اثر عرصه و حریم دارند. ضوابط عرصه و حریم بسیار اهمیت دارد که باید مد نظر قرار گیرد. در این میان آثاری مانند کوه‌های مریخی و جنگل‌های حرا، ضوابط عرصه و حریم ندارند درحالی که باید حفظ شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز