خبرگزاری کار ایران

«نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۸۶۷

کتاب «نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن» نوشته مسعود دفتری توسط انتشارات نریمان منتشر شد و به بازار نشر آمد.

به گزارش ایلنا، کتاب «نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن» همراه با بررسی نظریه در سه فیلمنامه اصغر فرهادی» نوشته مسعود دفتری به تازگی توسط انتشارات «نریمان» منتشر و وارد بازار کتاب شد. 

مسعود دفتری متولد سال ۱۳۶۷ در تهران است و لیسانس سینما و فوق‌لیسانس ادبیات نمایشی دارد. این کتاب نخستین اثر اوست؛ او در این کتاب پژوهشی، برای نخستین‌بار نظریه گام‌های دراماتیک میشلا کروتزن را در سه فیلمنامه از اصغر فرهادی بررسی کرده است. 

این کتاب در سه بخش مقدمه که متشکل از سفر قهرمان و کهن الگو با ۱۷ بخش، الگوی کریستوفر ووگلر با ۱۲ بخش و اگلوی فیلمنامه سید فیلد با سه بخش و گام‌های دراماتیک است؛ بخش دوم این کتاب نظریه گام‌های دراماتیک کروتزن است که شامل دوازده گام به همراه خلاصه فیلمبرداری درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده است، در بخش دیگری از این فصل نیز نویسنده به صورت مجزا به گام‌های دراماتیک کروتزن برای این سه فیلم در دوازده گام پرداخته است و در پایان نتیجه گیری داشته است. 

گام‌های دراماتیک در فیلمنامه از مباحث بنیادین هنر سینماست. جنبه‌های دراماتیک در سه فیلمنامه درباره الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده بسیار برجسته و قابل توجه است نگاهی که در این کتاب به این سه مورد می‌شود علاوه بر جنبه‌های دراماتیک به توصیف شخصیت‌ها، چگونگی پیشروی داستان، هدف فیلمساز و معنا و مفهوم فیلمنامه می‌پردازد و از خلال نظریه «گام‌های دراماتیک» شناخت بهتری از مضامین داستانی فیلمنامه‌ها و فنون فیلمنامه‌نویسی اصغر فرهادی به دست می‌آید. 

در این کتاب ابتدا ساختار دراماتیک در سینما بررسی شده، سپس فیلمنامه‌ها طبق الگوی کروتزن تحیل می‌شود و در نهایت به مقایسه سه فیلمنامه‌ها طبق الگوی کروتزن تحلیل می‌شود و در نهایت به مقایسه سه فیلمنامه بر مبنای این نظریه می‌پردازد. هر سه اثر عناصر دراماتیک دارند و مطالعه آن‌ها از منظر «گام‌های دراماتیک» کروتزن اثبات می‌کند که از هر دوازده گام برخوردارند. مطالعه و بررسی این آار نه تنها اثبات می‌کند که فیلمنامه‌ها با الگو منطبق‌اند بلکه کمک شایانی به تحلیل و نقد آن‌ها نیز می‌کند و در نتیجه این مطالعه اثبات می‌کند که آثار فرهادی شباهت‌هایی نیز باهم دارند و دلیلی بر تثبیت خط فکر فیلمساز و عاملی از عوامل موفقیت او به شما می‌رود. 

این کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزارتومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز