خبرگزاری کار ایران

چه کسی معاون هنری وزیر ارشاد خواهد شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۶۱۴

در دولت‌های قبلی گمانه‌زنی‌ها و انتخاب معاون امور هنری وزارت ارشاد پیش از دیگر مدیران اتفاق می‌افتاد اما امسال هنوز معاون جدید توسط وزیر ارشاد انتخاب نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بی‌شک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نحوه فعالیت هنرمندان عرصه‌های مختلف نقش پررنگ و با اهمیتی دارد و این نهاد است که با وضع سیاست‌ها و برنامه‌های مشخص و مدون سرنوشت فرهنگ و هنر چند سال آینده کشور را رقم می‌زند. اما بخش مهم دیگری که زیر مجموعه وزارت ارشاد است و بر نحوه فعالیت‌های هنری و عرصه‌های مختلف نظارت مستقیم دارد، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

چهارچوب اختیارات معاونت امور هنری ارشاد

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نحوه فعالیت و عملکرد دفتر امور موسیقی، اداره کل هنرهای تجسمی، اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری نظارت مستقیم دارد. باید یادآور شد بنیاد فرهنگی، هنری رودکی (یکی از مهمترین نهادهای هنری کشور و پایتخت) نیز طبق نظارت و ارتباط مستقیم با معاونت اموری هنری ارشاد اداره می‌شود. همه این موارد گویای این است که معاون امور هنری وزارت ارشاد باید با وسواس و دقت بسیار گزینش شود. 

سیاست‌گذاری در جهت شناساندن مبانی و مظاهر و اهداف جمهوری اسلامی با بهره گیری از وسایل و امکانات هنری در داخل و خارج از کشور، سیاست‌گذاری در راستای حمایت و تکریم از هنرمندان هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی، اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ها به منظور تامین نیازهای شغلی در عرصه فرهنگ و هنر، تدوین و پیشنهاد رشته‌ها و برنامه‌های درسی متناسب با حوزه فرهنگ و هنر در سطح عالی، تهیه و تنظیم ضوابط تأسیس آموزشگاه‌های آزاد، مؤسسات و انجمن‌های هنری، تعیین ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط و نظارت بر فعالیت‌های هنری اقلیت‌های دینی، شناسایی و حفظ اصالت و مالکیت و کیفیت انتقال آثار هنری تنها برخی از وظایف و مسئولیت‌های اجرایی و مدیریتی معاونت امور هنری وزارت ارشاد است. 

با نگاهی به نحوه عملکرد دولت‌ها در ادامه فعالیت، می‌توان دریافت که معاون امور هنری ارشاد معمولا زودتر از بقیه مسئولان انتخاب و منتصب می‌شود اتفاقی که امسال با تاخیر مواجه بوده است. چراکه محمدمهدی اسماعیلی هنوز معاونان و دیگر مسئولان ذیربط را انتخاب نکرده است. 

طی این مدت نام چند نفر از مدیران فرهنگی کشور به عنوان گزینه‌های احتمالی، (و به صورت غیر رسمی مطرح شده است) هرچند نباید فراموش کرد که شاید هیچکدام از گزینه‌های مورد نظر به صورت قطعی انتخاب نشوند و به ناگاه فرد دیگری به عنوان معاون امور هنری ارشاد معرفی شود. برخی نیز معتقدند وزیر فعلی ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی، معاون هنری خود را از قبل انتخاب کرده و به زودی او را معرفی خواهد کرد. 

بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها محمد الهیاری (مدیرکل فعلی دفتر موسیقی)، محمدحسین ساعی (رئیس دانشگاه سوره)، محمدحسین نیرومند (کارشناس فرهنگی و مشاور هنری وزیر اسبق ارشاد) و محمد سرشار (کارشناس فرهنگی و مدیر فعلی شبکه کودک سیما) گزینه‌های احتمالی معاونت امور هنری وزارت ارشاد هستند. البته حمید نیلی (مدیرعامل سابق انجمن هنرهای نمایشی ایران و مدیر فعلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس)، محمدمهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) نیز افراد دیگری هستند که از آن‌ها به عنوان دیگر گزینه‌ها یاد شده است. 

نگاهی به کارنامه گزینه‌های منتخب معاونت امور هنری وزارت ارشاد، توضیح بهتری درباره عملکرد آن‌ها در ادوار گذشته است. 

محمد اله‌یاری فومنی/ مدیر فعلی دفتر موسیقی

محمد اله یاری فومنی متولد سال ۱۳۵۸ و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است.

اله‌یاری پیش از انتصابش به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی، چهار سال معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پس از آن مدیر دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌های هنری بوده است. او در دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به پیشنهاد محسن پرویز (معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد)، طی حکمی از سوی سیدمحمد حسینی، به سمت مدیر کلی اداره کل کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. 

در ادامه، چند سال بعد، سیدعباس صالحی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی) شامگاه روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ با صدور حکمی محمد اللهیاری فومنی را به عنوان مدیرکل جدید دفتر موسیقی منصوب کرد. محمد اله‌یاری طی دوره کوتاه مدت ریاستش که بیش از دو سال طول کشیده، تلاش کرده با شنیدن دغدغه‌ها و انتقادات اهالی موسیقی و رسانه به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند. حال اینکه تا چه حد در این زمینه موفق بوده، سوالی است که اهالی موسیقی باید به آن پاسخ دهند. 

اینگونه به نظر می‌رسد که محمد اله‌یاری فومنی یکی از گزینه‌های اصلی برای انتصاب جدید معاون امور هنری ارشاد است. 

محمدحسین ساعی/ رییس فعلی دانشگاه سوره

محمدحسین ساعی (رئیس فعلی دانشگاه سوره) هم دیگر گزینه احتمالی برای انتصاب معاون هنری وزارت ارشاد است. 

ساعی در اوائل شهریورماه سال ۱۳۹۸ از سوی حجت‌الاسلام محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) طی حکمی مسئولیت راه‌بری دانشگاه سوره را عهده‌دار شد. او از سال ۱۳۹۱ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیماست و پیش از آن نیز رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه این دانشگاه بوده است. 

معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، عضو شورای علمی گروه فرهنگ و دین پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات، قائم مقامی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برخی از فعالیت‌های ساعی در حوزه مدیریت است. علاوه بر اینکه او در زمینه پژوهش، نشر و تالیف آثار نیز فعال بوده و آثاری در کارنامه دارد. 

براساس شنیده‌ها و صحبت‌های انجام شده، محمدحسین ساعی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که ممکن است به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد انتخاب شود. 

محمدحسین نیرومند/ کارشناس فرهنگی و مشاور هنری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدحسین نیرومند (کارشناس فرهنگی و مشاور هنری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) یکی دیگر از گزینه‌ها برای انتصاب معاونت امور هنری وزارت ارشاد است. 

محمدحسین نیرومند به سال ۱۳۴۳ در مشهد زاده شده و فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه تهران است. از جمله فعالیت‌های او در امور فرهنگی و هنری می‌توان به مدیر مسئولی کیهان کاریکاتور (از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱)، مدیریت گروه جوان طرح و برنامه شبکه دو سیما (از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۹)، مدیریت گروه طرح و برنامه شبکه دو سیما، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان و شاعران کشور، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گروه طرح و برنامه و نظارت و ارزشیابی شبکه دو سیما، مشاور هنری مدیر مرکز تولید انیمشن سازمان صدا و سیما (صبا)، مشاور هنری ریاست حوزه هنری اشاره کرد. او همچنین ریاست سازمان توسعه سینمایی سوره را نیز به عهده داشته است.

محمد سرشار/ مدیر فعلی شبکه کودک سیما

محمد سرشار (مدیر فعلی شبکه کودک سیما) یکی دیگر از افرادی است که نامش به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای پذیرفتن معاون امور هنری وزارت ارشاد مطرح است. 

محمد سرشار، زاده سال ۱۳۶۰ اهل شیراز، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران (گرایش عمران آب) از دانشگاه علم و صنعت است. او همچنین در رشته‌های مهندسی برق (گرایش الکترونیک) و کارشناسی ارشد پیوسته حقوق دانشگاه امام صادق مشغول به تحصیل بوده است. وی که از همان سال‌ها در انجام امور رسانه‌ای با روزنامه‌ها و نشریات همکاری داشته، از آذرماه سال ۱۳۸۴ به عضویت کمیته «کتاب و نشر» مشاوران جوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمده و این همکاری تا اوایل سال ۱۳۸۵ ادامه یافته است. محمد سرشار از اسفندماه سال ۱۳۸۴ در شورای نشر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عضویت یافته و از اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ به ریاست فرهنگسرای دانشجو (خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی) منصوب شده و تا اردیبهشت سال ۱۳۸۸ در این سمت باقی مانده است. وی همچنین در مهرماه ۱۳۸۵ به عضویت انجمن قلم ایران پذیرفته شده و از ابتدای سال ۱۳۸۶، با احیای کمیته کتاب و نشر مشاوران جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود در این حوزه را سر و سامان بخشیده. سرشار از اسفندماه سال ۱۳۸۷ با حکم حجت‌الاسلام و المسلمین رشاد به عنوان قائم مقام مدیرعامل کانون اندیشه جوان منصوب شد. در اردیبهشت ۱۳۸۹ نیز مدیرعاملی کانون را پذیرفت و در دی‌ماه ۱۳۹۰از این سمت استعفا داد و پس از ۳۴ ماه همکاری با کانون «اندیشه جوان» در قالب قائم مقام و مدیرعامل، از این مجموعه جدا شد. سرشار از میانه سال ۱۳۸۹ به مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیوست. او ابتدا به عنوان مسؤول دفتر «پژوهش، برنامه‌ریزی و پیشرفت» و از تیر ماه سال ۱۳۹۱ به عنوان مشاور مدیرعامل، همکاری خود را با این مجمع به شکل پاره وقت ادامه داد، که این همکاری تا پایان سال ۱۳۹۳ ادامه داشته است. 

در ادامه او، دی‌ماه سال ۱۳۹۱ به عنوان رییس حوزه هنری استان تهران منصوب شد و اسفند همان سال، «حوزه هنری کودک و نوجوان» را تاسیس کرد. در بیستم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ بود که سرشار طی حکمی به عنوان «مدیر شبکه کودک و نوجوان» سیما منصوب شد. 

وی در حال حاضر مدیر شبکه کودک و نوجوان است و با توجه به فعالیت‌های گسترده فرهنگی هنری این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک به عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد انتخاب شود. 

حسن عمیدی/ معاون مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و رئیس موزه ارتباطات کشور 

یکی دیگر از افرادی که نام او برای تصدی‌گری‌های اخیر مطرح شده حسن عمیدی است. البته باید یادآور شد او یکی از گزینه‌ها برای مدیرعاملی بنیاد رودکی نیز هست. همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، از سویی برخی محمدمهدی افضلی (مدیرعامل فعلی بنیاد فرهنگی هنری رودکی) را نیز یکی از گزینه‌ها برای انتصاب در معاونت هنری ارشاد می‌دانند که این فرضیه احتمال انتخاب عمیدی به عنوان مدیریت بنیاد رودکی را شدت می‌بخشد. 

عمیدی دکترای ارتباطات دارد و مدت بیست سال به عنوان یکی از مدیران بنیاد رودکی به فعالیت مشغول بوده است. او در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ طی حکمی به سمت معاون مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و رئیس موزه ارتباطات کشور نائل شد. او هم اکنون مدیرعامل موزه ارتباطات و مدیر روابط عمومی اداره پست کشور است. 

لازم به ذکر است این مدیر فرهنگی آن زمان که در بنیاد رودکی حضور داشت نقش مهمی در شکل‌گیری دوباره ارکسترهای سمفونیک و ارکستر ملی ایران به عهده داشته است. همچنین او بوده که ارکسترها را برای اجرا در حاشیه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ به روسیه برد. اتفاقی که در سال‌های بعد دیگر تکرار نشد. همه این موارد احتمال انتخاب عمیدی را به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد رودکی شدت می‌بخشد؛ هرچند بعید نیست که او گزینه‌ای برای معاونی امور هنری ارشاد باشد. 

لازم به ذکر است بنیاد فرهنگی هنری رودکی یکی از مجموعه‌هایی است که در عینِ داشتنِ ارتباط با معاونت هنری، مجموعه‌ای مستقل محسوب می‌شود که انتخاب مدیرش همیشه از چالش‌های مهمِ اهالی هنر بوده است.

حمید نیلی احمدآبادی/ مدیر فعلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

حمید نیلی احمدآبادی (مدیرعامل سابق انجمن هنرهای نمایشی ایران و مدیر فعلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس) یکی‌ دیگر از مدیران فرهنگی کشور، دارای مدرک کارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه علامه طباطبایی است و در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی به تحصیل پرداخته. وی نیز یکی‌دیگر از افرادی است که نامش به صورت غیررسمی در محافل مربوطه مطرح شده است. 

سوابق مدیریتی حمید نیلی احمدآبادی به قرار ذیل است: مدیرعامل انجمن هنرهای‌نمایشی ایران، مدیر عامل انجمن تئاتر دفاع مقدس، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری هومان هنر هور، دبیری دو جشنواره تئاتر سراسری بچه‌های مسجد، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، سردبیر اقتصادی شبکه خبر. 

باید دید محمدمهدی اسماعیلی در انتخاب معاون هنری خود به چه ویژگی‌ تاکید خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز