خبرگزاری کار ایران

ایلنا از نقش معادن در اقتصاد گزارش می‌دهد:

نقش کمرنگ معادن فارس در اشتغالزایى/ مواد معدنی استان ارزش افزوده زیادی در صنایع ندارند/فرآورى تنها گزینه نجات و رونق معادن

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۱۱۸

ظرفیت‌هاى معدنى استان فارس از ماسه، سنگ، مس، آهن، کرومیت و دولومیت و خاک نسوز و .... تا نیکل، همچنان در حال خاک خوردن است و به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در اقتصاد استان رونقى داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکى از ظرفیت‌هاى مهم استان فارس معادن خاک نسوز استان است؛ معادنى که بیش از 90 درصد کل خاک نسوز کشور را در خود جاى داده و فرآورى نشدن محصولش موضوع نقد بوده که بر عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس وارد است  و البته توضیحاتى را به دنبال داشت.

37  نوع ماده معدنى مختلف در این استان شناسایى شده که از این میان، 20 ماده از جمله سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینى، خاک نسوز، خاک صنعتى، نمک آبى و سنگى، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روى، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس، گرانیت، نیکل و سنگ تراورتن در حال بهره بردارى هستند.

آن طور که اسماعیلى، رئیس معدن سازمان نظام مهندسى کشور مى گوید: مواد معدنى و خاک نسوز که در معادن شمال استان فارس تولید مى شوند از استان خارج و با کمترین ارزش افزوده در صنایع مصرف مى شوند.

داریوش اسماعیلى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه بى شک معادن نقش موثرى در اشتغالزایى دارند، مى گوید: این در حالى است که معادن فارس در بخش اشتغالزایى با انتظارات فاصله دارند.

نماینده مردم کوار، سروستان و خرامه در مجلس شوراى اسلامى مى افزاید: با توجه به اینکه مجموعه معادن متفاوتى مانند سنگ آهک، سنگ تزئینى، خاک نسوز، گچ، گرانیت، کانى هاى غیر فلزى و.... ارزشمندى در استان فعالیت مى کنند اما نباید فراموش کرد که در بخش هاى اکتشاف، بهره بردارى  و صنایع معدنى استان بسیار عقب هستیم.

عضو کمیسیون صنایع، معادن بیان مى کند: تکمیل اکتشاف و فرآورى مواد معدنى از اقدامات عملیاتى ما در این بخش محسوب مى شود.

اسماعیلى با اشاره به اینکه موضوع خام فروشى مواد معدنى در سطح کشور و استان با یکدیگر تفاوت دارد، ادامه مى دهد: میزان خام فروشى مواد معدنى استان فارس به دیگر استان‌ها کم و ناچیز است، اما نباید فراموش کرد محصولات مواد معدنى مانند سنگ هاى تزیینى که در معادن آباده تولید مى شوند را مى توانیم با فرآورى بیشتر روى این محصولات داشته باشیم.

نقش کمرنگ معادن فارس در اشتغالزایى/ مواد معدنی استان ارزش افزوده زیادی در صنایع ندارند/فرآورى تنها گزینه نجات و رونق معادن

وى با بیان اینکه سنگ هاى تزئینى که در معادن آباده تولید مى شوند به کشورهایى مانند چین، ایتالیا و ... صادر مى شوند، ادامه مى دهد: به روز کردن تکنولوژى دستگاه‌ها در معادن استان باعث مى شود که رونق عظیمى در این بخش صورت گیرد.

تاثیر انکار ناپذیر تحریم ها بر صادرات مواد معدنی 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مى گوید: با توجه به اینکه بیشتر معادن استان مواد غیر فلزى تولید مى کنند، بنابراین توانسته اند عملکرد قابل قبولى را در بخش صادرات داشته باشند.

اسماعیلى معتقد است که صنایع معدنى مى تواند در بسیارى از بخش ها پایدارتر و قابل اتکاتر باشد.

سهم ناچیز مواد معدنى فارس در صادرات

شرفى رئیس سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه سهم مواد معدنى فارس در صادرات بسیار کم و ناچیز است، مى گوید: عواملى مانند گران بودن هزینه حمل و نقل داخلى و طولانى بودن مسافت استان فارس از مرزهاى خروجى کشور سبب شده که صادرات مواد معدنى تولید شده استان با مشکل مواجه شوند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه فرآورى تنها گزینه نجات و رونق در معادن استان است، مى افزاید: تا زمانى که در بخش مواد معدنى به سمت خام فروشى حرکت کنیم، نمى توانیم توفیق مناسبى داشته باشیم.

وى خاطر نشان مى کند: با توجه به اینکه خطوط ریلى استان به صورت مستقیم به مرزهاى  خروجى کشور ارتباط ندارد، بنابراین این مهم سبب مى شود که قیمت محصولات و مواد معدنى به صورت ناخودآگاه افزایش یابد.

شرفى مى گوید: اگرچه محصولات و مواد معدنى استان مانند سنگ‌هاى ساختمانى به دیگر کشورها صادر مى‌شود، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم بخش صادرات مواد منیزیومى که در معادن شهرستان لامرد تولید مى شوند را فعال کنیم.

به گفته وى بى شک وجود تحریم ها در صادرات معادن تاثیر گذار بوده است، بطورى که ما در سال گذشته توانستیم حدود یک و هفت دهم درصد رشد اقتصادى در کشور داشته باشیم.

وى معتقد است عواملى مانند حمل و نقل و عدم پرداخت تسهیلات به حوزه معدن، سبب شده سهم صادرات در حوزه مواد معدنى اندک شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه فعال شدن معادن استان مى‌تواند باعث اشتغالزایى شود، ادامه مى دهد: اشتغال در حوزه معدن بسیار سخت و طاقت فرسا است، به‌ طورى که تنها نیروهاى توانمند مى‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

در حوزه معادن تحول مناسبی ایجاد نکرده ایم

وى با اشاره به اینکه تاکنون نتوانستیم تحول مناسبى در حوزه معدن ایجاد کنیم، ادامه مى دهد: این در حالى است که حوزه معدن پتانسیل هاى زیادى در بخش ارز آورى دارد.

شرفى با اشاره به اینکه در شرایط فعلى نیاز است تا یارانه‌هاى بخش کشاورزى به حوزه معدن و مواد معدنى اختصاص یابد، گفت: از آنجا که کشور ایران و استان فارس در بخش معدن و مواد معدنى از ظرفیت هاى بسیار بالایى برخوردار است، در نتیجه توجه به بخش معدن و فرآورده هاى معدنى مى تواند بسیارى از کشورها را به ایران وابسته کند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز