خبرگزاری کار ایران

راستگو در گفت‌وگو با ایلنا:

بسیاری از کارگاه‌های تولیدی استان بیمه کارگران‌شان را پرداخت نمی‌کنند/ قرارداد سفید امضا هیچ کاربردی در شورای حل اختلاف ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۶۵۳

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه حدود 73 هزار کارگاه کوچک، بزرگ و متوسط در استان فارس فعالیت می‌کنند، گفت: این در حالیست که بسیاری از کارگاه ها بیمه کارگران‌شان را پرداخت نمی کنند که این امر سبب بروز مشکلاتی برای کارفرما و کارگران می شود.

علی راستگو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: اگرچه بسیاری از کارفرمایان بر این باورند که با نپرداختن هزینه بیمه‌کارگران می توانند مبلغ آن را برای خود بردارند اما وقوع یک اتفاق باعث می‌شود که کارفرما با پرداخت خسارت 100 میلیونی مواجه شوند.

راستگو با بیان اینکه بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما سبب یک سردرگمی برای کارگران می‌شود، ادامه داد: طی بازدیدی که از کارخانه ها و واحدهای تولیدی داشتم در حال حاضر بسیاری از کارگاه های فارس کارگران را بیمه نمی کنند.

وی ادامه داد: بیمه نکردن کارگران باعث می‌شود که موضوعات مهمی مانند بازنشستگی، درمان و ... به حالت معلق بماند.

به گفته راستگو در جهت رسیدگی دقیق به این موضوع بارها با اداراتی مانند کار، رفاه و تعاون اجتماعی، وزارت کار و ... مکاتباتی انجام دادیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس در ادامه به وضعیت قرار داد میان کارفرمایان و کارگران اشاره کرد و گفت: اگرچه قرار داد سفید امضا هیچ کاربردی در شورای حل اختلاف ندارد در نتیجه در حال حاضر مقرر شده که کارفرمایان قرار داد سفید امضا با کارگران منعقد نکنند.

راستگو ادامه داد: شورای حل اختلاف تنها به پرینت بانک و رسیدهایی که کارفرما به حساب کارگران واریز کرده است استناد می کند.

وی ادامه داد: اگرچه در گذشته بسیاری از کارفرمایان در جهت تسویه حساب به زور از کارگران امضا می‌گرفتند اما در حال حاضر این اتفاق مطرح نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت کارگران نیازمند یک ساماندهی جدی است، ادامه داد: با توجه به اینکه ساماندهی قرار داد موقت کارگران سال هاست که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی به صورت جدی و دقیق بر روی این موضوع کار نکرده است.

وی با بیان اینکه پافشاری بر روی میزان افزایش بیش از 36 و نیم درصد حقوق در سال جاری در صنعت سبب مشکلاتی مانند تعدیل نیرو در کارخانه ها و صنایع می شود، گفت: در چنین شرایطی نیاز است تا کارخانه داران و مدیران واحدهای تولیدی تمام تلاش و ذهن خود را بر روی بهره وری کالاها معطوف کنند چرا که اخراج نیروها و کارگران در هیچ زمان موفق نبوده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس ادامه داد: طبق تجربه چند ساله ام در استان فارس صراحتا عرض می‌کنم که هر کارخانه ای که در استان فارس اقدام به تعدیل و اخراج نیروهایش کرد پس از مدتی تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ورود کالای قاچاق نباید تاثیری بر روی تولید کارخانه های داخل کشور داشته باشد، افزود: بدون برنامه ریزی و انحصاری فعالیت کردن کارخانه ها و واحدهای تولیدی سبب شده که صنعت با مشکل مواجه شود.

راستگو با بیان اینکه فشار مضاعف بر روی موضوع افزایش حقوق سبب تعطیلی صنایع و کارخانه‌ها در استان می شود، ادامه داد: نبود یک تعریف مناسب برای ساختار صنعت و کارخانه های استان از عواملی است که این بخش را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. این در حالیست که همه افراد و اقشار مانند کارفرما، کارگر، دولت، و ..... باید در جهت رفع موانع تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز