خبرگزاری کار ایران

طلا فروشان شیراز براى ادامه حیات به فروش نقره روى آورده‌اند

تعطیلی 50 واحد طلا فروشى در شیراز / واسطه‌ای شدن بازار طلا فروشى در آینده‌ نزدیک / انتخاب اجباری عروس و دامادها برای خرید نقره بجای سرویس طلا

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۲۹۶

بسیارى ازطلا فروشی‌های شیراز معتقدند در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت طلا ،گرایش مردم به سمت خرید نقره است تا طلا ؛ به‌طوری‌که بسیاری از عروس ودامادها نقره را جایگزین طلا کرد‌ه و بسیاری دیگر نیز پس از پایان مراسم عروسی ، طلاهای گرو‌یی را به صاحبانش باز می‌گردانند.

برق بازار، چشم را مى زند. فلز گرانبها، فلز برتر، اکسیر کیمیاگران. راسته بازار زرگرهاى شیراز مثل روز، روشن است. بیشتر البته به شبى مى‌ماند که آن را تا حد ممکن نورانى کرده باشند. نور اندکى از سقف مى‌تابد و باریکه‌هاى آن جا به جا روى زمین پخش مى‌شود. روشنى بازار اما از نورگیرهاى سقف نیست. آن طور که محمد حسین مستغنى، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز مى گوید: از آغاز نوسانات نرخ ارز تاکنون 45 الى 50 واحد طلا فروشى در شیراز تعطیل شده است.

وى مى گوید: از آن جا که بازار طلا متاثر از سیاست‌ها و مسایل اقتصادى بین‌المللى است، بنابراین در روزهاى گذشته جهش ناگهانى قیمت‌ها در بازارهاى جهانى سبب شد که قیمت هر گرم طلا 18 عیار به 432 هزار تومان افزایش پیدا کند و نرخ سکه هم در این بازار به 4 میلیون و هشتصد هزار تومان رسید.

 مستغنى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه نوسانات زیاد در بازار  طلا سبب شده که در بسیارى از مواقع با سردرگمى مواجه شویم، مى افزاید: در شرایط فعلى فعالیت براى تمام صنوف سخت شده است.

بازار طلا همه را نقره داغ کرد

 وی ادامه مى‌دهد: اینکه ادامه فعالیت طلا فروشى در بازار به کجا مى‌رسد از سوال‌هایى است که باید چاره مناسبى براى آن اندیشیده شود، به‌طورى که بسیارى از مغازه‌هاى طلا فروشى در کشور براى اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند، به فروش نقره روى آورده اند.

وى با بیان اینکه استقبال مردم از نقره باعث مى‌شود که رفته رفته صنعت طلا از بین برود، مى گوید: اگرچه ظاهر نقره تا حدودى با طلا مشابه است اما ارزش نقره به اندازه طلا نیست. در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان در شرف ازدواج به خرید نقره روی آورد‌ه‌اند زیرا  قدرت خرید یک سرویس طلا برای همسرانشان ندارند.

به گفته وى، تولید طلا در کشور و استان به طور کل از بین رفته است و طبق ارتباطى که با صنعتگران این بخش در دیگر استان‌ها دارم، آنها همواره اذعان دارند که از فعالیت در این بخش دست کشیده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه دولت همیشه حمایت عکس از طلا فروشان داشته، بیان مى‌کند: این در حالى است که زمانى که خواستار آزاد گذاشتن واردات طلا به کشور بودیم آنها از این اقدام ممانعت مى کردند، به‌طورى که در حال حاضر بیشتر کشورها به ایرانیان طلا نمى فروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز ادامه مى دهد: با توجه به اینکه صنعت طلا از جذابیت هاى ویژه اى برخوردار است و باعث کارآفرینى و اشتغالزایى مى شود، اما متاسفانه سیاست‌هاى غلطى که در این بخش وجود دارد سبب شده با مشکلات عدیده اى مواجه شویم.

وى با بیان اینکه در حال حاضر دولت‌ها در دنیا به ایرانیان طلا نمى‌فروشند، مى گوید: در شرایط فعلى طلا از راه هاى غیر دولتى وارد کشور مى شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه از آغاز نوسانات نرخ ارز تاکنون 45 الى 50 واحد طلا فروشى در شیراز تعطیل شده است، ادامه مى دهد: به دلیل نبود تولید طلا حدود 50 الى 60 واحد طلا فروشى در شیراز به فعالیت هایى مانند فروش سکه و طلاى آب شده رو آورده‌اند.

به گفته وى کاهش قدرت خرید مردم از طلاهاى ساخته شده سبب شده که بازار طلا فروشى در آینده اى نه چندان دور واسطه‌اى شود، چرا که در بازار فعلى هیچ عطشى براى خرید طلا وجود ندارد.

قیمت ها مردم را سر در گم کرده است

علیرضا یکى از مغازه داران بازار زرگرهاى شیراز با بیان اینکه افزایش قیمت طلا باعث متضرر شدن طلا فروشى ها و مغازه داران شده است، مى گوید: با نزدیک شدن به عید نوروز شاهد افزایش قیمت طلا هستیم که این امر سبب مى شود قدرت خرید مردم کاهش یافته و در ادامه سبب رکود و کسادى مغازه داران شود.

وى با اشاره به وضع خرید و فروش طلا در بازار شیراز مى افزاید: به دلیل نوساناتى که در بازار طلا ایجاد مى شود فروش روز به روز کاهش پیدا مى کند این در حالى است که مردم همواره منتظرند قیمت طلا ارزان شود و بعد اقدام به خرید طلا کنند.این مغازه‌دار ادامه مى دهد: مردم در حال حاضر در خرید طلا در یک سر در گمى به سر مى برند.

علیرضا معقتد است در شرایط فعلى به دلیل نوساناتى که در بازار سکه ایجاد شده است، بسیارى از افراد به فروش سکه روى آورده‌اند و سرمایه هاى خود را به سکه تبدیل مى کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز