خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز:

سیاست شهرداری کاهش هزینه های فرهنگی اجتماعی نیست

کد خبر : ۱۸۳۴۹۹

بودجه‌هایی که صرف مباحثاجتماعی و فرهنگی می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در جهت سامان بخشیدن و توسعه فرهنگ اجتماعی جامعه است.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه سیاست شهرداری کاهش هزینه‌های فرهنگی اجتماعی نیست، گفت: بودجه‌هایی که صرف مباحثاجتماعی و فرهنگی می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در جهت سامان بخشیدن و توسعه فرهنگ اجتماعی جامعه است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، محمد فرخ‌زاده با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: این نامگذاری مسئولیت متولیان فرهنگی را مضاعف می‌کند.
وی افزود: باید با پیروی از منویات مقام معظم رهبری، تلاش و کوشش و نگاه به دوردست، پرهیز از رفاه زدگی و شعارگرایی را به عنوان شاخص‌های مدیریت جهادی سرلوحه کار خود قرار دهیم.
فرخ‌زاده با اشاره به تراکم و حجم برنامه‌های ضد فرهنگی و فروپاشی اجتماعات موثر و جایگزینی آثار مخرب اخلاقی، قانون ستیزی، تحریک هیجانات کاذب و روش‌های اشتباه سبک زندگی و الگوی تفریح سالم توسط میلیون‌ها ساعت کارکرد رسانه‌ای ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و…، گفت: به همین دلیل هرکس بر اساس وظایف سازمانی، بودجه‌های مصوب و اختیارات قانونی خود عمل نکند، عملا آب به آسیاب دشمن ریخته و باید در محضر خداوند و مردم شریف این مرز و بوم پاسخگو باشد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز هزینه کرد در حوزه فرهنگ و مباحثاجتماعی را سرمایه گذاری پربازده دانست و گفت: بودجه‌هایی که صرف مباحثاجتماعی و فرهنگی می‌شود هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در جهت سامان بخشیدن و توسعه آحاد جامعه است.
فرخ‌زاده با تاکید بر اینکه سیاست شهرداری کاهش هزینه‌های فرهنگی اجتماعی نیست، تصریح کرد: سیاست‌های ما مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی و شرح وظایف تدوین شده است و ما هم راستا با این سیاست‌ها عمل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه هنوز بخشی از مدیریت شهری در عمل چندان به این باور نرسیده است که هر چه سرمایه اجتماعی افزایش یابد موجب تقلیل هزینه‌های اجرایی و عمرانی می‌شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرهنگ نحوه استفاده از امکانات ایجاد شده و بهره برداری درست از منابع عمومی بصورت یک ارزش، درونی نشود، شهرداری شیراز فقط درگیر هزینه‌های جاری شده و به سرمایه گذاری باثبات در بخش اجتماعی و فرهنگی دست نمی‌یابد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز افزود: آموزش رفتارهای شهروندی به همه اقشار جامعه به ویژه به کودکان، آموزش مهارتهای زندگی به منظور تقویت پایه و اساس خانواده، تقویت احساس تعلق به محله و شهر، ترویج پذیرش نظم و تبعیت از قوانین اجتماعی، مبارزه با بدرفتاری با محیط زیست، جلب و جذب مشارکتهای مردمی در مدیریت شهری از طریق ارتقا هویت مشارکتی، ترویج رعایت حقوق شهروندی و مقررات شهری، ایجاد تعلق اجتماعی و بسط همبستگی اجتماعی و… در مهار، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر نقش بسیار زیادی دارند.
فرخ‌زاده گفت: برخی تصور کرده‌اند چون شورا و شهرداری نهادی مردمی است و عملکرد خود را شفاف اعلام می‌کند، باید از وظایف خود عدول و وظیفه تمامی دستگاه‌ها را انجام دهند.
وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی، رسالت راهبری تمامی ارکان شهری را در حوزه قانونی و تعاملی و شهرداری به عنوان یک مجموعه اجرایی، وظیفه اجرای مصوبات را براساس نص صریح قانون و ردیف‌های مشخص شده اعتباری بر عهده دارد.
معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز با بیان اینکه امروز بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، سلامت و ایمنی شهری و به ویژه فرهنگ شهروندی بر اثر هزینه کرد ناصحیح است، تصریح کرد: براساس قانون، آنچه در بودجه نرم افزاری شهرداری شیراز به واسطه مصوبه شورا تصویب شده است، متناسب با تحقق درآمد باید تمام و کمال سرمایه گذاری شود.
وی افزود: البته انجام کارهای کار‌شناسی و پژوهش مطالعاتی، ارزیابی اثربخشی از فعالیت‌ها در سطح جامعه، توجه به نظرات مردم، پرهیز از عجله و اسراف در بیت المال و حقوق شهروندان، انجام راه‌های کوتاه و می‌انبر، مشارکت با سایر دستگاه‌ها برای مدیریت هزینه‌ها، توجه به مباحثاقتصادی و درآمدزایی و خود گردانی در بحثفرهنگ، توجه به لایه‌های مختلف جامعه و انجام اقداماتی که خروجی ملموسی در پیشبرد اهداف جامعه و شکل دهی تمدن نوین اسلامی دارد، باید رعایت شود؛ اما لازم است حتما پس از اقدامات مذکور، برنامه‌های جدید و جایگزین برای تحقق بودجه مصوب ومتناسب با درآمد‌ها ارائه شود.
فرخ‌زاده اظهار داشت: وظیفه شهرداری براساس قانون بیشتر عمرانی و زیرساختی و اجتماعی است زیرا دستگاه‌های متعدد فرهنگی - آموزشی در قانون پیش بینی شده است که باید به وظایف خود عمل کنند و ما برای یک شیراز متعالی از آن‌ها و نیز شهروندان عزیز انتظار داریم.
وی افزود: البته روح حاکم بر فعالیت‌های اجتماعی و عمرانی و خدمات شهری نیز باید نشات گرفته از فرهنگ این مرز و بوم باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز