خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان با انتقاد از روند موجود بیان کرد:

وزارت صنعت تکلیف صنایع را روشن کند/ مردم به دنبال خرید ارزان هستند

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۷۳۷

نایب رئیس انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در طرح خرید با کارت اعتباری با توجه به اینکه بانکها اعتبار کافی نداشتند قرار شد از میزان سپرده ای که بانکها نزد بانک مرکزی دارند اعتبارات لازم تامین شود بنابراین هیچ پولی چاپ نمی شود.

محمدرضا درافشار نایب رئیس انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بیش از 45 روز است که روند اعطای کارتهای اعتباری برای خرید لوازم متوقف شده است گفت: این طرح در ابتدا قرار بود به صورت اعطای وام 10 میلیونی به افراد متاهل باشد و افرادی که این وام را می گیرند به صورت مستقیم با تولیدکنندگان در ارتباط باشند اما ما طی جلسات مختلفی با وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این طرح قابلیت اجرایی ندارد بنابراین تصمیم گرفتیم طرح کارت اعتباری با هدف خرید از صنایع داخلی و دارای استاندارد تهیه شود و هدف اصلی این طرح خروج واحدهای صنعتی داخلی از رکود و خالی شدن انبارهای آنها بود.

وی با اشاره به تصویب قطع نامه 598 گفت: در آن زمان نیز کاهش شدید قیمت ارز سبب شد که مردم انتظار ارزان شدن کالاها را داشته باشند که همین انتظار سبب ایجاد رکود شد اکنون نیز با مذاکرات هسته ای دوباره همین حالت در بازار به وجود آمده این در حالی است که وقتی ارز 3 برابر شد درآمد مردم ثابت ماند و در واقع قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد.

درافشار تاکید کرد: اکنون این وضعیت بازار نتیجه انتظار مردم برای خرید کالای ارزان تر و پایین آوردن قدرت خرید مردم است و بر همین اساس طرح خرید کارت اعتباری تهیه شد که انصافا طرح خوبی بود.

نایب رئیس انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: در این طرح با توجه به اینکه بانکها اعتبار کافی نداشتند قرار شد از میزان سپرده ای که بانکها نزد بانک مرکزی دارند اعتبارات لازم تامین شود بنابراین هیچ پولی چاپ نمی شود با اثرات تورمی آن به صفر می رسد.

درافشار ادامه داد: بر همین اساس تا آنجا که امکان داشت تمام اثرات منفی این طرح خنثی شد و سرانجام بعد از جلسات متعدد وزیر صنعت، معدن و تجارت و سخنگوی دولت طرح را آماده اجرا اعلام کردند.

وی افزود: پس از این اعلام رسمی مردم منتظر اجرای آن شدند و تقاضای خرید در جامعه ایجاد شد اما اکنون که نوبت بانکها شده طرح متوقف شده است و همین امر سبب شد در بازار رکود، شدت بیشتری به خود بگیرد.

نایب رئیس انجمن های صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: من همین جا هشدار می دهم که اگر این روند ادامه پیدا کند سبب تعطیلی کارخانجات این صنف خواهد شد و در نتیجه معوقات جدیدی به سیستم بانکی کشور اضافه خواهد شد زیرا اگر فروش نباشد دیگر نمی توان تسهیلاتی را که اخذ شده را پرداخت کرد ما انتظار داریم که وضعیت ما از این بلاتکلیفی خارج شود و اگر قرار است این طرح اجرا شود هر چه زودتر به مرحله اجرایی برسد و اگر سیستم بانک مرکزی و وزارت صنعت،معدن و تجارت نمی تواند آنرا اجرایی کند اعلام عمومی شود که هم مصرف کننده و هم تولیدکننده تکلیف خود را بداند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز