خبرگزاری کار ایران

بیکاری ۴۵۰۰ نفر در صنایع خودروسازی قزوین / بیکاری ۳۳ درصد از قطعه سازان در اصفهان

کد خبر : ۱۱۷۷۵۵

کارخانجات قطعه سازی بیشتر از اینکه تعطیل شده باشند تعدیل شده‌اند و این بزرگ‌ترین ضربه به این صنعت بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن زارع‌نژاد عضو هیات رئیس انجمن قطعه سازان در اولین نشست این شورا گفت: آزادسازی قیمت‌ها در دولت گذشته موجب تورم و گرانی‌های شدیدی شد و اینکه قرار بود درصدی از یارانه‌ها را به تولید اختصاص دهند تا به امروز اجرایی نشدو هر سال حدود ۲۰ درصد از ارزش مواد اولیه افزایش یافت و ۳۰ درصدی که دولت باید پرداخت می‌کرد تا خودرو فلج نشود پرداخت نکرد و به جایی رسیدیم که ۵۰ درصد از قطعه سازی‌ها تعطیل و از بین رفتند.

وی با اشاره به آماری از شهر قزوین گفت: از ۶ هزار نفری که در صنعت خودرو در این شهر فعالیت می‌کردند حدود ۱۵۰۰ نفر باقی مانده‌اند و تیراژ تولید خودرو به یک پنجم کاهش یافته است و تولید خودرو، از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در ماه به ۱۵ هزار دستگاه تقلیل یافته است. دولت باید مسئله یارانه‌ها و هزینه‌های ناشی از آن را جبران کند تا سازندگان قطعات خودرو بتوانند به بقای خود ادامه دهند.

در ادامه رضا طباطباییان یکی دیگراز اعضای این شورا تصریح کرد: اجرای طرح ضربتی احیای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است در ۳ ساله اخیر با بحران خودروسازی در کشور مواجه بودیم و به همه جا درخواست کردیم که این صنعت را اندازه گیری کند و به اندازه آن قوانین را تصویب کند. خودروسازی بزرگ‌ترین حرکت صنعتی و تاریخی کشور بوده و به عنوان سرمایه ملی باید به آن ارج نهاد.

وی با اشاره به آماری از تولید خودرو در سال ۹۰ افزود: در پایان سال ۹۰ در زمینه تولید خودرو در جایگاه سیزدهم جهان و در خاورمیانه از لحاظ تعداد تولید رتبه نخست را داشتیم. این در حالی است که هم اکنون جایگاه ما به شدت سقوط کرده است.

وی گفت: در افق ۱۴۰۴ حداقل‌ها بیان شده اما اکنون آن‌ها نیز به رؤیا تبدیل شده و در صورتی که بحرانی به وجود نمی‌آمد در سال ۱۴۰۰ به همه برنامه‌های خودرو دست پیدا می‌کردیم.

کارخانجات قطعه سازی بیشتر تعدیل شده‌اند

در ادامه نشست ابراهیم احمدی عضو انجمن قطعه سازان اصفهان گفت: کارخانجات قطعه سازی بیشتر از اینکه تعطیل شده باشند تعدیل شده‌اند و این بزرگ‌ترین ضربه به این صنعت بود.

وی گفت: هر چند آمار دقیقی از این تعدیل‌ها وجود ندارد اما در شهر اصفهان حدود ۳۳ درصد از نیروی انسانی دراین حوزه بیکار شده‌اند و اگر امروز می‌بینیم که تولید خودرو به یک سوم تقلیل یافته قطعات خودرو نیز به همین میزان تولیدشان کاسته شده است.

در خاتمه محمود نجفی سوری عضو هیات رئیسه سمنان گفت: هر چند که نقدینگی در جامعه چندین برابر شده اما متاسفانه به سمت تولید راه پیدا نکرده و سود فعالیتهای تولیدی در کشور بسیار پایین است اما همکاری دولت و سیستم‌های بانکی می‌تواند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند.

وی افزود: در صورتی که نقدینگی به سوی تولید حرکت کند بخشی از آن نیز به قطعه ساز می‌رسد پس باید سعی شود تولید را سودآور کرد تا مردم تشویق شوند سرمایه‌ها را به این بخش هدایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز