خبرگزاری کار ایران

نقش دلالان در بازار مصرف محصولات کشاورزی در گزارش ایلنا بررسی شد؛

حاصل دسترنج تولیدکنندگان در جیب دلالان

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۵۵۹

فعالیت دلالان در بازار برنج, مرغ و تخم مرغ تا میوه, مرکبات, ماهی و لبنیات به اندازه ای گسترده است که خذف آن مستلزم برنامه ریزی و برخوردهای جدی و قانونی است.

ایلنا: باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، وجود دلالان در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی از عواملی است که همواره موجب دلسردی تولیدکنندگان در امر تولید شده است.

فعالیت دلالان در بازار برنج, مرغ و تخم مرغ تا میوه, مرکبات, ماهی و لبنیات به اندازه ای گسترده است که حذف آن مستلزم برنامه ریزی و برخوردهای قانونی است.

فعالیت این افراد در بازار موجب شده است که حاصل ماه‌ها دسترنج کشاورزان جز مبلغی برای تامین هزینه‌هایشان نباشد، از طرفی با توجه به اینکه از نظر قانونی خلاء و کمبودی برای مقابله با دلالی و واسطه‌گری وجود ندارد دولت نباید بیش از این امروز و فردا کند و هرچه سریع‌تر به منظور حمایت از کشاورزان و حفظ تولید نسبت به حذف دلالان از بازار اقدام کند.

حضور دلالان در بازار خرید و فروش واقعیتی است غیر قابل انکار که شاید بتوان با مدیریت صحیح و برنامه ریزی در راستای حمایت از تولیدکننده از زمان تولید تا بازار مصرف از میزان آن به شکل چشمگیری کاست، یکی از مهم‌ترین راهکار‌های مقابله با فعالیت دلالان فراهم شدن بازار فروش مناسب برای این محصولات است تا از طریق آن کشاورزان در فصل برداشت محصولات خود را با قیمتی مناسب و بدون دغدغه به فروش برسانند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو؛ ماهی آبزیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وجود دلالان در بازار که در میزان تولید تاثیر گزار است، اظهار کرد: تولیدکنندگان میگو و ماهی مانند دیگر تولید کنندگان, با کمترین امکانات اقدام به تولید می‌کنند و شرایط مختلفی که پس از تولید به خصوص در بازار خرید و فروش وجود دارد تولید را به میزان چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به نقش پررنگ دلالان در بازار که موجب شده است تولیدکننده رغبت کمتری در رابطه با تولید داشته باشد, افزود: شرایط مختلفی در میزان تولید میگو و ماهی تاثیر گزار است، شیوع بیماری تخم چشم زده ماهی در استخر‌ها تاثیر بسزایی در میزان تولید در سال جاری داشته است؛ اما سرریز سودهای کلان به جیب دلالان و ادامه این روند میزان تولید در سال آینده را به نصف خواهد رساند.

اشاره قاسمی به قیمت میگو خود گویای بخشی از مشکلات تولیدکنندگان است، وی در رابطه با قیمت هر کیلوگرم میگو که توسط تولید کننده عرضه می‌شود، گفت: هر کیلوگرم میگو از تولیدکننده به طور متوسط ۲۵ هزارتومان خریداری می‌شود؛ اما در بازارعرضه قیمت آن بین ۴۰ تا ۴۵ هزارتومان است، بنابراین تولیدکننده شاهد شکاف قیمت است که همین امر دلسردی را درامر تولید درپی خواهد داشت.

تفاوت قیمت بسیار زیادی که بین محل تولید و بازار مصرف محصولات کشاورزی وجود دارد که عادلانه نیست و شاید تقویت شرکت‌ها و اتحادیه تعاونی‌ها یک راهکار مناسب در خصوص مبارزه با این افراد است، درآمد هنگفت و کاذب دلالان عاملی تاثیر گذار در فعالیت این افراد است. دلالان نقش اصلی در تورم بازار دارند و دولت با حمایت از حقوق تولید کنند یعنی‌‌ همان کشاورز و مصرف کننده می‌تواند بازار مصرف را تحت کنترل خود درآورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز