خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با علی زغفری، نایب رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی وکافی‌شاپ

تجارت تلخ،صنعت پرسود،اشتغال و کارآفرینی بالا+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۷۸۱

علی زعفری با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه هورکا (هتل، رستوران و کافه) کارآفرین صنف قهوه و کافی شاپ و بزرگترین آکادمی قهوه را در خاورمیانه به نام مدرسه قوه ایران راه‌اندازی کرده است.

 وی از کافه داران قدیمی و با سابقه است و در حال حاضر نایب رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ است و امر مشاوره و راهنمایی جهت صدور مجوز بیش از دو هزار کافی شاپ را انجام داده است.

زعفری بیش از ۲۵ هزار نفر هنرجو را در این عرصه آموزش داده است و ۷۰ هزار نفر کارآفرینی در این صنف داشته است، وی همچنین در زمینه آموزش تخصصی قهوه ، باریستا و مدیریت کافی شاپ فعالیت دارد.

زعفری در گفت‌گو با ایلنا، گفت: به دلیل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی که در مورد خواص قهوه شده است این نوشیدنی طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده و جای خود را در بین خانوارهای ایرانی باز کرده است.

وی افزود: علاوه بر علاقه و توجهی که مردم نسبت به قهوه نشان داده‌اند، اگر مسئولین هم حمایت مناسبی از فراوری قهوه داشته باشند، ایران می‌تواند قطب مهم فرآوری قهوه در منطقه باشد.

وی همچنین از ناتوانی سر پا ماندن ماندن کافی شاپ‌ها به دلیل گرانی اجاره بها و مشکلات مالی گلایه کرد.

زعفری با اشاره به اهمیت کافه‌داری مناسب با دکوراسیون زیبا و دلنشین و البته استاندارد و رعایت بهداشت و تمیزی در سرو انواع قهوه، گفت: ایران از این نظر می‌تواند سرآمد این صنعت و در دنیا مدعی باشد.

وی افزود: سرانه مصرف قهوه در ایران بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ پایین‌تر از ۱۰۰ گرم بود ولی امروزه به ۴۰۰ گرم برای هر نفر رسیده است.

تلخ جذاب

زعفری همچنین در زمینه‌ی گردش مالی این صنعت در دنیا گفت: 7/42 میلیارد دلار فقط در سال ۲۰۲۲ سهم این تجارت تلخ بوده است.

زعفری با اشاره به تحریم‌ها گفت: مهم‌ترین اثر تحریم در زمینه تجهیزات این صنعت بوده و هرچند در داخل کشور شرکت‌هایی آغاز به تولید تجهیزات کرده‌اند، اما نبود رقابت باعث ضعف تولیدات داخلی شده است. هرچند تحریم باعث شده ایران در زمینه فرآوری قهوه تقریبا خودکفا شود و نیازی به واردات قهوه‌ی فرآوری شده نداشته باشد.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه های تخصصی قهوه در طول سال گفت: باید این نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده باشد و به محلی برای معرفی محصول و تولیدات این صنعت تبدیل گردد.

زعفری اشاره کرد: مهم‌ترین متولی صنعت قهوه و کافی شاپ وزارت صنعت معدن و تجارت است که باید حمایت مناسبی از این تجارت پرسود داشته باشد.

وی در زمینه آموزش قهوه گفت:  تعداد زیادی هنرجو در این صنعت داشتیم که تلاش کردیم به طور علمی در این مورد آموزش ببینند.

زعفری گفت: در زمینه واردات قهوه سبز فعال هستیم و مواد خام و اولیه را وارد می‌کنیم، ولی فرآوری قهوه را خودمان در ایران انجام می‌دهیم.

 وی افزود: به دلیل وجود برندهای معتبر و قدرتمند دنیا و عدم حمایت کافی و همه جانبه از تولیدکنندگان، نمی‌توانیم حتی به کشورهای همسایه قهوه فرآوری شده را صادر کنیم.

زغفری با اشاره به اینکه گردش مالی این صنعت در دنیا بعد از نفت دومین تجارت پر سود دنیا است، گفت: در کنار نمایشگاه هایی که برگزار می‌کنیم، مسابقات زیادی هم در طول سال برگزار می‌کنیم ولی همچنان به دلیل تحریم و نیز عدم حمایت کافی، متاسفانه باریستاهای خوب و مطرح ایرانی در دنیا دیده می‌شوند. وی در پایان گفت: ایرانی ها به عطر و طعم اهمیت زیادی می‌دهند و تقریبا امروزه ایرانیان به سمت و سوی مناسبی رفته‌اند و اغلب ایرانیان قهوه متعادل با ترشی کم را می‌پسندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز