خبرگزاری کار ایران

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران:

مانعی به نام قیمت‌گذاری دستوری/ مشورت با تولیدکنندگان باعث رفع موانع تولید + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۹۲۸

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه، ستاد رفع موانع تولید در کشور وجود دارد و این ستاد کارش را به‌درستی انجام می‌‎دهد، گفت: اما اگر ما قبول داریم که تولید محور اصلی اقتصاد است و می‌تواند اقتصاد را نجات دهد، چرا باید موانع ایجاد شود که کلی وقت و انرژی برای رفع موانع آن صرف شود؟!

به گزارش ایلنا، محسن نقاشی با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد می‌کنیم که ستاد رفع موانع تولید، در ابتدای کار دیده شود و قبل از اینکه تصمیمی گرفته شود یا کاری انجام دهند که مشکلات و موانعی ایجاد نماید، نظر تشکل‌های بخش خصوصی را اخذ کنند تا تصمیم‌های غیرمنطقی گرفته نشود که مانع تولید باشد و بخواهند برای رفع آن به رحمت بیفتند.

حذف ارز دولتی بدون برنامه مناسب

وی با بیان اینکه در زمان اختصاص ارز دولتی (ارز 4200 تومانی) این ارز هیچ خاصیتی برای تولیدکنندگان نداشت و فقط برای عده‌ای از افراد ایجاد رانت می‌کرد، گفت: به‌همین دلیل خواسته ما این بود که ارز تک نرخی شود و دولت نیز ارز دولتی را قطع کرد، در حالی که هیچ برنامه‌ای برای کاهش تبعات این کار نداشت.

نقاشی افزود: بعد از حذف ارز دولتی قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بسیار بالا رفت و نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها افزایش چند برابری پیدا کرد، در چنین شرایطی بانک‌ها نیز تسهیلات مناسبی به واحدهای صنایع غذایی پرداخت نکردند که این مسئله باعث شد بسیاری از واحدها از چرخه تولید خارج شوند و برخی نیز با ظرفیت کمتر از توان خود اقدام به ادامه فعالیت نمایند.

وی با بیان اینکه حتی واحدهای بزرگ نیز در مقاطعی مجبور به کاهش 60-50 درصدی تولید شدند، گفت: یکی از مطالبات ما هم‌اکنون نیز این است که دولت فکری به حال سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بکند.

راهکارها

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی اظهار کرد: عوامل و اقدامات مختلفی در این میان برای بهبود وضعیت تولید وجود دارد؛ اولا دولت باید با پدیده مخرب قاچاق کالا به‌صورت جدی برخورد و مقابله نماید و اگرچه برخی از مواد اولیه و مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود، اما از ورود کالاهای قاچاق به کشور باید جلوگیری کرد.

قیمت‌گذاری دستوری؛ تخریب تولید

 نقاشی با بیان اینکه در شرایطی که ارز دولتی حذف شده و کارخانه‌ها مواد اولیه مورد نیازشان را با ارز آزاد تهیه می‌کنند، چرا باید دولت اقدام به قیمت‌گذاری دستوری نماید، ادامه داد: بازار باید به روال منطقی خودش برگردد و بر اساس عرضه و تقاضا کنترل شود. هیچ کجای دنیا هم اقدام به قیمت‌گذاری دستوری نمی‌کنند، بلکه بازار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه خود دولت، کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهد را با افزایش قیمت شدید به تولیدکننده و واحدهای تولیدی می‌فروشد که باعث افزایش بیشتر هزینه‌های تولید می‌شود، اما به تولیدکنندگان اجازه نمی‎دهد که محصولشان را گران‌تر بفروشند.

مانعی به نام قیمت‌گذاری دستوری/ مشورت با تولیدکنندگان باعث رفع موانع تولید + فیلم

مالیات و مالیات بر ارزش افزوده

نقاشی گفت: به نظر بنده در مورد مالیات نیز دولت به تولیدکنندگان اجحاف می‌کند؛ ما این مسئله را قبول داریم که در این کشور زندگی و فعالیت می‌کنیم و باید مالیات آن را هم بپردازیم، اما در حال حاضر واحدهای تولیدی که به‌صورت رسمی و با مجوز فعالیت می‌کنند، مالیات پرداخت می‌کنند ولی بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و تجار به شکل‌های مختلف از مالیات فرار می‌کنند و عملا مالیاتی پرداخت نمی‌کنند که مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای چنین واحدهایی دارد؟! اگر فقط از 20 درصد کسانی که فرار مالیاتی دارند، مالیات اخذ شود، دولت قادر خواهد بود که بخش تولید را از مالیات معاف یا از میزان مالیات آنها بکاهد.

مالیات بر ارزش افزوده و افزایش هزینه تولید

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در زمان آقای احمدی‌نژاد به‌صورت 4 ساله و آزمایشی اجرا شد، گفت: اما بعد از گذشت این مدت نیز ادامه پیدا کرد و به تولیدکنندگان تحمیل شد. اگر مالیات بر ارزش افزوده حذف شود، کمک بزرگی به تولید و قیمت تمام شده خواهد کرد؛ در بسیاری از کشورهای دیگر نیز صنایع غذایی از مالیات معاف هستند.

نقاشی گفت: تولید کننده هزینه‌هایی مانند: مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و دیگر هزینه‌ها را باید متحمل شود که تمام اینها باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی می‌شود.

وی بیان داشت: در این مورد ما با دولت هم نظر هستیم که باید اجناس ارزان‌تر به دست مصرف کنندگان برسند؛ چراکه اگر اجناس ارزان‌تر باشد، مشتری بیشتری داشته و فروش واحدهای تولیدی نیز بالاتر می‌رود، اما وقتی برخی اقدامات دولت مانند مالیات‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و...  هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و اجناس گران می‌شوند. بنابراین خواسته ما از دولت این است که شرایطی ایجاد کند که اجناس ارزان‌تر به‌دست مصرف کننده برسند.

قطعی برق

نقاشی همچنین گفت: علاوه بر اینها ما با مشکلاتی مانند قطعی بدون برنامه برق نیز مواجه هستیم که زیان‌های سنگینی به صنایع غذایی وارد می‌کند؛ قطع برق به‌ویژه در صنایع غذایی باعث زیان‌های هنگفتی به این واحدها می‌شود.

امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی عنوان با بیان اینکه اگر موانع این‌چنینی رفع شوند، تاثیر زیادی هم بر رشد تولید خواهد داشت و هم باعث کاهش تورم می‌شود.

نقاشی گفت: بعد از نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی صادرات بسیار خوب و قابل توجهی دارند و به‌دلیل برخورداری از اقلیم مناسب، محصولات کشاورزی ما از نظر کیفیت کم‌نظیرند.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها از تحریم‌های ما خوشحالند و اگر مشکلات تحریمی و صادراتی کشور ما حل شوند، در بسیاری از بازارهای صادراتی قدرت رقابت خواهیم داشت. ضمن اینکه علاوه بر تحریم‌ها، خودتحریمی‌ها نیز موانع زیای بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد می‌نماید.

حجم ویدیو: ۷۹.۵۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۴۷ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز