خبرگزاری کار ایران

وحدتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

افرادی که جلوی شفاف‌سازی‌ها می‌ایستند را از مسیر راه برداریم/ منافع‌ برخی با شفاف‌سازی شستا به خطر می‌افتد/ روال استعدادسالاری در شستا باید ادامه یابد

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۱۹۲

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همان زمانی که شستا می‌خواست شفاف‌سازی کند، افرادی از هر طیف جلوی آن می‌ایستادند این‌ها می‌خواهند شفاف‌سازی نشود چراکه منفعت‌شان به خطر می‌افتد.

محمد وحدتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره عملکرد مجموعه شستا گفت: همانطور که می‌دانید بیش از ۴۰۰ شرکت زیر نظر شستا وجود دارد که شرکت‌هایی بسیار بزرگی هم هستند و درآمدزایی و اشتغال‌زایی بسیار زیادی دارند. شرکت‌های بسیار مهمی تحت نظر شستا هستند که ازجمله می‌توان به شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های منحصر به فرد دیگر اشاره کرد و شاید در ایران شرکت‌هایی نظیر این‌ها وجود ندارد که به تولیدات اینچنینی دست بزنند. درنتیجه این شرکت‌ها خیلی مهم هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس علاوه بر شستا به دیگر شرکت‌های تحت پوشش صندوق بازنشستگی و وزارت کار اشاره و تاکید کرد:  این شرکت‌ها پتانسیل بسیار زیادی دارند، الان نیز هزاران نفر از جوانان و نخبگان در این شرکت‌ها در حال کار هستند و اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی دارند و درنتیجه کمک بسیار بزرگی برای دولت است. به اعتقاد بنده اگر این شرکت‌ها را بین سایر استان‌ها تقسیم کنیم به هر استان شاید بیش از ۱۰ یا ۱۵ شرکت برسد که با این همین تعداد ۱۰ یا ۱۵ عدد شرکت می‌توانیم یک استان را اداره کنیم، درنتیجه از نظر درآمدزایی بسیار مهم هستند.

نماینده مردم بستان‌آباد گفت: البته این شرکت‌ها به این دلیل که دولتی هستند از راندمان کارشان آنچنان راضی نسیتیم. اگر این شرکت‌ها در دست کسانی باشد که متعلق به خودشان باشد، حتی می‌توان یک استان را با آن اداره کرد و در صورت توسعه می‌توان تعداد افراد شاغل در این شرکت‌ها را تا دوبرابر افزایش داد تا راندمان کار هم بیشتر شود. البته باید نیروهای کارآمد و با راندمان بالا را جذب کرد.

وی  ادامه داد: از زمانی که آقای شریعتمداری در وزارت رفاه شروع به کار کردند گام‌های خوبی در زمینه‌های مختلف برداشتند، عده‌ای از افراد که استعداد و ظرفیت کاری خوبی دارند هم در شستا و هم در بقیه حوزه‌ها مشغول کار شدند که اگر این روال ادامه پیدا کند می‌تواند مفید واقع شود. این کاری است که انقطاع پذیر نیست و هر موقع از این کار دست بردارند مطمئنا با شسکت مواجه خواهند شد. درنتیجه باید مستمرا پیگیر باشند و نیروهای با استعداد را پای کار بیاورند و کار را به آن‌ها بسپارند.

وحدتی گفت: البته خصوصی‌سازی از همه این مسائل مهمتر است، این که بتوانند این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و افراد کاردان را سر کار بیاورند باعث می‌شود افق‌های روشنی برای آینده ترسیم شود و در این صورت می‌توانیم بگوییم برای تعداد بیشتری از جوانان اشتغالزایی خواهد شد و درآمدزایی هم بیشتر می‌شود. این اقدامات در توانمندسازی نیروها و همچنین برای اقتصاد کشور و ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز بسیار مهم است. در این صورت می‌توانیم به افق‌های روشن پیش رو امیدوار باشیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد شستا مسیر شفافیت در امور خود را همچون گذشته ادامه دهد؟، گفت: شفاف‌سازی نه تنها در شستا بلکه در همه دستگاه‌های کشور ازجمله دولت و مجلس و قوه قضائیه باید انجام شود، به طور کلی شفاف‌سازی باید در کل نظام صورت گیرد. اگر شفاف‌سازی در کل نظام صورت گیرد، مطمئنا جلوی بسیاری از رانت‌ها و دزدی‌ها و ریخت‌و‌پاش‌ها و قاچاق‌ها گرفته می‌شود و این‌ها ظرفیت‌های بزرگی هستند یعنی اگر بتوانیم جلوی قاچاق کالا و رانت و دزدی‌ها را بگیریم، کشور از این طریق می‌تواند توسعه پیدا کند.

نماینده مردم بستان‌آباد گفت: این امر یعنی شفافیت در شستا بیشتر باید مشهود باشد چون در شستا تعداد کارخانه‌ها زیاد و درآمد هم زیاد است و مسائل مالی زیاد مطرح است، درنتیجه این کار باید حتما صورت گیرد و جلوی هزینه‌ها و مسافرت‌های خارجی غیرضروری و همچنین حقوق‌های کلان گرفته شود. باید جلوی ورود افرادی که کاربلد نیستند گرفته شود. این‌ها همه‌شان با شفاف‌سازی انجام می‌شود. اگر ما شاخص‌هایی برای به‌کارگیری نیرو، صرف هزینه‌ها و درآمدها داشته باشیم و این مسائل را شفاف کنیم و آن شاخص‌ها را رعایت کنیم، قطعا جلوی برخی مشکلات گرفته می‌شود.

وحدتی در پاسخ به این سوال که چرا می‌بینیم برخی علی‌رغم اینکه شستا شفافیت را در دستور کار خود دارد اما با سوءگیری‌هایی به این شرکت‌ها حمله می‌آورند؟، گفت: همان زمانی که شستا می‌خواست شفاف‌سازی کند افرادی از هر طیف جلوی آن می‌ایستادند این‌ها می‌خواهند شفاف‌سازی نشود چراکه منفعت‌شان به خطر می‌افتد. کسانی که شعار شفاف‌سازی می‌دهند نباید جلوی این کار را بگیرند. وقتی می‌بینیم وزیری یک نیروی جوانی را  در جایی به کار می‌گمارد و اعتقاد داریم پاک دست است و می‌تواند کار را پیش ببرد، نباید جلوی آن را بگیریم.

وی در پایان گفت: هرکس جلوی این راه بایستد شعار شفاف‌سازی دهد در اصل با شفاف‌سازی مخالف است چون اگر مخالف نباشد باید به دولت کمک کند. باید همه دست به دست هم دهیم که چنین افرادی که جلوی این شفاف‌سازی‌ها می‌ایستند را از مسیر راه برداریم و راه را هموار کنیم تا شفاف‌سازی انجام شود و نیروهای جوان را به کار بگیریم. آنموقع به اهداف خود خواهیم رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز