خبرگزاری کار ایران

عباسی در جمع خبرنگاران:

کود کشاورزی گران نمی‌شود/ وزارت نیرو باید مسئولیت تامین آب بخش کشاورزی را بر عهده گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۸۰۹

سخنگوی هیأت رئیسه گفت: نزدیک ۱۰ میلیون تن گندم نیاز داریم که تاکنون ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسدالله عباسی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: دیروز در در هیات رییسه یک مصوبه ای درباره دستاورد اجرایی موضوع تبصره ۳۶ قانون آیین  نامه داخلی  تصویب شد؛ بر مبنای این مصوبه  عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی بر اساس  تحصیلات، تخصصص و سوابق تقنینی و اجرایی آن ها امتیاز بندی می شود.

وی  در خصوص موضوع جلسه غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: این جلسه با حضور وزیر جهاد کشاورزی  و دستگاه های ذی ربط و همچنین سازمان برنامه و بودجه در سه محور و اولویت برگزار شد؛ مهمترین محور مورد بررسی در این جلسه،  تولید، تامین، توزیع و خودکفایی کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک و کنترل و تعادل قیمت آنها است.

عباسی با بیان نمونه‌هایی همچون گندم، جو، ذرت، شکر، کنجاله به عنوان کالاهای اساسی ادامه داد:مشخص شد نزدیک ۱۰ میلیون تن گندم نیاز داریم که تاکنون ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خریداری شده است؛ نیاز برنج نیز ۳ میلیون ۲۵۰ هزار تن است که بر اساس مصف ۴۰ کیلوگرم برای هر نفر، حدود ۶۵ درصد از این میزان تولید داخل است و بقیه نیز بعد از تولید عرضه و کسری آن تامین می شود.

وی اولویت دوم موضوع جلسه غیر علنی را بهره وری تامین آب موردنیاز بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو باید مسئولیت تامین آب را بر عهده گیرد؛ وزارت نیرو باید اعلام کند که  که میزان آب مورد نیاز چقدر است.

سخنگوی هیات رییسه ادامه داد: تسهیلات و اشتغال، دیگر اولویت مورد بررسی در جلسه غیر علنی مجلس بود که بر اساس آن؛ تسهیلاتی که در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته،در دوقسمت است؛ بخشی مربوط به منابع بانکی است که سهم بخش کشاورزی ۷ درصد بوده و این ناکافی است و باید مانند بخش صنعت که ۲۰ درصد است، این میزان به بخش کشاورزی نیز تعلق گیرد.

عباسی تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی را از دیگر تسهیلات بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: قرار شد که سهم بخش کشاورزی در این زمینه بیشتر باشد.

وی افزود: یکی از چالش های مهم بخش کشاورزی، مساله افزایش کود شیمیایی بوده است؛ بیش از ۶ میلیون تن تولید کود اوره داریم که شرکت ها غالبا وابسته با دستگاه های اجرایی از جمله تامین اجتماعی و بخشی مربوط به بازنشستگان وزارت دفاع و ارتش و بخش خصوصی  است.

عباسی با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی افزایش نخواهد داشت، ادامه داد: بر اساس بند الف ماده ۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات  مالی دولت مصوب ۱۳۹۴، قیمت بورس مبنای قیمت گذاری بوده است و  دولت باید یارانه مورد نیاز مصرف کننده را در اختیار دستگاه داخلی قرار دهد؛ دولت باید  رد این زمینه سیاستگذاری کند.

وی تصریح کرد: قیمت کود کشاورزی بر اساس قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می شود و افزایش قیمت نخواهد داشت و دولت مابه التفاوت قیمت را پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز