خبرگزاری کار ایران

بنیادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ورود انتقادهای مردم از فضای مجازی به فضای حقیقی گامی رو به جلو است/ دادستان‌ها عدالت را در مواجهه با افراد نهادهای انتخابی و انتصابی رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۶۹

یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به ضرورت امکان انتقاد به همه دستگاه‌ها و نهادهای انتخابی و انتصابی کشور، ورود انتقادات مردم از فضای مجازی به فضای حقیقی را گامی رو به جلو دانست و تاکید کرد: امیدواریم که آیت‌الله رئیسی بتواند حق آزادی بیان را در چارچوب موازین قانونی برای همه فراهم کند.

بهروز بنیادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا حجم انتقاداتی که در فضای مجازی به نهادهای انتخابی کشور اعم از دولت و مجلس می‌شود با نحوه عملکرد این دستگاه‌ها همخوانی دارد یا اینکه این انتقادات با سوءگیری‌هایی همراه است؟، گفت: این مساله در همه کشورها وجود دارد و خاص کشور ما نیست. 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت:  اینکه مردم یا برخی در فضای مجازی ممکن است بعضی از نهادها را مورد هجمه قرار دهند، خاص ایران نیست بلکه حتی در آمریکا و اروپا هم این مساله وجود دارد، حال برخی‌ها این انتقادات را در خیابان و برخی هم در فضای مجازی اعلام می‌کنند. در جاهایی مثل فرانسه که امکان حضور مردم در خیابان وجود دارد، تحت عنوان جلیقه‌زردها در خیابان حضور پیدا کرده و مسائل خود را مطرح می‌کنند.

نماینده مردم کاشمر با اشاره به کشورهایی که امکان حضور مردم در خیابان جهت بیان انتقادات وجود ندارد، گفت: در قانون اساسی‌مان داریم که اجتماعات در ایران آزاد است و مجلس هم به دنبال این است که بتواند این امر را نهادینه کند که طرح آن آماده و در کمیسیون شوراها تصویب شده و هم‌اکنون در انتظار قرار گرفتن در دستور کار مجلس است. ما هم اگر این کار را انجام دهیم یک گام به جلو است و می‌توانیم مردم را از فضای مجازی وارد فضای حقیقی کنیم و جامعه این توان را پیدا کند که حرف‌هایش را مستند و در مسیر قانون مطرح کند.

این عضو فراکسیون پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: بحث بعدی هم که همیشه وجود دارد این است که گروه‌هایی هستند که برای ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت مسیرهایی را به ظرافت تعقیب می‌کنند که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور هم بارها گروه‌هایی را دستگیر کردند که در داخل یا خارج از کشور به صورت هدفمند مسائلی را دنبال می‌کردند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به موضوع آزادی رسانه‌ها گفت: اگر مطبوعات و رادیو و تلویزیون با اخباری که در اختیار مردم قرار می‌دهند، نتوانند اعتماد مردم را جلب کنند قطعا هر حرکتی نظریه توطئه را با خود به همراه خواهد داشت.

بنیادی اظهار داشت: شما وقتی نتوانید مردم را راضی نگه دارید و نتوانید اخبار و اطلاعات سالم و راست را در اختیارشان بگذارید، کم‌کم به سمت رسانه‌های غیراستاندارد یا غیرملی می‌روند و اطلاعات را به طور ناقص دریافت کرده و ممکن است همان اطلاعات ناقص را در سطح جامعه بچرخانند و ناخودآگاه وارد یک بازی نظریه توطئه‌ای در سطح کشور شوند و این امر متوجه همه ماست. برای پیشگیری از این مساله بهترین روش این است که شفافیت اخبار و اطلاعات را در دستور کار خود قرار دهیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضوع انتقاد به نهادهای انتخابی در نهایت فراتر از فضای مجازی خود را نشان می‌دهد، حال وجود خط قرمزهایی برای انتقاد به نهادهای انتصابی در برابر سهل بودن انتقاد کردن به نهادهای انتخابی را چطور تحلیل می‌کنید؟، گفت: این بحث عدالت در برخورد در فضای مجازی است. به قول شما ممکن است عده‌ای به راحتی از دولت انتقاد کنند اما از صدا و سیما و قوه قضائیه و شورای نگهبان و سایر نهادها نتوانند این انتقاد را انجام دهند، این امر به عدالت محوری برمی‌گردد که باید سرلوحه کار قوه قضائیه باشد؛ چراکه قوه قضائیه بنا به اصول قانون اساسی باید فراهم‌کننده زمینه اجرای عدالت در کشور باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر گفت: دادستان‌های محترم که در همه ایران در حال فعالیت هستند، باید این نگاه را بیش از پیش در خود تقویت کنند که در مورد حرکات و گفتار و سکنات افراد در مواجهه با دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادهای انتصابی بتوانند این عدالت را رعایت کنند. اینطور نباشد که اگر کسی به دولت و وزیر هرچه خواست بگوید هیچ عکس‌العملی نباشد ولی اگر همان فرد به بخشی از قوه قضائیه صحبتی را مطرح کرد، سریعا دستگیر شود و برای او پرونده تشکیل شود.

این عضو فراکسیون شفاف‌سازی اقتصاد و انضباط مالی تصریح کرد: به نظر من آیت‌الله رئیسی از وقتی به قوه قضائیه آمدند، آرام آرام این کار را به جاهای خوبی می‌رسانند و ما امیدواریم که بتوانند آن حق آزادی بیان را در چارچوب موازین قانونی برای همه فراهم کنند. این امر شاید مهمترین بخش قانون اساسی ما و مربوط به فصل سوم و حقوق ملت است که به نظر من اگر قوه قضائیه بتواند این وجه را به طور کامل و جامع سرلوحه کار خود قرار دهد، بسیاری از این مسائل در فضای مجازی قابل حل خواهد بود.

بنیادی بیان کرد: ما برای آزادی بیان تا آنجایی که به قانون اساسی‌مان بی‌حرمتی نشود و به خطوطی که در قانون اساسی تصویر شده آسیبی وارد نشود، در این چارچوب می‌توانیم صحبت‌های خود را بیان کنیم.

وی تاکید کرد: دوری خود دولت و وزرا از مردم و هر فردی که ممکن است در فضای مجازی مورد آسیب واقع شود به این دلیل است که این‌ها افرادی هستند که خودشان هم با مردم زیاد وارد این گفت‌و‌گو نشدند و خیلی از مسائل را برای خود چارچوبی قرار دادند که مردم نباید در جریان قرار بگیرند یا محدودیت داریم و نمی‌توانیم بیان کنیم که این‌ها خود به این مساله دامن می‌زند.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: تا وقتی که ما نتوانیم به جز در مسائلی که به امنیت ملی مربوط می‌شود که چارچوب خاص خودش را دارد در سایر موارد شفافیت را با مردم خود در پیش بگیریم، این فضاها و این رفتارهای دوگانه‌ای که امروزه متاسفانه ظاهر و باطن افراد یکی نیست در گفت‌و‌گوهای سینه‌به‌سینه و فضای مجازی و... ادامه خواهد داشت؛ فرق نمی‌کند که وزیر، وکیل یا یک فرد عادی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز