خبرگزاری کار ایران

عیسی امینی:

کانون وکلا نهادی مستقل، فراجناحی و غیرسیاسی است

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۴۰۰

مدیران و اعضای فعال پویش حقوقدانان معترض به طرح جامع پدیرش و آموزش وکالت با رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز دیدار کردند.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که به منظور تشریک مساعی و هم‌‌‌‌افزایی و تبادل نظر فیمابین مدیران و برخی اعضای فعال پویش حقوقدانان به عنوان یک جریان مستقل مدنی به نمایندگی از هزاران نفر از اعضای خود و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ساختمان این کانون برگزار شد، در ابتدا عیسی امینی با بیان تاریخچه‌‌‌ای از چگونگی مدیریت کانون‌‌‌‌های وکلا در ادوار مختلف گفت: قدمت کانون وکلا عملا ًبه دوره احمدشاه قاجار برمی‌گردد که در آن زمان قانونی تحت عنوان قانون وکالت رسمی وضع شد و من به شخصه جامعه وکالت را برخلاف برخی از تصورات بیرونی، جامعه‌‌‌ای منسجم و کهن می‌‌‌دانم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب هم همیشه تلاطم عدم اجرا شدن صحیح قوانین در حوزه وکالت وجود داشت و غالب روسای ما هم سناتورها بودند که قدرت زیادی داشتند. ما بعضاً به گذشته برمی‌‌‌‌گردیم و از آن دفاع می‌کنیم اما من همان حکومت سناتورها را هم نمی‌‌‌‌پسندم چراکه از نظر من مدیرانی که در حال حاضر وکیل هستند، بسیار قوی‌تر از گذشتگان فعالیت می‌‌‌‌‌کنند. 

این حقوقدان افزود: پس از انقلاب اسلامی، دگرگونی در کانون وکلا ایجاد شد و قریب به ۲۰ سال کانون وکلا با سرپرستی اداره شد و در این مدت عرف‌‌‌‌هایی شکل گرفت. پس از پایان دوران سرپرستی این عرف‌‌‌‌‌ها به پایان نرسید و باز هم عرف‌‌هایی بر مدیریت جامعه وکالت حکم فرما شد. 

امینی در خصوص ظهور مرکزی به نام مرکز مشاوران و همچنین ادعای حذف ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت اظهار داشت: زمانی آزمون وکالت برداشته شد و هرکس با نامه‌‌‌‌ای در دست می‌آمد و پروانه می‌‌‌‌‌گرفت. تعدادی از افراد از این قضیه ناراحت بودند که چرا به ما این نامه و پروانه داده نشده است. بعد از اصلاحیه قانون وکالت مصوب سال ٧٦ هم عده‌‌‌ای معتقد بودند که باید ما را استثنا می‌کردید و به ما پروانه می‌‌‌‌‌دادید یا می‌‌‌‌گفتند چرا در اختبار سخت‌‌‌گیری شده یا در سهمیه‌‌‌‌‌ها قانون درست اجرا نمی‌‌‌شود؟

وی اضافه کرد: متاسفانه مجموعه این انتقادات باعث فوران و ایجاد یک نگاه تند و رادیکالی شد که ما نیز در به وجود آمدن آن بی‌تقصیر نبودیم چراکه نتوانستیم به‌عنوان یک سوپاپ اطمینان فضا و اوضاع را کنترل کنیم پس در نتیجه ماده ۱۸۷ به وجود آمد. 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت و طرفداران حذف ظرفیت تصریح کرد: همانطور که گفته شد درخصوص صنف وکالت همیشه مشکلات و هجمه‌‌‌‌هایی وجود داشته و استقلال و بنیان نهاد وکالت را مورد هجوم قرار داده است. یکی از آن موارد ایجاد تفکری با ادعای حذف ظرفیت وکالت است که اساس تشکیل آن تخریب جامعه حقوقی و ضربه به استقلال نهاد وکالت است. 

امینی ادامه داد: متاسفانه از نظر اینجانب سرچشمه تمامی این مشکلات فعالیت های سیاسی و جناحی کانون وکلا در دوره‌‌‌‌‌های قبل و طرفداری از یک کاندیدا و جناح مشخص بود که تبدیل به یک کمپین برای مقابله با کانون وکلا شد. 

وی درخصوص فعالیت‌های کنونی کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سعی بر آن داریم تا به دور از هرگونه فعالیت جناحی و سیاسی ارتباطات خود را گسترش دهیم. 

این حقوقدان درباره پویش معترضین به طرح غیرجامع موسوم به پذیرش و آموزش وکالت ابراز داشت: ما به عنوان کانون وکلای دادگستری و شما به عنوان یک نهاد و جریان خودجوش و درون صنفی باید دست در دست هم و در کنار هم در جهت اعتلای جایگاه جامعه وکالت و مقابله با مشکلات مختلف کوشا باشیم.  

پویش یک ظرفیت عظیم مردمی است  

در ادامه،‌ سعید باقری عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و مدیر پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت بیان کرد: پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت یک جنبش خودجوش به معنای واقعی است که هیچ گونه وابستگی به جناح و تشکل خاصی ندارد. طرفداری از شخص خاصی نمی‌‌‌کند و در مقطع کنونی هدف اصلی آن مقابله با طرح مانع وکالت مطرح در کمیسیون قضایی مجلس و روشنگری درخصوص مواردی است که در طرح مذکور وجود دارد که متضمن خطرات و آسیب‌‌‌های جدی به حقوق شهروندان و نهاد وکالت است. 

وی افزود: ما به جهت یک درد مشترک برای جلوگیری از خدشه به کیان نهاد وکالت تصمیم گرفتیم تا در کنار نهادهای رسمی مثل کانون‌‌‌‌های وکلا و اسکودا، یک نهاد غیررسمی و مردم‌‌‌‌نهاد را تشکیل داده و همگی دست در دست هم در مقابل مشکلات قاطعانه بایستیم.  

این حقوقدان اضافه کرد: قابل ذکر است بسیاری از افرادی که در این پویش عضو هستند، لیسانس و فوق لیسانس حقوق هستند که مدت‌‌‌‌‌‌ها است داوطلبانه و با خلوص و فداکاری در این پویش مشغول فعالیتند. آنها معتقدند اگر ظرفیت آزمون وکالت برداشته شود و ضابطه استانداردی برای آزمون و پذیرش وجود نداشته باشد، به این حرفه که وظیفه دفاع از حقوق شهروندان را دارد، لطمه جدی وارد می‌‌‌‌شود که باعث تخریب‌‌‌‌‌شان وکالت و جامعه حقوقی و قضایی می‌‌‌شود. 

باقری با بیان اینکه ما در این پویش مقالات اخبار و گزارش‌هایی را که درخصوص دفاع از نهاد وکالت است و همچنین نقدهایی که از طرح مذکور می‌‌‌شود، پوشش داده و در حد وسیع اطلاع‌رسانی می‌کنیم، یادآور شد: هدف اصلی این است که این پویش مردم نهاد در کنار کانون‌‌‌‌های وکلا و اسکودا با پرهیز از هرگونه جهت‌‌‌گیری سیاسی و جناحی حضور داشته باشد.

هدف پویش گسترش اتحاد و همدلی بین همه حقوقدانان است 

در ادامه، سهیل طاهری، وکیل و استاد دانشگاه با اشاره به پتانسیل‌های بالای موجود در این تشکل مردم نهاد مدنی عنوان کرد: در این پویش همانطور که گفته شد، تنها وکلا حضور ندارند بلکه خیل عظیمی از دانش‌‌‌‌آموخته‌‌‌های حقوق در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دانشجویان با عضویت و حضوری مستمر و فعال و همچنین امضاء طوماری بالغ بر دو هزار نفر مخالفت خود را با تصویب طرح مذکور اعلام داشتند چراکه معتقدند تصویب طرح‌‌‌‌هایی این چنینی شأن و جایگاه وکالت را نابود کرده و جان مال و عرض و ناموس مردم را به خطر می‌‌‌اندازد. 

وی متذکر شد: پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر عضو دارد که هر روز نیز بر تعداد انها افزوده می‌شود و هدف آن گسترش اتحاد و همدلی فیمابین همه حقوقدانان، مدیران نهاد وکالت و تمامی وکلای کشور در برابر هجمه‌‌‌‌ها مشکلات و معضلاتی است که جامعه حقوقی با آن مواجه است که از جمله آنها طرح پذیرش و آموزش وکالت است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز