خبرگزاری کار ایران

افتخاری در جمع خبرنگاران:

طرح دو فوریتی برای اصلاح ساختار و ترکیب تامین اجتماعی تهیه شد

نائب‌رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران و کارفرمایان به طرحی دو فوریتی برای اصلاح ساختار تامین اجتماعی رسیدیم که این طرح به عنوان اصلاحیه تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی حل مشکل جامع کارگری تقدیم هیات رئیسه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لاله افتخاری در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با برگزاری یک نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جامعه ما بیش از ۴۰ میلیون نفر به عنوان خانواده تامین اجتماعی زندگی می‌کنند که در این میان برخی کارگر، کارفرما، بیمه‌شده و مستمری‌بگیر هستند که حقوق آن‌ها با سازمان تامین اجتماعی مرتبط است.

این نماینده مردم تهران با اشاره به قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که حدود ۱۰ سال پیش توسط نمایندگان مجلس ششم به تصویب رسید، اعلام کرد: در این قانون کارگر و کارفرما تنها در سیاست‌گذاری سهم دارند و جایگاهی در هیات مدیره ندارند و سازمان تامین اجتماعی ساختار دولتی پیدا کرده و صندوق تامین اجتماعی به قلک و پشتوانه دولت‌ها تبدیل شده که منجر به بوجود آمدن بدهی کلان دولت به تامین اجتماعی شده است.

او اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی برای جبران این بدهی‌ها مجبور به توقف و کوتاهی در ارائه خدمات به جامعه هدف شده و به دنبال آن شاهد تاخیر در پرداخت حقوق کارگران بودیم که در مواردی این تاخیر بیش از ۲۰ روز در هر نوبت به طول انجامیده و باعث ایجاد نارضایتی‌ها شده است.

نائب‌رئیس فراکسیون کارگری مجلس اضافه کرد: در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران و کارفرمایان به طرحی دو فوریتی برای اصلاح ساختار تامین اجتماعی رسیدیم که این طرح به عنوان اصلاحیه تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی حل مشکل جامع کارگری تقدیم هیات رئیسه شده است.

او توضیح داد: در این طرح ساختار تامین اجتماعی به عنوان نهادی عمومی غیر دولتی با ترکیب سه جانبه دولت، کارفرمایان و کارگران تغییر یافته و این سازمان تحت نظر وزارت کار متشکل از وزرای تعاون، بهداشت، صنعت، اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین چند نفر از بخش کارگری و نیز ۵ نفر از نمایندگان کارفرمایان خواهد بود.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: ترکیب هیات مدیره ناظران بر کار سازمان تامین اجتماعی نیز به گونه‌ای تدوین شده که نمایندگانی از دولت، کارفرمایان، بیمه شدگان و کارگران حضور داشته باشند.

افتخاری در پایان با بیان اینکه این طرح در جهت اصلاح ساختار و تغییر ترکیب سازمان تامین اجتماعی با هدف حل مشکل جامعه کارگری تهیه شده خاطر نشان کرد: در حال حاضر اجرا و برنامه‌ریزی‌های کلان در سازمان تامین اجتماعی تنها بر عهده دولت است و کارگران و کارفرمایان تنها در سیاست‌گذاری دخیل هستند و این درحالی است که بحث نظارت مغفول مانده و مبهم است.

 

کد خبر : ۳۴۱۲۰۳