خبرگزاری کار ایران

افخم در پاسخ به ایلنا:

احتمال رفع توقیف کشتی مرسک در یکی دو روز اخیر

سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال رفع توقیف کشتی مرسک در یکی دو روز اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اقدام هفته گذشته جنگنده‌های سعودی در ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه هلال‌احمر کشورمان به یمن و بمباران فرودگاه صنعا و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه برنامه‌ای برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه دارد، گفت: ما شاهد اقدام کاملاً غیرانسانی و حتی ضدانسانی بودیم که با بمباران فرودگاه صنعا مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ایران شدند و حتی شاهد ممانعت ارسال‌ کمک‌های دیگر کشورها هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در حال رایزنی گسترده کشورها و نهادهای بین‌المللی و به ویژه سازمان صلیب سرخ جهانی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا این کمک‌ها در اولین فرصت به دست مردم یمن برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه محاصره یمن اقدامی غیر قابل بخشش است که در حافظه تاریخی مردم یمن و منطقه باقی خواهد ماند، تصریح کرد: تماس‌های سیاسی از سوی کشورمان در حال انجام است تا از ادامه یافتن محاصره و ادامه حملات ممانعت کند و موجب حل بحران یمن گردد. ما راه‌‌های حل‌ مختلف را ادامه می‌دهیم و در این راستا، طرح چهار ماده‌ای اصلی جمهوری اسلامی ایران ارائه شد. مهم این است که منطقه را باید از جنگ و بحران دور کرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه آیا رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماسی برای رفع توقیف کشتی مرسک که هفته پیش از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد،صورت گرفته و در صورت تایید نتیجه آن چه بوده، خاطرنشان کرد: توقیف کشتی مذکور کاملاً حقوقی است و جنبه نظامی و سیاسی ندارد و نباید بحث کشتی مرسک را به موضوعات دیگر گره زد.

رئیس دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه کشتی توقیف شده٬ شاکی خصوصی داشته و حکم قضایی توقیف آن صادر شده بود، ابراز داشت: حکم این توقیف از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به نیروی دریایی ابلاغ شده بود و متعاقب ورود این کشتی به آبهای ایران این حکم اجرا شد. هم‌اینک این کشتی در بندرعباس است.

وی از رایزنی و مذاکره شاکی و متشاکی در این پرونده خبر داد و افزود: احتمال حل و فصل این مسئله در یکی دو روز آینده وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: خدمه این کشتی آزاد هستند و شامل حکم توقیف کشتی نیستند و می‌توانند از خدمات کنسولی استفاده نمایند.

کد خبر : ۲۷۵۲۵۳