خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری مطرح کرد:

رفع موانع بازگشایی سفارتخانه‌ انگلستان/ دور بعدی مذاکرات از روز چهارشنبه در سطح معاونان

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۵۰۲

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: مراحل بازگشایی سفارتخانه‌ دو کشور ایران و انگلستان به تدریج در حال پیش رفتن است و نیازمند مذاکرات کار‌شناسی برای بررسی و رفع موانع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره مصوبه روز گذشته کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا مبنی بر نظارت بر توافق هسته‌ای گفت: ما در حال انجام مذاکره با دولت‌ها هستیم و طرف ما دولت‌ها هستند و براساس قوانین و حقوق بین‌المللی این دولت‌ها هستند که مجری تعهدات‌اند و اگر به توافقی دست یابیم این دولت آمریکاست که مسئول اجرا و پاسخگویی است. 

وی ادامه داد: ما ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی مسائل را مدنظر داریم و قصد دخالت در ساز وکارهای داخلیشان را نداریم. برای ما مهم اجرای تعهدات است که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم. 

توضیحات خبرنگار اسراییلی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مبنی بر اینکه آیا یک خبرنگار اسرائیلی به داخل کشور آمده٬ اظهار داشت: اولاً این فرد خبرنگار نبوده و در قالب یک گروه توریستی به کشور آمده است. 

افخم با بیان اینکه این فرد دارای ویزای آمریکایی و تبعه آمریکا است٬ تصریح کرد: فرد مذکور به کار خبری نپرداخته است.

رفع موانع بازگشایی سفارت انگلیس

رئیس دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره مراحل کنونی بازگشایی سفارت انگلیس نیز خاطرنشان کرد: گفت‌وگو‌ها در این باره در حال انجام است و کارگاه‌های ترددی (غیر دائم) در حال رفت و آمد هستند و اقداماتی نظیر مسائل روادیدی در حال انجام هستند. 

وی با بیان اینکه گفت‌وگو‌ها برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در حال انجام است، ابراز داشت: مراحل بازگشایی سفارتخانه‌ها به تدریج در حال پیش رفتن است و نیازمند مذاکرات کار‌شناسی برای بررسی زمینه‌ها و رفع موانع است. 

احتمال سفیر شدن افخم؟

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اینکه آیا اخباری مبنی بر سفیر شدنتان را تایید می‌کنید؟ بیان کرد: من هم این اخبار را دیدم، کلیه اخبار باید براساس منابع موثق و اظهارات افراد مسئول باشد و هر انتصابی در وزارت خارجه در یک مرحله خاص و لازم انجام خواهد شد.

سفر هیات بازرسان آژانس به ایران

افخم درباره سفر امروز هیاتی از آژانس به کشورمان نیز بیان کرد: همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر خوبی قرار دارد. تفاهمی را در این مسیر در آبان سال ۹۲ شاهد بودیم که مسائلی در یک جدول کاری مورد توافق قرار گرفت تا این موضوعات مرحله به مرحله مورد بررسی قرار گیرند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در سفر امروز هیات بازرسان آژانس دو موضوع باقی مانده از مسائل ۱۸ گانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. تعامل ایران و آژانس یک تعامل خوب و در مسیر همکاری است و اراده لازم برای شفاف‌سازی و حل موضوعات و اجرای قوانین براساس سازمان و NPT را از خود نشان دادیم و امیدواریم سازمان به این برسد که انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انجام نشده است. 

وی این سفر را یک روزه برشمرد که قرار است گفت‌وگوهای تخصصی میان کار‌شناسان ایران و آژانس صورت گیرد و اضافه کرد: این سفر در چارچوب سفرهای روتین است. 

دور بعدی مذاکرات از روز چهارشنبه در سطح معاونان 

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: این مذاکرات هفته آینده در سطح معاونان و کار‌شناسان و احتمالاً از روز چهارشنبه خواهد بود. درباره محل نیز باید بگویم که یکی، دو جا مطرح شده که هنوز قطعی نشده‌اند. 

انتشار  فکت شیت ایرانی

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا فکت شیت ایران تهیه شده٬ که وی پاسخ داد: متن به شکل پیش‌نویس آماده شده و در دست تدوین است ولی انتشار آن با صلاحدید مسئولان عالی کشور انجام می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: محتوای فکت شیت ایران برمبنای اظهارنظرهای رئیس تیم مذاکره‌کننده یعنی آقای دکتر ظریف و آقایان دکتر صالحی و عراقچی است و محتوای آن از این اظهارنظر‌ها دور نیست. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تغییر در بیانیه سوئیس وجود دارد تصریح کرد: هیات‌ها وارد مرحله نگارش متن توافق‌نامه نهایی شده‌اند و چکنویس آن وجود دارد که شامل پرانتز‌ها و جاهای خالی است که این‌ها فقط نگارش نیست بلکه جزئیاتی است که نیازمند گفت‌وگو است و هر هیاتی نیز متن ویژه خود را دارد. 

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا در دور بعدی مذاکرات آقای صالحی نیز حضور خواهند داشت؟ خاطرنشان کرد: فعلاً دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان است. البته در هفته‌های آینده اجلاس بازنگری NPT در نیویورک برگزار خواهد شد که آقای دکتر ظریف در آن شرکت می‌کنند و به سخنرانی خواهد پرداخت و به دلیل حضور وزیر ما و وزرای دیگر امکان برگزاری مذاکره در آن زمان وجود دارد٬ ولی درباره حضور یا عدم حضور آقای صالحی هنوز تصمیمی گرفته نشده است. 

قطعنامه شورای امنیت درباره یمن

افخم درباره تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره یمن نیز ابزار داشت: ما انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به حملاتی که زیرساخت‌ها و مردم بی‌گناه یمن را هدف قرار می‌دهد نیز بپردازد که این مسئله نادیده قرار گرفته است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه مسائل یمن باید به شکلی واقع‌بینانه پیش برود عنوان کرد: بحران یمن راه حل نظامی ندارد بلکه راهکار آن سیاسی است. باید شرایط برای گفت‌وگو میان گروه‌های یمنی فراهم شده و مانع از پیچیده‌تر شدن شرایط شد. 

وی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن که ازسوی وزیر امور خارجه کشورمان ارائه شده است بیان کرد: این طرح با توقف حملات شروع می‌شود. ما خواهان فراهم شدن فضا برای کمک‌های بشردوستانه هستیم. از سویی دیگر باید فضا برای گفت‌وگو‌ها میان گروه‌های یمنی و شکل‌گیری دولت وحدت ملی فراهم شود. باید موضوع کشتار انسان‌های بی‌گناه مورد توجه قرار گیرد و طرفین باید متوجه باشند که اصرار بر راه‌حل نظامی موجب کشتار بیشتر انسان‌های بی‌گناه می‌شود. 

رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه از نامه سفیر کشورمان در سازمان ملل به شورای امنیت خبر داد و افزود: این نامه حاوی دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های ماست که ما خواستار شدیم به شکل یک سند مورد لحاظ قرار بگیرد. 

حادثه فرودگاه جده

افخم درباره حادثه رخ داده در فرودگاه جده و اینکه این عمل سیستماتیک یا شخصی بوده است گفت: دیدگاه‌های متعددی در این باره وجود دارد و هنوز شخصی بودن یا سیستماتیک بودن این مسئله مشخص نشده است. برای ما مهم است که دولت عربستان این مسئله را مورد پیگیری قرار داده و طبق قوانین رسیدگی کنند. ما این خواسته را از طریق سفارتخانه‌شان و همچنین سفارتخانه ما در ریاض به مقامات عالی رتبه این کشور اعلام شده و موضوع در دست پیگیری و بررسی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تعلیق حج عمره از سوی کشورمان اظهار داشت: این خواست افکار عمومی ما و افکار عمومی مسلمانان است و تمامی عمره‌گذاران نسبت به این مسئله حساسند و این مخصوص زوار ایرانی نیست. 

وی ادامه داد: البته دیروز وزارت کشور عربستان بیانیه‌ای منتشر کرد که بیان کرده این مسئله را مورد پیگیری قرار می‌دهد و طبق قوانین افراد به اشد مجازات محاکمه خواهند شد. 

 اقدامات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد اقدامات کشورمان برای پایان بخشیدن به بحران یمن تصریح کرد: گفت‌وگوهای مختلفی در این رابطه انجام داده‌ایم. در همین خصوص قائم‌مقام وزارت امور خارجه به چندین کشور عربی سفر کردند و آقای ظریف نیز علاوه بر گفت‌وگوهای تلفنی با عمان و پاکستان نیز سفر داشتند که در آن سفر‌ها علاوه بر مسائل دوجانبه درباره مسائل منطقه‌ای و به خصوص بحران یمن نیز رایزنی‌هایی انجام شد. از طرف دیگر در سفر آقای اردوغان به تهران علاوه بر مسائل دوجانبه دو کشور که روبه جلوست درباره مسائل منطقه‌ای و یمن نیز بحث‌هایی صورت گرفت. همچنین آقای لاریجانی نامه‌هایی را به همتایان خود نوشتند که با تاکید بر توقف حملات و فراهم شدن شرایط برای ارسال کمک‌ها بود و این مسئله همچنان از سوی ما مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت. 

سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران

افخم درباره زمان سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران نیز بیان کرد: این سفر در هفته‌ آینده صورت خواهد گرفت و از قبل برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده و قرار است در خصوص مسائل دو جانبه، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو و رایزنی شود. یک بعد دیگر از این گفت‌وگو‌ها مسئله پناه‌جویان ایرانی است که امیدواریم کمک کننده باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز