خبرگزاری کار ایران

سردار ذوالقدر:

اگر بازنگری در قانون اساسی ضرورت داشته باشد، اعضای مجمع به رهبری مشورت می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۸۸۶

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجمع به دنبال پیدا کردن راه درست برای ارتباط بیشتر با نخبگان است، گفت: در گام اول از همفکری خود نخبگان استفاده می‌کنیم تا موثرترین راه در این زمینه را معرفی کنند.

به گزارش ایلنا، محمد باقر ذوالقدر در اولین اجلاس ملی نخبگان، نظریه‌پردازی و سیاست‌گذاری کلان در جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم با اشاره به اینکه فلسفه این همایش پیدا کردن راه درست برای ارتباط بیشتر با نخبگان است، تصریح کرد: این برای مجمع یک ماموریت به حساب می آید.

وی در ادامه به دیگر وظایف مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد و افزود: اساسا مجمع در جایی که بین شورای نگهبان و مجلس، تشخیص مصلحت بر قانون اساسی و یا شرع اولویت دارد، اظهار نظر می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر اینکه ۱۴ ماموریت برای مجمع تشخیص احصا شده که تخطی و یا کوتاهی از هیچ یک ممکن نیست، اضافه کرد: از آنجا که مجمع تشخیص مصلحت دستگاه مشورتی برای رهبری تعریف می‌شود، برخی وظایف توسط ایشان مشخص شده است.

ذوالقدر مشورت را مهم‌ترین ماموریت این دستگاه دانست و گفت: ماموریت دوم، حل معضلات نظام است؛ البته این وظیفه رهبری است اما در قانون قید شده است که از طریق مجمع تشخیص نظام صورت بگیرد. همچنین تشخیص مصلحت در مواردی است که مجلس موردی را مصلحت تشخیص می‌دهد اما آن در تعارض با اصول قانون اساسی و شرع است.

دبیر مجمع تشخیص اضافه کرد: ماموریت چهارم براساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مشاوره در اموری است که رهبری ارجاع می‌کند.

ذوالقدر افزود: وظیفه دیگر مجمع، تفویض و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است. این وظیفه رهبری است که توسط ایشان به جمع برگزیده ۱۲ نفره از مجمع تشخیص تحت عنوان هیات عالی نظارت تفویض شده است.

وی ادامه داد: وظیفه ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم، وظایف اتفاقی هستند که همیشگی نیستند. این وظایف همواره به عهده مجمع نیست و براساس اقتضائات کشور، بر عهده مجمع قرار می‌گیرد و بخشی از آن مربوط به تعیین شورای موقت رهبری است. در شرایطی که رهبری برای کار به هر دلیلی عذر داشته باشند، شورای موقت رهبری تا برطرف شدن مانع اعضای مجمع آن را به عهده می‌گیرند.

ذوالقدر گفت: تغییر یکی از سه عضو شورای رهبری به عهده مجمع تشخیص است. شورای رهبری براساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی سه عضو دارد؛ رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای نگهبان که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب می‌شود. اگر یکی از این سه عضو، عذری داشت، باز هم انتخاب آن عضو به عهده مجمع تشخیص است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اعلان جنگ، صلح و بسیج نیروها با رای سه چهارم اعضا تعیین می‌شود. عزل و نصب فرماندهان نظامی که به عهده رهبری است، در شرایط حساس توسط اعضای مجمع انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر بازنگری در قانون اساسی ضرورت داشته باشد، اعضای مجمع باید به اقتضای آن، به رهبری مشورت دهند و همه اعضای اصلی مجمع تشخیص، عضو شورای بازنگری در قانون اساسی هستند.

ذوالقدر با بیان اینکه چند وظیفه دیگر برای مجمع، ابلاغی از سوی رهبری است، گفت: ارزیابی در کارآمدی و اثربخشی سیاست‌های کلی نظام ، تنقیه و بازنگری در سیاست‌های کلی نظام و ارتباط با مراکز نخبگانی و دانشگاهی از جمله این وظایف است که تضمین‌کننده استحکام سایر وظایف خواهد بود.

اولین اجلاس ملی نخبگان، نظریه‌پردازی و سیاست‌گذاری کلان در جمهوری اسلامی ایران با مشارکت شخصیت‌های کشوری، دانشگاهی، حوزوی و برخی از نخبگان کشور با تمرکز بر سیاست‌های کلی نظام روز سه شنبه در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز