خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد:

حکم حمید نوری فاقد وجاهت قضایی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۹۷۶

سفیر ایران در سوئد صدور حکم فوق را ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله اصل برابری دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، اصل مصونیت دولت و نیز همزیستی مسالمت‌آمیز در روابط بین‌الملل برشمرد و تاکید کرد: حکم صادره فاقد وجاهت قضایی است.

به گزارش ایلنا، احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم امروز و یک روز پس از اعلام رأی دادگاه بدوی در خصوص پرونده حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد با روبرت ریدبرگ، قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد دیدار کرد و ضمن تسلیم یادداست رسمی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به حکم صادره در خصوص اتهامات واهی و ادعایی علیه حمید نوری توسط دادگاه بدوی استکهلم را ابلاغ کرد. 

سفیر ایران در این دیدار با بیان اینکه اعمال صلاحیت جهانی منوط به وقوع جرم بین‌المللی است و به اعتقاد اکثر حقوقدانان بین‌المللی، در پرونده ادعایی حاضر هیچ‌گونه جرم بین‌المللی صورت نگرفته است، دادگاه سوئد را فاقد صلاحیت قضایی برای ورود به این موضوع خواند.

وی صدور حکم فوق را ناقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله اصل برابری دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، اصل مصونیت دولت و نیز همزیستی مسالمت‌آمیز در روابط بین‌الملل برشمرد و گفت: حکم صادره فاقد وجاهت قضایی است.

معصومی‌فر به تناقضات گسترده و برخی اظهارات دادستانی سوئد از جمله این ادعا که ایران در خصوص این پرونده همکاری نکرده، اشاره کرد و اظهار داشت که این ادعا کاملا بی‌اساس است، زیرا هیچ‌گونه درخواست رسمی از دادستانی در این خصوص دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در جریان بررسی پرونده، کاملاً یک طرفه بوده و صرفاً در جهت تأمین خواسته‌های یک فرقه تروریستی انجام شده، تصریح کرد: در حالی که تعداد زیادی از شهود به دادگاه دعوت شدند، اجازه حضور شهود تخصصی دعوت شده از سوی حمید نوری در جلسات دادگاه داده نشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در واکنش به ادعای قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد مبنی بر اینکه سیستم قضایی سوئد مستقل است، خاطرنشان کرد: حداقل در خصوص این پرونده خلاف این ادعا قابل اثبات است. اسنادی وجود دارد که سازمان‌های وابسته به دولت قبل از تکمیل تحقیقات و شروع دادگاه، حکم مورد نظر خود را صادر و برنامه‌های خود را بر اساس آن طراحی کرده‌اند.

معصومی‌فر ادامه داد: باعث تاسف است در حالی‌که تروریسم خطری جدی برای صلح و امنیت جهانی است، چگونه یک دادگاه محلی استکهلم، در تلاش است در یک حرکت سیاسی عجیب، اعتبار دستگاه قضایی سوئد را به نفع یک فرقه تروریستی هزینه کند. 

قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد در این دیدار، به امکان درخواست تجدیدنظر در رأی صادره اشاره کرد و ابراز داشت که دولت سوئد از تروریست‌ها حمایت نمی‌کند و هیچ تمایلی به آسیب زدن به روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز