خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بررسی مسئولیت مدنی و کیفری دو حادثه اخیر از نگاه یک حقوقدان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۹۶۹

یک وکیل دادگستری مسئولیت مدنی و کیفری دو حادثه اخیر متروپل و قطار مشهد- یزد را مورد بررسی قرار داد.

حسین عسکری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیگیری حقوقی مطالبات بازماندگان حادثه متروپل و قطار مشهد-یزد گفت: اخذ خسارت وارده در هر دو حادثه قابل مطالبه است. 

این وکیل دادگستری ادامه داد: در مورد حادثه متروپل علاوه بر این‌که علیه مالک پروژه می‌شود شکایت کرد، قاعدتا دادگاه گزارش حادثه را به کارشناسی ارجاع می‌کند و میزان تقصیر مالک، مهندس ناظر و شهرداری را که هر سه رکن موثر هستند، معین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مالک به لحاظ این‌که مسئولیت کلان پروژه را بر عهده داشته و مکلف است با حداکثر دقت متعارف و با انتخاب مصالح و مهندسین کارکشته یک پروژه‌ای با آن حد را با استانداردهای بالا اجرا کند. شهرداری از این جهت که مکلف به نظارت مستمر است. زیرا چنین پروژه‌ای باید در یک مکان درست جانمایی شود، بافت خاک مورد شناسایی قرار گیرد و بر اساس شناسایی بافت خاک مجوز ساخت چند طبقه داده شود که در این مورد ابتدا ظاهرا طبقات محدودی داشته که بعدا طبقات اضافه شدند که خود این امر یکی از دلایل قصور است؛ بنابراین شهرداری به دلیل عدم نظارت‌های مستمر و صدور مجوزهای ذی‌ربط مقصر است.

عسکری‌راد افزود: مهندس ناظر از این جهت مقصر است چراکه این فرد نماینده شهرداری و منتخب مالک است که استانداردهای فنی را با توجه به آئین‌نامه، دستورالعمل‌ها و مقررات فنی در خصوص موارد موجود باید رعایت کند که آن هم سهل‌انگاری کرده است بنابراین این سه رکن مقصران حادثه هستند. طبیعتا مقامات بالادستی و ادارت بالادستی مانند استانداری و فرمانداری هم می‌توانند در مظان مسئولیت کلان قرار گیرند برای اینکه آن‌ها هم نظارت بر امور شهر و شهرداری دارند و بنابراین آن‌ها مسئولان دست دوم در این ماجرا محسوب می‌شوند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: درخصوص حادثه قطار باید گفت که یک حادثه‌ای است که اولا شخصی که بیل مکانیکی را در مسیر راه‌آهن قرار داده یکی از مقصران است اما به دلیل این‌که حجم خسارت بالا است این شخص از عهده پرداختش برنمی‌آید. البته نباید مسئولیت را تنها متوجه این فرد کرد طبیعتا این مسئولیت منتصب به مدیریت راه‌آهن هم هست، زیرا امروز با سازوکارهای فنی همه قطارها در تمام دنیا مجهز به دوربین‌های GPS هستند که می‌توانند ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر جلوتر را به راننده قطار نشان دهند تا او امکان کنترل داشته باشد. 

وی با تاکید بر این‌که البته نظر کارشناسی باید گرفته شود، عنوان کرد: اگر راننده خواب بوده است یکی از مقصران حادثه است.

عسکری‌راد خاطرنشان کرد: مدیریت راه آهن می‌تواند با تسهیلاتی از جمله حفاظ و حصار کشیدن در جاهایی که محل تردد خودرو است، با نصب جاده بندها و دوربین‌های موقت مسیر را برای قطاری که ۳۰۰ الی ۴۰۰ مسافر دارد، امن کند. در نظر داشته باشید هر انسان یک دنیا است که ارزش دارد و به این سادگی نباید از این قضیه گذشت. شرکت راه‌آهن، شخص مدیر عامل راه‌آهن و اشخاص دیگر که تیم مسئولیت، نظارت و حفاظت را داشتند، مسئولیت مدنی و کیفری را در این قضیه دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز