خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

راه‌آهن سهل‌انگاری کرده است/ مجلس سکوت نخواهد کرد/ وجود تعارض منافع در تیم‌های بررسی سوانح

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۷۸۹

رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اگر یک مورد خرابکاری یا سانحه‌ای داشته باشیم یا اتفاقی در مسیر ریلی رخ دهد، هیچ سیستم هوشمندی در طول شبکه نمی‌تواند این مانع را مشاهده و گزارش دهد تا جلوی آن گرفته شود.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش و رواج سوانح زیرساختی در کشور اظهار داشت: به نظر می‌آید باید کیفیت حوزه‌های زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم نمونه آن در ساخت و ساز‌ها است که ساختار داریم یعنی به لحاظ قانون مشکلی نداریم. در حوزه زیرساخت‌ها اما به نظر می‌رسد که سهل انگاری‌ها افزایش پیدا کرده و در عین حال نظارت‌ها کم شده است و شاید افراد گمان می‌کنند اگر تخلفی کنند برخوردی با آنها نخواهد شد.

وی با اشاره به وقوع سانحه قطار مشهد-یزد گفت: از محل سانحه قطار مشهد- یزد بازدیدی داشتم و موضوع کاملا مشخص است بخشی از دلیل وقوع این سانحه به پیمانکار، بخشی دیگر به لوکوموتیو ران و بخشی از دلایل وقوع این سانحه تلخ به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. با وجود اینکه وظایف همه مشخص بوده اما مجموعه‌ای از عوامل منجر به این سانحه شده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: وظیفه پیمانکار در بهسازی آن منطقه کاملا مشخص بوده، وظایف راه آهن کاملا مشخص بوده و تمام این عوامل در بروز این سانحه دخیل بودند و اینکه هر یک چه سهمی داشتند تعیین خواهد شد.

وی افزود: در این حوزه‌ها شاهد وجود سهل‌انگاری‌هایی هستیم و در راه‌آهن سهل‌انگاری صورت گرفته‌ است. در یک شبکه طولانی ریل هیچ سیستم هوشمندی مسیر را کنترل نمی‌کند. قطاری در این مسیر در حال عبور است؛ موضوع اول این است که چرا لکوموتیو ران باید این اجازه را داشته باشد که در سرعت مجاز و تعیین شده 30 کیلومتر بر ساعت ، 120 کیلومتر سرعت داشته و هیچ کسی هم این موضوع را کنترل نمی‌کند.

رضایی کوچی تاکید کرد: اصلا اگر یک مورد خرابکاری داشته باشیم و کسی بخواهد به صورت عمدی در منطقه‌ای از راه آهن مانع ایجاد و خرابکاری کند چرا هیچ سیستم هوشمندی در طول شبکه نمی‌تواند این مانع را مشاهده و گزارش دهد تا جلوی آن گرفته شود.

رییس کمیسون عمران گفت: چرا لکوموتیو ران با هر سرعتی که می‌خواهد می‌تواند در حرکت باشد و هیچ دستگاهی آن را کنترل نمی‌کند و اساسا دیده نمی‌شود که چرا در یک دستگاه و مجموعه متمرکز عملکردها مانیتور نمی‌شوند که موارد غیرمجاز کنترل شود. تمام این موضوعات نشان می‌دهد که ایرادات اساسی به عملکرد راه آهن وارد است. ناظر راه آهن بر عملکرد پیمانکار چه جایگاهی دارد، پیمانکاری که قرارداد آن برای سه دوره تمدید شده‌ است.

وی درباره ادعاها مبنی بر اعتیاد راننده بیل مکانیکی اظهار داشت: اصلا فرض بر اینکه راننده بیل مکانیکی معتاد است اساسا چه کسی صلاحیت این افراد را کنترل می‌کند؟ اعتیاد راننده بیل مکانیکی تنها یک جزء از موضوع است و تمام ایرادات به آن بر‌نمی‌گردد معتقدم مجموعه‌ای از ایرادات و نواقص و عدم نظارت در راه آهن وجود دارد که منجر به این نتایج شده‌ است. افراد به راحتی اعلام می‌کنند که در این سانحه راننده بیل مکانیکی مقصر بوده و تمام. اما این گونه نیست و مجموعه‌ای از نواقص و ایرادات ساختاری دلیل وقوع این سانحه بوده است.‌

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه حتما مجلس به موضوع سانحه ریلی طبس ورود می‌کند، گفت: مجلس در چند روز پیش تعطیل بوده وگرنه به طور قطع در این باره حساسیت نشان می‌دهد و حتما باید با افراد خاطی برخورد شود و قطعا مجلس سکوت نخواهد کرد همانطور که در مقطع وقوع سانحه قطار مشهد- تبریز مدیرعامل راه آهن عزل شد و حتما در این مقطع هم حساسیت و مواضع خود را نشان می‌دهیم.

وی با اشاره به تعارض منافع در کمیسیون‌ها و تیم‌های بررسی سوانح در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اساسا انتقاد به تیم بررسی سوانح است، اعضای تیمی که سانحه را پیگیری می‌کنند را خود راه آهن و وزارت راه و شهرسازی انتخاب می‌کند و این تعارض منافع ایجاد می‌کند و این ساختار باید اصلاح شود و به معنای واقعی باید از تیم‌های مستقل از این مجموعه‌ها دلایل وقوع سوانح را پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز