خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران مطرح کرد:

فقدان دندان عامل موثر در مرگ زودرس

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۵۸

درحال حاضر هیچ نظارتی بر عملکرد دندانپزشکان جهت درمان با ایمپلنت صورت نمی‌گیرد و تا زمانی که تخلفی صورت نگیرد و یا شکایتی از دندانپزشک درمانگر نشود، وی می‌تواند به ایمپلنت‌گذاری خود ادامه دهد.

ایلنا: دبیر انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: پیرشدن جمعیت و تغذیه نادرست استفاده از ایمپلنت‌های دندانی را چندین برابر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاوه سیدان با اشاره به اینکه بی‌دندانی هم بر طول عمر و هم بر کیفیت زندگی اثر سوء می‌گذارد، گفت: این موضوع آنقدر مهم است که سازمان بهداشت جهانی در بیانیه سال ۲۰۰۸ خود به موضوع بی‌دندانی در جوامع پرداخت و در یکی از بند‌های مصوبه جهانی بر داشتن دندان به عنوان یکی از لازمه‌های حقوق انسانی تأکید کرد.

وی با اشاره به مصرف غذاهای نرمتر از سوی افرادی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، افزود: این دسته غذا‌ها اغلب از کربوهیدرات‌ و موادغذایی پرکالری هستند از اینرو غذاهای با پروتئین کمتر و فیبر کم مصرف می‌کند و درنتیجه دچار چاقی و اضافه وزن می‌شود و درکنار افزایش چربی‌های دور شکم و تنگی عروق، دستگاه گوارشی وی نیز دچار اشکال جدی می‌شود.

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: تمام این مشکلات موجب می‌شود که اگر قرار باشد فردی ۷۵ سال عمر کند به دلیل این تغذیه نادرست و در پی فقدان دندان، ۵ تا ۱۰ سال و یا بیشتر از سالهای عمر وی کاسته می‌شود.

این متخصص پروتز‌های دندانی با اشاره به اینکه در دهان هر انسان حداقل حدود یکصد میلیون تومان سرمایه دندانی وجود دارد، تاکید کرد: بهترین ابزار بیمه‌کردن دندان‌ها رعایت بهداشت و اصول مراقبتی آنهاست.

به گفته وی بر اساس تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده، بیش از نیمی از علل فقدان دندان‌، ریشه در وراثت و زمینه‌های ژنتیکی دارد.

دبیر اجرایی گنگره خاورمیانه‌ای ایمپلنت‌های دندانی کیش گفت: براساس آمار کشورهای اسکاندیناوی و ژاپن بر‌ترین و پیشرفته‌ترین نقاط جهان در ارائه خدمات بهداشت و درمان مناسب محسوب می‌شوند.

سیدان تصریح کرد: در سوئد و نروژ بیمه‌‌ها تا حدود زیادی درمان و بهداشت دندان را حمایت می‌کنند ولی این کشور‌ها با جمعیت زیر ده میلیون نفری خود با ایران قابل مقایسه نیستند. بنابراین، بیمه‌های پایه کشور پوششی ندارند ولی برخی از بیمه‌های تکمیلی تا حدودی برای بعضی از سرویس‌های دندانپزشکی تعهد دارند.

مشاور بین الملل رییس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نظارتی بر عملکرد دندانپزشکان جهت درمان با ایمپلنت صورت نمی‌گیرد و تا زمانی که تخلفی صورت نگیرد و یا شکایتی از دندانپزشک درمانگر نشود، وی می‌تواند به ایمپلنت‌گذاری خود ادامه دهد.

به گفته سیدان اگرچه متولی رسیدگی به این امر و شکایت احتمالی، سازمان نظام‌پزشکی، سازمان پزشکی قانونی، دادگاه رسیدگی به تخلفات و جرائم پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می‌شود ولی با اتفاقات و برنامه‌ریزی‌های در حال انجام، سازمان نظام پزشکی نقش پررنگتری برای رسیدگی خواهد داشت.

وی گفت: در راستای اعتبار بخشی و برنامه‌های آموزشی قرار است تا پایان آذرماه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیماتی به منظور اعتبار بخشی، اتخاذ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز