خبرگزاری کار ایران

سخنی با شهردار و شورای شهر

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۸۵۹

کشورهای توسعه یافته متناسب با شرایط به وجود آمده راه‌حل‌های مناسب را با عنایت به رفتار و فرهنگ جوامع خودشان یافته و به کار گرفته‌اند تا ضمن برخورداری از رفاه و آسایش و راحتی بهره‌گیری از ابزار تمدن امروزی به خصوص انواع ماشین‌ها، از جمله اتومبیل، کمترین عوارض را برای سلامت و روحیه و جسم مردمانشان داشته باشند.

سید جلال ساداتیان- نماینده اسبق مجلس در جهان اقتصاد نوشت: مناسبات مربوط به توسعه و بزرگ شدن شهرها راهی بی‌بازگشت از تمدن امروزی است که حمل و نقل درون و برون شهری از ملزومات اجتناب ناپذیر آن به حساب می‌آید.

کشورهای توسعه یافته متناسب با شرایط به وجود آمده راه‌حل‌های مناسب را با عنایت به رفتار و فرهنگ جوامع خودشان یافته و به کار گرفته‌اند تا ضمن برخورداری از رفاه و آسایش و راحتی بهره‌گیری از ابزار تمدن امروزی به خصوص انواع ماشین‌ها، از جمله اتومبیل، کمترین عوارض را برای سلامت و روحیه و جسم مردمانشان داشته باشند.

مترو، قطار شهری و انواع وسایل تردد با رعایت مقررات و ضوابط در شهرها و محدوده زندگی مردمان از آن جمله‌اند، به گونه‌ای که کمترین آسیب را متوجه وقت و سلامت روحی و روانی و دیگر هزینه‌های زندگی مردم کند.

تهران با سابقه ۲۰۰ ساله پایتختی ایران مراحل مختلفی از رشد شهری را تجربه کرده است و سرانجامی را یافته است که امروز از آن به مکانی که بالاترین اتلاف وقت مردم را در ترافیک شهری رقم زده و هنوز هم این وضعیت ادامه دارد، تبدیل شده است.

عوارض ناشی از انواع بیماری‌ها به خاطر آلودگی هوا، هم مزید بر علت، گرفتاری‌های عدیده‌ای را برای مردم این شهر و شهرهای بزرگی همچون مشهد و اهواز و تبریز و شیراز و اصفهان و لابد چند شهر دیگر در شرف بزرگ شدن درآینده نزدیک، از محل تردد انواع اتومبیل‌های بی‌کیفیت و احتمالا با کیفیت، رقم زده و خواهد زد.

چرا چنین شده است؟ آیا امکان اینکه وارد چنین شرایطی نمی‌شدیم وجود نداشت؟ حال که دچار این وضعیت شده‌ایم, آیا چاره‌ای برای حل آن و یا حداقل کاهش عوارض و اصلاح برخی از امور وجود ندارد؟

در تهران و در سال‌های اخیر تراکم فروشی بی‌رویه در سایر شهرهای بزرگ و متوسط، که عامل بی‌قوارگی شهری و رشد قارچ‌گونه ساختمان‌های بی‌هویت در همه محله‌ها و کوچه و خیابان شهرها شده از سویی و عدم توان یا عدم جرات لازم برای تاکید بر اجرای ضوابط تعیین شده مثل رعایت ساخت پارگینگ و عدم تبدیل آن به کاربری مسکونی و تجاری و…و تبدیل خیابان‌های شهر به پارگینگ‌های بزرگ با داشتن تابلوهای توقف وتوقف مطلقا ممنوع و حمل با جرثقیل، که صرفا مامنی برای کسب درآمد نیروی محترم راهنمایی و رانندگی برای نوشتن جریمه و اعمال قانون، بدون اثر گذاری آموزشی و توسعه فرهنگ ترافیکی است، شهر را از کارکرد واقعی‌اش دور ساخته و روز بروز گره ترافیکی را بیشتر و بیشتر می‌کند.

اگر اعمال قانون، همان که تابلوهایش را نصب کرده‌اند با قاطعیت اجرا شود و آن هم توام با آرامش و ادب و توضیح و فرهنگسازی و نصب بنرها و تابلوهای آگاهی دهنده و استفاده وسیع از همه تریبون‌ها وتوضیحات لازم توسط مقامات صاحب جایگاه و تریبون برای مطلع ساختن مردم و فرهنگسازی، آنگاه با کمترین هزینه حداقل نیمی از ظرفیت خیابان‌ها برای تردد افزایش یافته، درآمد شهرداری‌ها از محل ساخت پارگینگ‌های مدرن و قابل نصب در نزدیک‌ترین اماکن به محل مراجعه مردم افزون شده و سهولت بیشتری برای رفاه عامه فراهم می‌شود ( در صورت لزوم و خواست مسولان جزییات بیشتر ارایه خواهد شد) شهرهایی با حدود یک میلیون جمعیت نیز از اکنون به فکر قطار شهری متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود برآیند که با هجوم شرکت‌های تامین کننده مالی یا فایننسرها، امکان شروع پروژه‌های شهری بیشتری با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی فراهم شده است.

آیا عنایت لازم بر اجرای صحیح و فوری اصلاح امور شهری، بخصوص حمل و نقل، صد البته با رعایت برخی ساختارهای عمرانی، وجود خواهد داشت تا ضمن اشتغالزایی طرح‌های مورد اشاره، بتوان به زندگی مردم در همین مدت کوتاه ۴ ساله ریاست جمهوری و شوراهای شهری پنجم، آثار مفید آن را مشاهده کرد؟ امید که چنین شود و روند آن آغاز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز