خبرگزاری کار ایران

فعال صنفی حقوق کارگران میادین میوه و تره بار:

در میادین تره بار «چانه زنی» به جای قانون کار حاکم است / تکذیب دستمزد میلیونی

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۹۱۸

«با وجود بیمه نبودن حدود ۳۰۰۰ کارگر میدان میوه و تره بار، تعداد بیمه شدگان در شعبه میدان تره بار اداره تامین اجتماعی بیش از ۳۰۰۰ نفر است. علت این است که حجره داران و کارفرمایان میدان تره بار به جای کارگران و با عنوان شغلی باربر بیمه می‌شوند»

یک فعال حقوق صنفی کارگران میادین میوه و تره بار گفت: قانون کار در میادین میوه و تره بار اجرا نمی‌شود و کارگران طبق عرف میدان و توافق با حجره داران آن هم به سبک قدیم مزد می‌گیرند.

«غلامرضا توکلی» در این باره به ایلنا گفت: در میادین میوه و تره بار، عرف و چانه زنی به جای قانون کار حاکم است. کارگران بیشتر از ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنند و دستمزدشان بسیار پائین‌تر مزد قانونی است.
وی در تشریح وضعیت شغلی کارگران میادین میوه و تره بار ادامه داد:عدم اجرای قانون کار در میادین باعثشده کارگران علاوه بر دریافت مزد غیر قانونی، از بیمه هم محروم باشند.
توکلی افزود: علی رغم وجود شعبه‌ای از سازمان تامین اجتماعی در میدان مرکزی تره بار، کارگران بیمه نمی‌شوند.
وی ادامه داد: با وجود بیمه نبودن حدود ۳۰۰۰ کارگر میدان میوه و تره بار، تعداد بیمه شدگان در شعبه میدان تره بار اداره تامین اجتماعی بیش از ۳۰۰۰ نفر است. علت این است کهحجره داران و کارفرمایان میدان تره بار به جای کارگران و با عنوان شغلی باربر بیمه می‌شوندو از مزایای بازنشستگی استفاده می‌کنند.
این فعال صنفی با اشاره به ماده ۱۹۱ قانون کار ادامه داد: کارگران میادین تره بار از مشمولان ماده ۱۹۱ هستند. به همین علت کارفرمایان می‌توانند از بیمه کردن این کارگران شانه خالی کنند. با این حال حجره داران از مزایای بیمه تامین اجتماعی برای خود و خانواده‌شان استفاده می‌کنند.
بر اساس ماده ۱۹۱ قانون کار، کارگاههای کوچک کمتر از ۱۰ نفر کارگر را می‌توان بر حسب مصلحت موقتا از شمول برخی از مقررات قانون کار مستثنی نمود.
توکلی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر «مهاجران»، رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار مبنی بر درآمد میلیونی کارگران میادین تره بار گفت: درآمد کارگران میادین تره بار بسیار پائین‌تر مزد مصوب و قانونی است. تعداد زیادی از این کارگران روزمزد هستند.این کارگران از پائین‌ترین حقوق قانونی خود نیز محرومند، چطور ممکن است روزانه یک میلیون تومان مزد دریافت کنند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز