خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران:

مزد و بهر‌ه‌وری در سطوح بالای حداقل‌مزد رابطه دارند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۶۶۵

شاخص بهره‌وری زمانی‌می‌تواند به افزایش قدرت خرید کارگران کمک کند که از یکسو شورای عالی کار ابتدا ماده ۴۱ قانون کار را بطورکامل اجرا کرده باشد و از سوی دیگر مشکلات بخش تولید مرتفع شده باشد / تا زمانی که مشکل بخش تولید برطرف نشود دستاوردهای کمیته مذکور تنها ارزش تئوریک داشته و در بهرترین حالت می‌توان مبین بی تقصیر بودن کارگران در فرایند قیمت گذاری کالای نهایی باشد.

دو نفر اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران برای حضور در جلسات کمیته تعیین مزد برمبنای شاخص بهره‌وری انتخاب شدند.

«علی خدایی» در ابطه با ترکیب احتمالی اعضای کارگری این کمیته به خبرنگار ایلنا گفت: به تازگی از من و آقای «محمدرضا بقائیان» دیگر عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران و از اعضای هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور برای شرکت در جلسات کمیته تعیین مزد بر مبنای شاخص بهره‌وری دعوت شده است.

وی بابیان اینکه به احتمال قوی یکی از ما دو نفر در این جلسات شرکت خواهد کرد، گفت: ارتباط شاخص بهره‌وری با مزد ارتباط پیجیده‌ای است و ما هنووز نمی‌دانیم که این کمیته تا چه اندازه می‌تواند به ارتقا سح معیشت کارگران کمک کند.

این فعال صنفی کارگری با تاکید براینکه مطابق ماده ۴۱ قانون کار، مبنای تعیین دستمزد کارگران تلفیق واقعی نرخ تورم و سبد هزینه خانوار است، تاکید کرد: ارتباط بهره وری با دستمزد صرفا در سطوح بالاتر از حداقل‌های قانونی می‌تواند معنا پیدا کند.

وی بایادآوری اینکه در حال حاضر سالهاست که شرکای اجتماعی کارفرمایی و دولتی کارگران به بهانه وضعیت نامناسب اقتصادی با اجرای کامل همین ماده ۴۱ قانون کار مخالفت می‌کنند، گفت: با این اوصاف نمی‌توان در مورد نیتجه فعالیت‌های کمیته موزد نظر بطور قطعی اظهار نظر کرد.

خدایی تصریح کرد: شاخص بهره‌وری زمانی‌می‌تواند به افزایش قدرت خرید کارگران کمک کند که از یکسو شورای عالی کار ابتدا ماده ۴۱ قانون کار را بطورکامل اجرا کرده باشد و از سوی دیگر مشکلات بخش تولید مرتفع شده باشد.

وی بابیان اینکه در اقتصادی که مبنای آن بر واردات محصولات مصرفی خارجی استوار شده باشد، نمی توان به تاثیر مثبت بهره‌وری بر دستمزد کارگران امیدوار بود، گفت: در این شرایط دستاوردهای کمیته مذکور تنها ارزش تئوریک داشته و در بهرترین حالت می‌توان مبین بی تقصیر بودن کارگران در فرایند قیمت گذاری کالای نهایی باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: تاثیر شاخص بهر‌وری بر قیمت تمام شده کالا و دستمزد کارگران به تنوع و پراکننگی فعالیت های صنعتی بستگی دارد و نمی‌توان با بررسی یک یا چند نمونه مشخص برای همه کارگران و کارخانه‌ها حکم کلی صادر کرد.

مسئول کمیته دستمزدهای سال ۹۳ کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در مورد فعالیت کمیته مزد و بهره وری گفت: فعالیت این کمیته در قالب یک کار تحقیقی در کارگروه بهره وری که متشمل از اساتید دانشگاه و نمایندگان کارفرمائی خواهند بود، با محور بهره وری به همکاری با کمیته دنبال می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران ادامه داد: نظر به اهمیت و حساسیت فعالیت این کمیته مقرر شده است تا جهت تنویر افکار عمومی و به ویژه کارگران هر بار صورتجلسات در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفته و به اطلاع عموم رسانده شود.

این فعال کارگری همچنین در خصوص رأی دیوان عدالت اداری بر مزد ۹۲ اظهار داشت: تحلیل رأی دیوان عدالت بر مزد ۹۲ که بازتاب آن در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد حکایت از «دقیق نبودن» رأی داشته و از سوئی دیگر بیانگر این نکته مهم است که رأی دیوان در سایه «مصلحت‌اندیشی» و «حمایت از دولت» صادر شده است.

خدائی در همین زمینه گفت: با تمام این اوضاف ما بر رأی اعتراض دوباره داشته و توانسته‌ایم ۱۹ ماه مسئله مزد کارگران را تا رسیدن به نتیجه در بین رسانه ها زنده نگه‌داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز