خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون شوراهای کار استان تهران:

وزارت کار درخصوص قراردادهای سفید امضا منفعل است

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۴۳۹

آسان‌ترین راه برای مقابله با افزایش قیمت‌ها و رکود اقتصادی در کارخانجات تعدیل نیرو‌ها و کاهش پرداختی به کارگران است. قرارداد سفید راهی است تا دست کارفرمایان در تعدیل نیرو و پرداخت ناقص حقوق و مزایا باز باشد.

رئیس کانون شوراهای کار استان البرز عملکرد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را درخصوص ساماندهی قراردادهای سفید ضعیف توصیف کرد و گفت: وزارتخانه تاکنون در این باره اقدامی نکرده است، انفعال مسئولین ممکن است این شائبه را تقویت کند که وزارتخانه شعار می‌دهد و در عمل کاری به نفع کارگران انجام نمی‌دهد.

«علی اصلانی» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا، معضل قراردادهای سفیدامضا را از مهم‌ترین مشکلات امروز کارگران دانست و تصریح کرد: آسان‌ترین راه برای مقابله با افزایش قیمت‌ها و رکود اقتصادی در کارخانجات تعدیل نیرو‌ها و کاهش پرداختی به کارگران است، قرارداد سفید راهی است تا دست کارفرمایان در تعدیل نیرو و پرداخت ناقص حقوق و مزایا باز باشد.

وی درخصوص سخنان ربیعی، ‌وزیر کار که در آغاز هفته کارگر از ارجاع پرونده‌های قرارداد سفید به کار‌شناسان دادگستری خبر داده بود، گفت: ارجاع این پرونده‌ها به کار‌شناسان دادگستری قانونی نیست. دو مرجع هیات تشخیص و هیات حل اختلاف در وزارت کار وظیفه دارند به پرونده‌ها رسیدگی کنند و هیچ نهاد دیگری حق ورود به این پرونده‌ها را ندارد.

این مقام کارگری بهترین راه برای مقابله با قراردادهای سفید را اجرای درست قانون دانست و یادآور شد: اگر قانون درست اجرا می‌شد و نظارت کاملی بر کارگاه‌ها و کارخانجات اعمال می‌شد دیگر هیچ قرارداد کتبی به صورت سفید بسته نمی‌شد و یا درصورت اتعقاد چنین قراردادی، کارگران از حمایت بیشتری برای احقاق حقوقشان برخوردار بودند.

وی همچنین به قانون تشکیل شورای کار برای کارگاههای بالای ۳۵ نفر اشاره کرد و گفت: طبق قانون در کارگاههای بالای ۳۵ نفر باید شورای کار تشکیل شود اما درحال حاضر حتی در برخی کارگاههای بالای ۵۰۰ نفر نماینده کارگری تعین می‌شود و کارفرما از تشکیل شورا جلوگیری می‌کند. علت این امر نیز نظارت ناقص و کنترل نشدن کارگاه‌ها و کارفرمایان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز