خبرگزاری کار ایران

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار سمنان:

اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به کارگران خطوط تولید محدود است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۶۶

چکیده: «همه کارگرانی که در محیطهای سخت و زیان آور کار می‌کنند تحت پوشش حمایت‌های قانون کنونی مشاغل سخت و زیان آور قرار ندارند / قانون کنونی در خصوص وضعیت کارگرانی که بطور غیر مستقیم در معرض عوارض سخت و زیان آور محیطهای شغلی هستند سکوت کرده است.»

مسئول کانون هماهنگی شوارهای اسلامی کار استان سمنان گفت: همه کارگرانی که در محیطهای سخت و زیان آور کار می‌کنند بطور یکسان تحت حمایت‌ قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار ندارند.

«علیرضا برهانی» بابیان اینکه به موجب قانون تنها کارگران شاغل در خطوط تولید می‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، به ایلنا گفت: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در خصوص وضعیت کارگرانی که بطور غیر مستقیم در معرض عوامل سخت و زیان آور محیطهای شغلی قرار دارند سکوت کرده است.

این مقام کارگری افزود: به عنوان مثال در یک معدن تنها کارگران معدنچی می‌توانند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور زود‌تر از موعد قانونی بازنشسته شوند و این درحالی است که علاوه بر این گروه از کارگران، سلامتی نیروهای خدماتی و اداری نیز در معرض آلودگی ناشی از فعالیت‌های استخراجی تهدید شود.

برهانی بایادآوری اینکه هدف از اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور تامین سلامت نیروی انسانی در زمان اشتغال و بازنشستگی است، گفت: در محیطهای شغلی سخت و زیان آور سلامتی همه کارگران به در معرض آسیب قرار دارد و تنها میزان این آسیب به نسبت نزدیکی یا دوری کارگران از عوامل سخت و زیان آور متفاوت است.

به گفته مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سمنان، قانون کنونی مشاغل سخت و زیان آور حتی در مورد پرداخت حق سختی کار به کارگرانی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض عوامل سخت و زیان اور هستند موضع مشخصی ندارد، بطوری که درآمد بیشتر کارگران شاغل در این محیط‌ها بصورت عرفی و برمبنای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تعیین می‌شود.

وی در ادامه با یادآوری محدودیت‌هایی که در قانون کار برای مدت زمان کار روزانه کارگران شاغل در محیطهای سخت و زیان آور معین شده است، افزود: با وجود آنکه حجم ساعت کاری این کارگران نباید از شش ساعت در روز بیشتر باشد اما در زمان بررسی سوابق این کارگران مشخص می‌شود که بیشتر این افراد بیش از حد مجاز کار کرده‌اند.

وی همچنین در خصوص تاکیدی که در این قانون بر اجرای معاینات دوره‌ای سالیانه از کارگران شاغل در محیط‌های سخت و زیان اور شده است، گفت: با توجه به گسترده بودن شمار واحدهای تولیدی و محدودیت‌های نهادهای نظارتی اداره کار و سازمان تامین اجتماعی، انجام چنین معایناتی به اراده کارگاه‌ها واگذار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز