خبرگزاری کار ایران

از سوی شوراهای اسلامی کار استان فارس انجام شد:

مخالفت یک نهاد کارگری با انتقال «نرگس شیراز» به مناطق آزاد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۸

چکیده: «آنجا که در مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی کارفرمایان از اجرای قوانین حمایتی کار و تامین اجتماعی معاف هستند، هرگونه انتقال کارخانه‌های آلاینده‌ای چون روغن نباتی نرگس شیراز به چنین مناطقی به زیان کارگران خواهد بود.»

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس از مخالفت این تشکل صنفی با انتقال کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به مناطق ویژه و یا آزاد اقتصادی خبر داد و گفت: نباید به نام حفظ محیط زیست و تامین بهداشت کارگران را از حمایت‌های قانونی معاف کرد.

«مهرزاد مویدی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: انتقال کارخانه‌های آلاینده و خروج آن‌ها از مناطق مسکونی از نظر مسائل بهداشتی و زیست محیطی قابل قبول است اما نباید این جابجایی امنیت شغلی کارگران را به مخاطره بیاندازد.

به گفته این عضو شورای شهر شیراز، مسئولان اداری این شهر برای انتقال کارخانه‌های آلاینده روغن نباتی، سیمان و یا پشم شیشه به خارج از محیط‌های مسکونی در تلاش‌ بوده‌اند.

وی بابیان اینکه در همین راستا موضوع انتقال کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز حداقل از چهار سال گذشته بطور جدی مطرح بوده‌ است، گفت: در حال حاضر آماده نبودن کارفرما تنها مسئله‌ای است که بطور جدی مانع از انتقال این کارخانه شده است.

این مقام کارگری با یادآوری اینکه فرایند جابجایی واحدهای صنعتی به مدیریت دقیق زمان، هزینه و نیروی انسانی نیاز دارد، گفت: هم اکنون حدود ۳۲۰ کارگر در کارخانه نرگس شیراز مشغول کار هستند که پیش از جابجایی باید وضعیت شغلی آن‌ها بطور دقیق مشخص شود.

به گفته مویدی، از آنجا که در مناطق آزاد و یا ویژه اقتصادی کارفرمایان از اجرای قوانین حمایتی کار و تامین اجتماعی معاف هستند، هرگونه انتقال کارخانه‌های آلاینده‌ای چون روغن نباتی نرگس شیراز به چنین مناطقی به زیان کارگران خواهد بود.

مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه از ابتدا قرار نبود که کارخانه نرگس شیراز به منطقه ویژه اقتصادی فارس منتقل شود، از مخالفت تشکل متبوع خود با وقوع چنین جابجایی‌هایی خبر داد.

این عضو شورای شهر شیراز حتی از انجام مذاکرات مقدماتی میان کارفرمایان نرگس شیراز، اخشان و مسئولان اداری شهر شیراز برای انتقال کارخانه نرگس شیراز به بخشی از تاسیسات مستقر در کارخانه اخشان خبر داد و گفت: کارخانه اخشان که در خارج از محدوده مسکونی شهر قراردارد آنقدر زمین و تاسیسات آماده بهره‌برداری در اختیار دارد که بتوان با کمترین هزینه و زمان فعالیت نرگس شیراز را به آنجا منتقل کرد.

وی بابیان اینکه حداقل زمان برای تفکیک، جابجایی و استقرار مجدد تاسیسات یک واحد تولیدی تا ۵ سال برآورد می‌شود، در خصوص آخرین وضعیت کارگران کارخانه نرگس شیراز گفت: بخش‌هایی از کارخانه نرگس شیراز هفته گذشته دچار آتش سوزی شد که خوشبختانه با اقدام به موقع به خطوط تولید و انبارهای این واحد صنعتی آسیبی وارد نشد.

وی بابیان اینکه علت حادثه هم اکنون درحال بررسی است، گفت: درحال حاضر تمامی ۳۲۰ کارگر کارخانه نرگس شیراز همچنان به فعالیت سابق خود مشغول‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز