خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خراسان رضوی خبر داد؛

نرخ بیکاری استان حدود ۷ درصد است/ اشتغال خالص خراسان رضوی در سال قبل ۱۱ هزار نفر بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۸۱۸

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری در این استان ۷.۳ درصد بوده که این رقم در کشور ۹ درصد تعیین شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، ابوالفضل چمندی در نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت و گرامی داشت روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که با جدیت دنبال آن هستیم، سرمایه‌گذاری است و این در حالی است که سال گذشته ۲۹۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان صورت گرفت که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳.۵ برابر افزایش داشت.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در خراسان رضوی گفت: بسیاری از سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی به دلیل تفاوت قیمت دلار غیررسمی است، شاخص تورم ۱۲ ماه منتهی به خردادماه در کشور ۴۸.۵ درصد بود که این شاخص در استان ۴۸.۶ درصد ثبت شد و با توجه به اینکه میزان تورم ماهانه کشور ۲ درصد است، این رقم برای خراسان رضوی روی عدد ۱.۳ درصد قرار دارد.

چمندی انتشار برنامه تحول و رشد اقتصادی استان را در آینده‌ای نزدیک از برنامه‌های کالا محور دانست و بیان کرد: در حال حاضر یک ستاد راهبری سرمایه‌گذاری در استان برای هدایت نقدینگی بانک‌ها به سوی فعالان اقتصادی شکل گرفته است، ضمن اینکه اولویت اقتصادی استان بخش خصوصی است.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی، درباره پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز بیان کرد: سال گذشته ۱۴۰۹ میلیارد تومان به ۱۴۵۴ طرح در استان پرداخت شده است. امسال منابعی که برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸قانون بودجه برای استان در نظر گرفته شده، ۲ هزار و ۲۰۰ همت است که ۲ برابر آن توسط بانک‌ها پرداخت خواهد شد و ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن منابع جدید است.

وی ادامه داد: از ۲هزار و ۲۰۰ همت ۹۶۶ میلیارد تومان مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

چمندی تصریح کرد: تلاش ما راه اندازی تالار سرمایه گذاری است و باید توجه کرد که شاه‌کلید توسعه اقتصادی استان منابع پولی است؛ منابع پولی که انحراف نداشته باشد و از طریق بورسی شدن، شفافیت و نظم را بر بنگاه‌های اقتصادی استان حاکم کند اما متاسفانه در حال حاضر برخی بنگاه‌های اقتصادی برای اینکه مالیات نپردازند، آسیب بیشتری به خودشان می‌زنند.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی اذعان داشت: براساس گزارش‌های موجود ۷ هزار میلیارد دلار سرمایه در اختیار ایرانیان خارج از کشور است که بر همین اساس قوه قضاییه و دولت دنبال بهبود فضای سرمایه‌گذاری و فراهم‌سازی زمینه حضور هموطنان خارج از کشور در داخل هستند و براساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته در قرارگاه تامین مالی استان مقرر شد بانک‌ها ۶۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید به اقتصاد استان تزریق کنند که سهم بانک‌های خراسان رضوی در این فرایند قابل توجه بوده است.

وی درپاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص اشتغال اظهارکرد: تعداد اشتغال خالص استان ۱۱ هزار و ۸۵۰ نفر درسال گذشته بوده و نرخ بیکاری خراسان رضوی ۷.۳ درصد بوده که این رقم در کشور ۹ درصد تعیین و همچنین سال ۱۴۰۱ نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۴۱.۱درصد رسید؛ در حالیکه این نرخ در کشور۴۰.۹ درصد بود.

چمندی یکی از مسائل مهم برای اقتصاد استان را ریالی کردن تجارت با افغانستان دانست وافزود: راه‌اندازی مبادلات براساس ریال آف‌شور با افغانستان در دستور کار قرار گرفته و این موضوع یکی از شاهراه‌های توسعه اقتصاد استان است که بازهم یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان که از سال گذشته جدی‌تر هم شد، اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی در استان بوده و تلاش ما فقط در جهت رفع چنین مشکلات ونقصان‌هایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز