خبرگزاری کار ایران

پس از ۳۰ سال بهره‌برداری انجام شد؛

تعمیرات و لایروبی خطوط آب سرویس کولینگ‌تاورهای نورد گرم و سرد فولاد مبارکه

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۷۱۷

برای نخستین بار و بدون توقف واحدهای نورد گرم و سرد، تعمیرات اساسی و آماده‌سازی خطوط آب سرویس نوردها و لایروبی و نظافت مخازن کولینگ‌تاور پنج‌تایی فولاد مبارکه پس از 30 سال بهره‌برداری مستمر با موفقیت انجام شد.

مهدی ضیائی رئیس توزیع سیالات فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد به تشریح فرایند اجرا و اهمیت این پروژه مهم پرداخته است. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آب در این واحدها چه نقشی دارد؟

آب سرویس (WS) ارسالی کولینگ‌تاور پنج‌تایی که در مداری 100 درصد بسته گردش می‌کند، جهت خنک‌کاری مبدل‌ها، الکتروموتورها و سیستم‌های هیدرولیک واحدهای نورد گرم، تکمیل نورد گرم و واحدهای نورد سرد اعم از اسیدشویی 1 و 2، تاندم دو پنج‌قفسه‌ای، باکس‌آنیلینگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. دبی آب در گردش کولینگ‌تاور 5500 مترمکعب بر ساعت و دبی آب تغذیه آن 150 مترمکعب با فشار بین 3.7 تا 4.2 بار و دمای رفت 26 و برگشت 36 درجه سانتی‌گراد است.

قدری در خصوص پروژه انجام‌شده توضیح دهید.

به‌منظور بهبود کیفیت آب صنعتی ارسالی به واحدهای اشاره‌شده و در راستای کاهش رسوب، خوردگی و گرفتگی خطوط ارسال سیال، بعد از برگزاری جلسات متعدد با نواحی مصرف‌کننده آب سرویس و واحد توزیع سیالات، فعالیت تأمین خطوط جایگزین آب سرویس از مهرماه 1401 شروع شد و تا اواسط آبان‌ماه، آب جایگزین واحد نورد گرم (51) و واحد تکمیل نورد گرم (52) از خط آب صنعتی استخرهای ذخیره آب صنعتی و همچنین آب جایگزین واحدهای نورد سرد (53) از خط چیلدواتر و آب صنعتی تأمین و احداث گردید. در ادامه، برنامه‌ریزی جهت انجام این پروژه تعمیراتی در دی‌ماه 1401 انجام گرفت و برای نخستین بار از تاریخ شروع بهره‌برداری فولاد مبارکه، در تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده (شات‌دان) کولینگ‌تاور پنج‌تایی با صرف 3700 نفر ساعت و انجام اقداماتی نظیر تأمین متریال و آماده‌سازی، برشکاری، جوشکاری، نظافت صنعتی و لایروبی، تعمیرات برق و ابزار دقیق و مکانیک و تأمین مکانیسم از واحد حمل‌ونقل به میزان 450 ساعت صورت گرفت.

تعمیرات اساسی از 11 تا 15 بهمن‌ماه و پس از اتصال خط واحد نورد گرم و تکمیل نورد گرم به خط آب صنعتی و واحدهای نورد سرد به خطوط جایگزین، تخلیه آب مخازن گرم و سرد مربوط به کولینگ‌تاور پنج‌تایی، لایروبی و نظافت کامل استخرهای مذکور و کف سل‌های کولینگ‌تاور پنج‌تایی انجام شد و خطوط 900 و 350 میلی‌متری آب سرویس واحد نورد سرد و تاندم پنج‌قفسه‌ای به کلکتور اصلی متصل و لوله‌های 500 میلی‌متری خروجی پمپ‌های کولینگ‌تاور پنج‌تایی به کلکتور اصلی تعویض شدند.

انجام این پروژه از چه نظر اهمیت دارد؟

با انجام این عملیات تعمیراتی خطوط یادشده برای ادامه روند تولید بهینه‌سازی و آماده شد. نکته بارز دیگر این فعالیت این است که تمامی فعالیت‌ها بدون وارد آوردن هرگونه توقف به روند تولید در واحدهای نورد گرم و سرد و در مدار بودن تمامی واحدها و خطوط جایگزین در صورت قطع آب سرویس بود که ضمن احداث خطوط جدید برای تأمین آب جایگزین واحدهای ذکرشده، نظافت و لایروبی مخازن و تعمیرات خطوط کولینگ‌تاور پنج‌تایی انجام شد.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این پروژه کدام‌اند؟

لایروبی مخازن کولینگ‌تاور پنج‌تایی؛ تأمین خطوط جایگزین آب سرویس برای واحدهای نورد گرم و سرد؛ اتصال خط 900 میلی‌متری نورد سرد به کلکتور اصلی و مصرف‌کننده‌ها؛ احداث خط 350 میلی‌متری آب سرویس به واحد تاندم دوقفسه‌ای؛ قابلیت اتصال دو خط 1200 میلی‌متری برگشت آب سرویس نورد سرد به شبکه پساب صنعتی؛ تعویض لوله‌های 500 میلی‌متری خروجی پمپ‌های استخر کلد ول به کلکتور اصلی؛ تعویض کابل الکتروموتورهای اصلی استخر هات‌ول؛احداث دو انشعاب انتظار برای واحدهای نورد سرد در پیت 53 به درخواست واحد نورد سرد.

به‌طورکلی اجرای این پروژه چه مزایایی را دربر داشته است؟

بهبود کیفیت آب سرویس ارسالی در راستای کاهش رسوب‌گذاری، خوردگی و گرفتگی خطوط ارسال آب سرویس به واحدهای مصرف‌کننده؛ ایجاد خط جایگزین آب سرویس برای واحدهای نورد گرم، تکمیل نورد گرم و نورد سرد و امکان استفاده در مواقع نیاز به عملیات لایروبی و تعمیرات در واحد؛ رضایت مشتریان آب سرویس در خصوص بهبود عملکرد سیستم‌های خنک کاری مبدل‌ها، هیدرولیک و روانکارها، کاهش دمای الکتروموتورها.

سخن پایانی؟

انجام چنین پروژه‌هایی به‌ویژه وقتی که برای نخستین بار انجام می‌شوند باید با هماهنگی و همدلی بسیاری از واحدهای دیگر انجام شود که در این زمینه مدیریت و کارکنان نواحی گرم و سرد، تعمیرات مرکزی، حمل‌ونقل، نظافت صنعتی، خرید مواد مصرفی و در نهایت همکاران ناحیه انرژی و سیالات زحمات فراوانی متقبل شدند که از ایشان صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز