خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

اجابت نشدن شروط انصارالله توسط ریاض، مذاکره را به رویا تبدیل می‌کند/ عربستان در شوک خروج امارات است

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۸۲۶

کارشناس مسائل آفریقا گفت: ریاض از حیث میدانی و سیاسی توانایی ادامه جنگ یمن را ندارد و از این منظر تمنای مذاکره مستقیم با انصارالله را دارد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در تشریح دلایل و ابعاد سیاست عربستان برای مذاکره مستقیم با انصارالله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: درخواست سعودی‌ها (به خصوص تلاش ولیعهد این کشور) برای مذاکره مستقیم با انصارالله یمن در وهله اول دارای ابعاد میدانی و در مرحله دوم حامل پیام‌های سیاسی است. از چند ماه پیش تاکنون اخبار بسیار مهمی در مورد حجم حمله های هوایی و موشکی انصارالله یمن به مواضع عربستان و امارات منتشر شده که رسانه‌های هر دو کشور جرأت منعکس کردن و حتی تکذیب کردن آن را ندارند؛ به گونه‌ای که در گذشته سعودی‌ها و اماراتی‌ها مدعی می‌شدند که یک یا چند استان یمن را تحت تصرف نیروهای اجاره‌ای خود دارند اما پس از مدت کوتاهی شاهد آن بودیم که تصاویر و ویدئوهای انصارالله برای رد این ادعاها در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شد که باعث ایجاد هزینه معنوی و سیاسی برای عربستان و امارات شده بود.

وی ادامه داد: در فاز نظامی هم چنین مسائلی به وضوح دیده می‌شود. حمله‌ها و آفندهای انصارالله به نقاط حیاتی و حساس عربستان و امارات و حمله موشکی اخیر به پادگانی در عدن به خوبی نشان می‌دهد که معادله‌های میدانی به نفع آنها رقم خورده است. این روند به وضوح پیام شکست سعودی‌ها و متحدان آنها در یمن را به سراسر دنیا مخابره می‌کند و به نظرم یکی از دلایل کوشش عربستان برای مذاکره مستقیم با انصارالله همین موضوع‌ها است. در نمایی دیگر از تحولات میدانی باید توجه کرد که امارات متحده عربی به دنبال خروج از یمن است و همین مساله برای عربستان بسیار گران تمام شده. سعودی‌ها پس از مطلع شدن از قصد و نیت امارات، احساس تنهایی کرده‌اند و بی‌تردید خالی کردن میدان رزم توسط امارات که متحد ریاض در یمن بوده باعث میشود تا انگشت‌های اتهام بیش از گذشته به سوی عربستان نشانه گرفته شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سعودی‌ها توان جنگیدن در زمین یمن را همانند گذشته ندارند، گفت: عربستان رهبری محور هوایی در تجاوز به یمن را به عهده داشته و دارد و همین موضوع باعث شده تا کشتار مردم یمن به عنوان جنایت جنگی در پرونده این کشور ثبت و ضبط شود. آنها نه تنها در عرصه میدانی بلکه از حیث سیاسی و حقوق‌بشردوستانه زیر بیشترین فشارها قرار دارند و این موضوع هم در ترغیب ریاض برای مذاکره با انصارالله مولفه بسیار مهمی به حساب می‌آید. سعودی‌ها بارها در طی چند سال گذشته ایران را در مورد پرونده یمن متهم کرده‌اند اما هیچ‌گونه نتوانسته‌اند آن را ثابت کنند و اخیراً پیام‌های ضد و نقیض از جانب آنها برای حل و فصل پرونده یمن مخابره شده است.

قنادباشی افزود: سعودی‌ها نتوانستند نقشه راهی که برای تسلط بر یمن تبیین کرده بودند را عملیاتی کنند و همین موضوع باعث شده تا جناح‌های مخالف دربار آل‌سعود بر سر انفعال و عدم موفقیت حاکمیت فعلی در یمن، ولیعهد این کشور را مورد نقد شدید قرار بدهند. همین موضوع باعث شده تا درخواست مذاکره مستقیم با انصارالله از ناحیه ولیعهد سعودی مطر شود؛ آما او و مشاورانش همچنان به دنبال آن هستند تا این درخواست همچنان به صورت پنهان مطرح شود و علنی نشود. به هر حال این درخواست روزهای اخیر به عنوان یکی از مهمترین اخبار رسانه‌های دنیا مخابره شده است ولی خروجی آن و اینکه آیا انصارالله مذاکره مستقیم را می‌پذیرد یا خیر مشخص نیست.

وی در پایان تصریح کرد: خط‌مشی انصارالله از همان روز اول و پس از تشدید درگیری‌ها کاملاً روشن بود. آنها از همان روز اول اعلام کرده بودند که در صورت توقف حمله‌های هوایی عربستان، توقف کشتار غیر نظامیان، بازگشایی معابر ورودی دارو و غذا و شکسته شدن محاصره فرودگاه صنعاء حاضر به مذاکره هستند. اما در طی این مدت کاملاً شاهد آن بودیم که سعودی‌ها و امارات با بسیج مزدوران سودانی خود دست به وقیحانه‌ترین جنایات در طول منطقه زدند و از این‌رو انصارالله مذاکره در موضع ضعف را به هیچ وجه قبول نمی‌کند. به نظرم مذاکره در پشت دروازه‌های خودی تاثیر ندارد و احتمال دارد که انصارالله تا ضعیف‌تر شدن موضع عربستان صبر کند و پس از آن وارد مذاکره شود. به هر حال سعودی‌ها به دنبال خروج آبرومندانه از یمن هستند و بدون تردید باید هزینه‌های سیاسی و میدانی آن را بپردازند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز